Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1404sv — Pressmeddelande (forskning)
Första väderkartan av en brun dvärg
29 januari 2014: ESO:s Very Large Telescope har använts för att skapa den första kartan någonsin av vädret på ytan av den bruna dvärg som ligger närmast jorden. Ett internationellt team har gjort ett diagram över mörka och ljusa områden på WISE J104915.57-531906.1B, som även har det informella namnet Luhman 16B. Den är en av de två nyligen upptäckta bruna dvärgar som utgör ett par bara sex ljusår från solen. De nya resultaten publiceras i det senaste numret av Nature som kommer ut 30 januari 2014.
eso1403sv — Bildrelease
En tjuvtitt in i kartläggningsteleskopets skattkammare
22 januari 2014: Kartläggningsteleskopet VST (VLT Survey Telescope) vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile har tagit den här nya och djupt detaljerade bilden av Lagunnebulosan. I detta vidsträckta moln av gas och stoft bildas intensivt ljusstarka unga stjärnor, och här finns även flera unga stjärnhopar. Bilden är bara en liten del av en av de nu pågående elva allmänt tillgängliga kartläggningarna av himlen med ESO-teleskop. Tillsammans förser de världens astronomer med ett enormt arv av offentlig data.
eso1402sv — Pressmeddelande (forskning)
Första planeten kring en soltvilling i en stjärnhop hittad
15 januari 2014: Astronomer har använt ESO:s planetjägare HARPS i Chile tillsammans med andra teleskop över hela världen och upptäckt tre planeter i omloppsbana runt stjärnor i stjärnhopen Messier 67. Trots att mer än tusen planeter utanför solsystemet har bekräftats som upptäckta så har bara en handfull av dessa hittats i stjärnhopar. Det är dessutom anmärkningsvärt att en av dessa nya exoplaneter kretsar kring en stjärna som är en ovanlig soltvilling – en stjärna som är nästan identisk med solen i alla avseenden.
eso1401sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA synar en supernovas stoftfabrik
6 januari 2014: Nya observationer med teleskopet ALMA har för första gången fångat resterna efter en ung supernova och visat att de är proppfulla av nybildat stjärnstoft. Mängden stoft och damm kan förklara galaxers ibland dammiga och dunkla utseende – om nu kornen kan klara den farliga resan ut i den interstellära rymden.
eso1350sv — Organisationsmeddelande
ESO inviger annex till högkvarteret i Garching
5 december 2013: Den 4 december 2013 vid ESO:s högkvarter i Garching utanför München i Tyskland hölls en officiell invigningsceremoni för kontorsbyggnadens nya utbyggnad. Vid firandet deltog medlemmar i ESO:s råd, lokala myndigheter, arkitekterna Auer+Weber+Assoziierte, byggherren BAM Deutschland AG samt ESO:s ledning.
eso1349sv — Organisationsmeddelande
Planetarium och besökscentrum donerat till ESO
3 december 2013: ESO har fått en donation i form av ett planetarium och besökscentrum som ska byggas vid platsen för dess huvudkontor i Garching utanför München, Tyskland. Centret kommer att vara en storslagen uppvisning av astronomi för allmänheten. Detta blir möjligt tack vare Klaus Tschira-stiftelsen, som har erbjudit sig att till fullo bekosta bygget.
eso1348sv — Bildrelease
Stjärnors födsel och död i glödande drama
27 november 2013: Det Stora Magellanska molnet är en av våra närmaste granngalaxer. Astronomer har nu använt kraften hos ESO:s Very Large Telescope för att utforska en av dess mindre kända områden. Den här nya bilden visar gas- och stoftmoln där nya stjärnor håller på att födas, vilka ger upphov till molnens underliga former. Men på bilden ser vi också effekten av stjärnors död - stråk som bildas av supernovaexplosioner.
eso1347sv — Bildrelease
Unga stjärnor målar ett spektakulärt stjärnlandskap
13 november 2013: Astronomer på ESO har tagit den bästa bilden hittills av de underliga molnen omkring stjärnhopen NGC 3572. Den här nya bilden visar hur detta gas- och stoftmoln har formats de unga stjärnornas vindar till konstiga bubblor, bågar och former som kallas elefantsnablar. De starkast lysande stjärnorna i den här hopen är mycket tyngre än solen och deras liv kommer att sluta med att de exploderar som supernovor.
eso1346sv — Organisationsmeddelande
ESO firar 50 år av samarbete med Chile
6 november 2013: Idag för 50 år sedan började ett mycket fruktsamt samarbete mellan ESO och Chile. Samarbetet har gjort att både europeisk och chilensk astronomi har kunnat skjuta gränserna för vetenskap, teknologi och kultur framåt mot framtiden.
eso1345sv — Organisationsmeddelande
Chiles president besöker Paranal för att tillkännage överförande av mark för E-ELT
28 oktober 2013: Sebastián Piñera, Chiles president, lämnade igår över de nyligen underskrivna juridiska dokumenten som intygar att den chilenska staten lämnar över marken kring Cerro Armazones till ESO. Överlämnandet skedde vid en ceremoni som hölls igår vid ESO:s Paranalobservatorium i den chilenska Atacamaöknen. Cerro Armazones, en bergstopp 3060 meter över havet som ligger ungefär 20 kilometer från ESO:s jätteteleskop VLT på Cerro Paranal, kommer att bli hem för det framtida E-ELT (European Extremely Large Telescope).
eso1344sv — Pressmeddelande (forskning)
Svarta hålens jetstrålar granskas av ALMA
16 oktober 2013: Två internationella astronomteam har utnyttjat kraften hos Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) för att studera jetstrålar från supertunga svarta hål i mitten av galaxer, och för att observera hur de påverkar deras omgivning. Det ena forskarlaget har tagit den bästa bilden hittills av den molekylära gasen omkring ett relativt närbeläget och lugnt svart hål. Det andra teamet har fått en oväntad titt på hur en kraftfull jetstråle skjuts ut från området alldeles intill ett avlägset svart hål.
eso1343sv — Bildrelease
En närmare titt på Toby jug-nebulosan
9 oktober 2013: ESO:s teleskop VLT (Very Large Telescope) har tagit en spektakulär och detaljerad bild av Toby jug-nebulosan, ett moln av gas, stoft och damm som omger en röd jättestjärna. Bilden visar nebulosans karaktäristiska form, vilken den fått sitt namn från, och liknar en liten kanna med ett handtag.
eso1342sv — Organisationsmeddelande
Sista antennen har levererats till ALMA
1 oktober 2013: Den sista antennen till ALMA-projektet (ALMA – Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har just lämnats över till observatoriet. Parabolen, med 12 meters diameter, har tillverkats av det europeiska konsortiet AEM, och leveransen betyder att alla 25 europeiska antenner har överlämnats – det största kontraktet hittills för ESO.
eso1341sv — Bildrelease
Ny kamera på APEX studerar ofödda stjärnor
25 september 2013: Ett nytt instrument som kallas ArTeMiS har med framgång installerats på APEX – Atacama Pathfinder Experiment. APEX är ett 12-metersteleskop som ligger på hög höjd i Atacamaöknen, och som observerar millimeter och submillimetervågor – mellan infrarött ljus och radiovågor i det elektromagnetiska spektret – ett värdefullt redskap som låter astronomerna kika in i universums kallaste områden. Den nya kameran har redan tagit en spektakulär och detaljerad bild på nebulosan NGC 6334, även känd som Kattassnebulosan.
eso1340sv — Bildrelease
Unga stjärnor kokar i Räknebulosan
18 september 2013: Det glödande gasmolnet i den här nya bilden är en stjärnbarnkammare som kallas Räknebulosan. Bilden är tagen med kartläggningsteleskopet VST vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile, och är antagligen den skarpaste bilden som någonsin tagits av detta objekt. Klumpar av heta nyfödda stjärnor är belägna mellan molnen som utgör nebulosan.
eso1339sv — Pressmeddelande (forskning)
Jordnöten i Vintergatans hjärta
12 september 2013: Två forskarteam har med hjälp av data från ESO:s teleskop skapat den bästa tredimensionella kartan hittills över Vintergatans centrala delar. De har upptäckt att sedda från vissa vinklar bildar dessa inre områden en form som påminner om en jordnöt eller bokstaven X. Den märkliga formen har också kartlagts med publika data från ESO:s kartläggningsteleskop VISTA tillsammans med mätningar av rörelserna hos hundratals mycket ljussvaga stjärnor i galaxens centrala bula.
eso1338sv — Pressmeddelande (forskning)
Planetariska nebulosornas märkliga orientering förbryllar
4 september 2013: Astronomer har använt ESO:s New Technology Telescope (NTT) och NASA/ESA:s Hubbleteleskop för att utforska över 100 planetariska nebulosor i Vintergatans centrala bula. De har kommit fram till att fjärilsformade planetariska nebulosor är inriktade på ett mystiskt sätt - ett överraskande resultat eftersom de har olika historier och varierande egenskaper.
eso1337sv — Pressmeddelande (forskning)
Solens äldsta tvilling hittad
28 augusti 2013: Ett internationellt astronomteam lett av astronomer i Brasilien har använt ESO:s Very Large Telescope för att identifiera och studera den äldsta soltvilling man hittills upptäckt. Stjärnan HIP 102152 ligger 250 ljusår från jorden och liknar solen ännu mer än någon annan soltvilling - förutom att den är nästan fyra miljarder år äldre. Denna äldre, men annars nästan identiska, tvilling ger oss en möjlighet utan motstycke att se hur solen kommer att se ut när den åldras. De nya observationerna ger också en viktig första länk mellan en stjärnas ålder och dess halt av grundämnet litium, samt antyder att HIP 102152 kan omges av steniga planeter.
eso1336sv — Bildrelease
ALMA tar en närmare titt på en stjärnas dramatiska födelse
20 augusti 2013: Astronomer har använt teleskopet ALMA för att ta en närbild av material som strömmar ut från en nyfödd stjärna. Genom att titta på lysande koloxidmolekyler i ett objekt som kallas Herbig-Haro 46/47 har de upptäckt att dess jetstrålar är ännu mer energiska än vad man tidigare trott. De nya, mycket detaljerade bilderna visar dessutom upp en ny, tidigare helt okänd jetstråle som pekar i en helt annan riktning.
eso1335sv — Bildrelease
Ett omaka par
7 augusti 2013: I Vintergatans granngalax Stora Magellanska molnet har ESO:s Very Large Telescope fotograferat ett spännande område där stjärnor bildas. Den här skarpa bilden visar upp två mycket olika lysande gasmoln: det rödaktiga NGC 2014 och dess blå granne NGC 2020. Även om de är väldigt olika har de båda formats av kraftfulla stjärnvindar från heta, nyfödda stjärnor i närheten som strålar in i gasen och gör att den lyser starkt.
Visar 41-60 av 277