Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1349sv — Organisationsmeddelande
Planetarium och besökscentrum donerat till ESO
3 december 2013: ESO har fått en donation i form av ett planetarium och besökscentrum som ska byggas vid platsen för dess huvudkontor i Garching utanför München, Tyskland. Centret kommer att vara en storslagen uppvisning av astronomi för allmänheten. Detta blir möjligt tack vare Klaus Tschira-stiftelsen, som har erbjudit sig att till fullo bekosta bygget.
eso1348sv — Bildrelease
Stjärnors födsel och död i glödande drama
27 november 2013: Det Stora Magellanska molnet är en av våra närmaste granngalaxer. Astronomer har nu använt kraften hos ESO:s Very Large Telescope för att utforska en av dess mindre kända områden. Den här nya bilden visar gas- och stoftmoln där nya stjärnor håller på att födas, vilka ger upphov till molnens underliga former. Men på bilden ser vi också effekten av stjärnors död - stråk som bildas av supernovaexplosioner.
eso1347sv — Bildrelease
Unga stjärnor målar ett spektakulärt stjärnlandskap
13 november 2013: Astronomer på ESO har tagit den bästa bilden hittills av de underliga molnen omkring stjärnhopen NGC 3572. Den här nya bilden visar hur detta gas- och stoftmoln har formats de unga stjärnornas vindar till konstiga bubblor, bågar och former som kallas elefantsnablar. De starkast lysande stjärnorna i den här hopen är mycket tyngre än solen och deras liv kommer att sluta med att de exploderar som supernovor.
eso1346sv — Organisationsmeddelande
ESO firar 50 år av samarbete med Chile
6 november 2013: Idag för 50 år sedan började ett mycket fruktsamt samarbete mellan ESO och Chile. Samarbetet har gjort att både europeisk och chilensk astronomi har kunnat skjuta gränserna för vetenskap, teknologi och kultur framåt mot framtiden.
eso1345sv — Organisationsmeddelande
Chiles president besöker Paranal för att tillkännage överförande av mark för E-ELT
28 oktober 2013: Sebastián Piñera, Chiles president, lämnade igår över de nyligen underskrivna juridiska dokumenten som intygar att den chilenska staten lämnar över marken kring Cerro Armazones till ESO. Överlämnandet skedde vid en ceremoni som hölls igår vid ESO:s Paranalobservatorium i den chilenska Atacamaöknen. Cerro Armazones, en bergstopp 3060 meter över havet som ligger ungefär 20 kilometer från ESO:s jätteteleskop VLT på Cerro Paranal, kommer att bli hem för det framtida E-ELT (European Extremely Large Telescope).
eso1344sv — Pressmeddelande (forskning)
Svarta hålens jetstrålar granskas av ALMA
16 oktober 2013: Två internationella astronomteam har utnyttjat kraften hos Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) för att studera jetstrålar från supertunga svarta hål i mitten av galaxer, och för att observera hur de påverkar deras omgivning. Det ena forskarlaget har tagit den bästa bilden hittills av den molekylära gasen omkring ett relativt närbeläget och lugnt svart hål. Det andra teamet har fått en oväntad titt på hur en kraftfull jetstråle skjuts ut från området alldeles intill ett avlägset svart hål.
eso1343sv — Bildrelease
En närmare titt på Toby jug-nebulosan
9 oktober 2013: ESO:s teleskop VLT (Very Large Telescope) har tagit en spektakulär och detaljerad bild av Toby jug-nebulosan, ett moln av gas, stoft och damm som omger en röd jättestjärna. Bilden visar nebulosans karaktäristiska form, vilken den fått sitt namn från, och liknar en liten kanna med ett handtag.
eso1342sv — Organisationsmeddelande
Sista antennen har levererats till ALMA
1 oktober 2013: Den sista antennen till ALMA-projektet (ALMA – Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har just lämnats över till observatoriet. Parabolen, med 12 meters diameter, har tillverkats av det europeiska konsortiet AEM, och leveransen betyder att alla 25 europeiska antenner har överlämnats – det största kontraktet hittills för ESO.
eso1341sv — Bildrelease
Ny kamera på APEX studerar ofödda stjärnor
25 september 2013: Ett nytt instrument som kallas ArTeMiS har med framgång installerats på APEX – Atacama Pathfinder Experiment. APEX är ett 12-metersteleskop som ligger på hög höjd i Atacamaöknen, och som observerar millimeter och submillimetervågor – mellan infrarött ljus och radiovågor i det elektromagnetiska spektret – ett värdefullt redskap som låter astronomerna kika in i universums kallaste områden. Den nya kameran har redan tagit en spektakulär och detaljerad bild på nebulosan NGC 6334, även känd som Kattassnebulosan.
eso1340sv — Bildrelease
Unga stjärnor kokar i Räknebulosan
18 september 2013: Det glödande gasmolnet i den här nya bilden är en stjärnbarnkammare som kallas Räknebulosan. Bilden är tagen med kartläggningsteleskopet VST vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile, och är antagligen den skarpaste bilden som någonsin tagits av detta objekt. Klumpar av heta nyfödda stjärnor är belägna mellan molnen som utgör nebulosan.
eso1339sv — Pressmeddelande (forskning)
Jordnöten i Vintergatans hjärta
12 september 2013: Två forskarteam har med hjälp av data från ESO:s teleskop skapat den bästa tredimensionella kartan hittills över Vintergatans centrala delar. De har upptäckt att sedda från vissa vinklar bildar dessa inre områden en form som påminner om en jordnöt eller bokstaven X. Den märkliga formen har också kartlagts med publika data från ESO:s kartläggningsteleskop VISTA tillsammans med mätningar av rörelserna hos hundratals mycket ljussvaga stjärnor i galaxens centrala bula.
eso1338sv — Pressmeddelande (forskning)
Planetariska nebulosornas märkliga orientering förbryllar
4 september 2013: Astronomer har använt ESO:s New Technology Telescope (NTT) och NASA/ESA:s Hubbleteleskop för att utforska över 100 planetariska nebulosor i Vintergatans centrala bula. De har kommit fram till att fjärilsformade planetariska nebulosor är inriktade på ett mystiskt sätt - ett överraskande resultat eftersom de har olika historier och varierande egenskaper.
eso1337sv — Pressmeddelande (forskning)
Solens äldsta tvilling hittad
28 augusti 2013: Ett internationellt astronomteam lett av astronomer i Brasilien har använt ESO:s Very Large Telescope för att identifiera och studera den äldsta soltvilling man hittills upptäckt. Stjärnan HIP 102152 ligger 250 ljusår från jorden och liknar solen ännu mer än någon annan soltvilling - förutom att den är nästan fyra miljarder år äldre. Denna äldre, men annars nästan identiska, tvilling ger oss en möjlighet utan motstycke att se hur solen kommer att se ut när den åldras. De nya observationerna ger också en viktig första länk mellan en stjärnas ålder och dess halt av grundämnet litium, samt antyder att HIP 102152 kan omges av steniga planeter.
eso1336sv — Bildrelease
ALMA tar en närmare titt på en stjärnas dramatiska födelse
20 augusti 2013: Astronomer har använt teleskopet ALMA för att ta en närbild av material som strömmar ut från en nyfödd stjärna. Genom att titta på lysande koloxidmolekyler i ett objekt som kallas Herbig-Haro 46/47 har de upptäckt att dess jetstrålar är ännu mer energiska än vad man tidigare trott. De nya, mycket detaljerade bilderna visar dessutom upp en ny, tidigare helt okänd jetstråle som pekar i en helt annan riktning.
eso1335sv — Bildrelease
Ett omaka par
7 augusti 2013: I Vintergatans granngalax Stora Magellanska molnet har ESO:s Very Large Telescope fotograferat ett spännande område där stjärnor bildas. Den här skarpa bilden visar upp två mycket olika lysande gasmoln: det rödaktiga NGC 2014 och dess blå granne NGC 2020. Även om de är väldigt olika har de båda formats av kraftfulla stjärnvindar från heta, nyfödda stjärnor i närheten som strålar in i gasen och gör att den lyser starkt.
eso1334sv — Pressmeddelande (forskning)
Nedläggningshotad stjärnfabrik?
24 juli 2013: Nya observationer med teleskopet ALMA i Chile visar upp gigantiska utflöden av molekylrik gas från den närliggande Bildhuggargalaxen. De dramatiska bilderna kan förklara varför mycket stora galaxer är sällsynta i universum och ger astronomer den bästa bilden hittills av en dramatisk process: gas slängs ut från områden där en galax bildar nya stjärnor, och därmed berövas nya generationer stjärnor på det bränsle de skulle behöva för att bildas och växa. Studien publiceras i tidskriften Nature den 25 juli 2013.
eso1333sv — Pressmeddelande (forskning)
Snö i ett ungt solsystem
18 juli 2013: För första gången har astronomer observerat snögränsen i ett ungt och avlägset solsystem. Denna gräns, som ligger i skivan som omger den solliknande stjärnan TW Hydrae, lovar att berätta mer om för oss om hur planeter och kometer bildas, vad som bestämmer deras innehåll, och till och med vårt eget solsystems historia. Resultaten publiceras idag i Science Express.
eso1332sv — Pressmeddelande (forskning)
Söndersliten av ett svart hål
17 juli 2013: Nya observationer med ESO:s Very Large Telescope visar för första gången ett gasmoln som dras sönder av det supertunga svarta hålet i Vintergatans mitt. Molnet är nu så utdraget att dess främre del redan har passerat förbi det svarta hålet och färdas iväg från det med en hastighet större än 10 miljoner kilometer i timmen, medan dess svans fortfarande faller emot det.
eso1331sv — Pressmeddelande (forskning)
Ofödd monsterstjärna avslöjas av ALMA:s fosterdiagnostik
10 juli 2013: Nya observationer med Atacama Large Millimeter/submillimeter Arrray (ALMA) har gett forskare den hittills bästa bilden av en monsterstjärna som håller på att bildas inuti ett mörkt moln. Astronomer har upptäckt en stjärnlivmoder som är över 500 gånger tyngre än solen - den största man hittat i Vintergatan - och som dessutom håller på att växa. Inuti molnet äter en ännu ofödd stjärna glupskt av materialet som rör sig inåt. Här, tror forskarna, kommer det att födas en stjärna med en massa som kan vara hela 100 gånger solens.
eso1330sv — Pressmeddelande (forskning)
Glupsk galax fångas i avlägsen strålkastare
4 juli 2013: En avlägsen galax som ivrigt mumsar i sig gas från sin närhet har upptäckts med hjälp av ESO:s jätteteleskop VLT. Astronomer har sett gas som faller inåt mot galaxen och skapar ett flöde som inte bara ger upphov till nya stjärnor, utan även driver galaxens rotation. Detta är det bästa direkta beviset hittills till stöd för teorin om att galaxer drar till sig och förtär material i sin närhet för att växa och bilda fler stjärnor. Forskningsresultaten publiceras den 5 juli 2013 i tidskriften Science.
Visar 41-60 av 272