Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1311sv — Pressmeddelande (forskning)
Kosmisk mätsticka blir bättre än någonsin
6 mars 2013: Det tog nästan ett decennium av noggranna observationer. Nu har ett internationellt astronomteam mätt upp avståndet till vår granngalax, det Stora Magellanska molnet, mer noggrant än någonsin tidigare. Den nya mätningen förbättrar samtidigt vår kunskap om hur snabbt universum expanderar - enligt den så kallade Hubblekonstanten. Dessutom innebär mätningen ett viktigt steg för att förstå den underliga mörka energin som gör att expansionen accelererar. Teamet använde teleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile, samt andra över hela världen. Resultaten publiceras den 7 mars 2013 i tidskriften Nature.
eso1310sv — Pressmeddelande (forskning)
En jätteplanet i vardande
28 februari 2013: Astronomer har använt ESO:s teleskop VLT för att för första gången direkt observera vad som verkar vara en planet som håller att bildas, inbäddad i en tjock skiva av gas och stoft. Om upptäckten bekräftas kommer den innebära ett stort steg framåt i vår förståelse om hur planeter bildas. Dessutom ger den astronomer för första gången möjligheten att jämföra dagens teorier med ett verkligt exempel.
eso1309sv — Bildrelease
VISTA dammar av en kosmisk hummer
20 februari 2013: En ny bild från ESO:s teleskop VISTA visar upp ett himmelskt landskap med lysande gasmoln och stoft som omger unga heta stjärnor. Den infraröda bilden visar upp stjärnbarnkammaren NGC 6357 i nytt ljus. Den togs som en del av VISTA:s kartläggning av hela Vintergatan som görs för att kartlägga galaxens struktur och förklara hur den bildades.
eso1308sv — Pressmeddelande (forskning)
Ledtrådar i jakten på de kosmiska partiklarnas ursprung
14 februari 2013: Noggranna observationer med ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) av resterna av en tusen år gammal supernova har avslöjat ledtrådar i jakten på de mystiska kosmiska partiklarna. För första gången pekar observationerna på materia i supernovaresten som rör sig fort - och som kan vara föregångare till partiklarna som utgör den kosmiska strålningen. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 14 februari 2013.
eso1307sv — Bildrelease
“En droppe bläck på den lysande himlen”
13 februari 2013: Den här bilden, tagen av kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile, visar upp stjärnhopen NGC 6520 och dess granne, det underliga ödleformade mörka molnet Barnard 86. Bakgrunden till detta kosmiska par utgörs av miljontals stjärnor från de starkast lysande delarna av Vintergatan. Här ligger stjärnorna så tätt att man knappt kan se någon mörk himmel någonstans.
eso1306sv — Bildrelease
Måsnebulosans vingar
6 februari 2013: Den här nya bilden från ESO visar en del av ett moln av gas och stoft som går under namnet Måsnebulosan. Här bildar sköra, avlånga röda moln “vingarna” hos den himmelska fågeln. I bilden framträder en spännande blandning båda mörka och ljusa moln, som en vävnad i olika nyanser av rött mellan stjärnorna. Denna nya bild togs med kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile.
eso1305sv — Organisationsmeddelande
Europeiska politiker besökte Paranal
28 januari 2013: Ett flertal högt uppsatta europeiska delegationer besökte ESO:s Paranalobservatorium i norra Chile under de senaste dagarna. Besöken följde toppmötet CELAC-EU i Santiago den 22-28 januari 2013, där länderna i Latinamerika, Karibien samt Europeiska unionen deltog. Toppmötet är den största sådana tillställning som organiserats i Chile. ESO hade en ledande roll i evenemanget, som gav ett perfekt tillfälle för att visa upp organisationens arbete och dess anläggningar för medlemsstaterna.
eso1304sv — Bildrelease
Mörkret sätts i brand
23 januari 2013: En ny bild från APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile visar en vacker vy mot kosmiska stoftmoln i Orion-nebulosan. För teleskop som endast registrerar synligt ljus är dessa täta moln mörka eller helt dolda. Men APEX och dess kamera LABOCA kan detektera värmestrålningen från stoftkornen i molnen och avslöja de gömda platser där nya stjärnor håller på att bildas - och ett av molnen som inte är vad det verkar vara.
eso1303sv — Bildrelease
Ljus ur mörkret
16 januari 2013: En ny stämningsfull bild från ESO visar upp ett mörkt moln där nya stjärnor håller på att bildas, tillsammans med en hop starkt lysande stjärnor som redan tittat fram från sin dammiga barnkammare. Den nya bilden är tagen av MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid La Silla-observatoriet i Chile, och det är den bästa bilden i synligt ljus hittills av detta sällan studerade objekt.
eso1302sv — Bildrelease
En hoper exotiska stjärnor
10 januari 2013: I denna nya, påfallande detaljerade bilden, tagen av ESO:s teleskop VISTA i infrarött ljus, framträder den klotformiga stjärnhopen 47 Tucanae. Bland hopens miljontals stjärnor finns många i dess mitt som är exotiska och har ovanliga egenskaper. Att studera stjärnorna i hopar som 47 Tucanae kan hjälpa oss att förstå hur dessa underliga himlakroppar bildas och växelverkar med andra stjärnor. Denna skarpa långexponering visar upp även de svagare stjärnorna i 47 Tucanae, tack vare VISTA-teleskopets storlek, känslighet och observationsplats vid ESO:s observatorium Paranal i Chile.
eso1301sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA ser strömmarna som planeter bildas ur
2 januari 2013: Astronomer har med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) för första gången sett en viktig fas i hur stora planeter föds. Vidsträckta strömmar av gas flödar över en hålighet i skivan runt en ung stjärna. Det är första gången sådana strömmar, som antas bero på stora planeter i skivan som slukar gas, har observerats direkt. Resultaten publiceras i forskningstidskriften Nature den 2 januari 2013.
eso1253sv — Organisationsmeddelande
Startklart för världens högst belägna superdator
21 december 2012: En av världens mest kraftfulla superdatorer har nu installerats och testats på sin avlägsna plats i Anderna i norra Chile. Detta är en av de stora kvarvarande milstolparna innan ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), världens hittills mest avancerade markbaserade teleskop, är färdigt. ALMA:s specialtillverkade korrelator har över 134 miljoner processorer och kan utfära 17 000 biljoner beräkningar per sekund. Det är en hastighet som är jämförbar med de snabbaste universella superdatorerna som finns idag.
eso1252sv — Pressmeddelande (forskning)
Så ser man ung ut - enligt stjärnorna
19 december 2012: Vissa är i gott skick även vid 90 års ålder medan andra blir skröpliga innan 50-årsdagen. Hur snabbt människor åldras är bara löst kopplat till hur gamla de egentligen är och kan ha mer med livsstil att göra. En ny studie gjord med MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid ESO:s La Silla-observatorium och NASA/ESA:s rymdteleskop Hubble visar att samma sak gäller även stjärnhopar.
eso1251sv — Organisationsmeddelande
Jätte med 24 armar ska undersöka galaxernas barndom
12 december 2012: KMOS är ett kraftfullt nytt instrument som precis testats färdigt på ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) vid Paranalobservatoriet i Chile. KMOS kan observera infrarött ljus från hela 24 objekt på himlen samtidigt, vilket gör det till ett unikt verktyg för astronomer. Genom att samtidigt studera strukturen i många objekt kommer KMOS att snabbare än vad som tidigare varit möjligt göra viktiga mätningar som ökar vår kunskap om hur galaxer växte till sig och utvecklades när universum var ungt. KMOS byggdes av ett konsortium av universitet och forskningsinstitut i Storbritannien och Tyskland i samarbete med ESO.
eso1250sv — Bildrelease
Ny bild på Carinanebulosan firar kartläggningsteleskopet VST:s invigning
6 december 2012: Idag invigs nya VLT Survey Telescope (VST) vid en ceremoni i Neapel. För att fira detta släpper ESO en spektakulär ny bild på Carinanebulosan från Paranalobservatoriets nya teleskop. Bilden togs med hjälp av Chiles president Sebastián Piñera då han besökte teleskopet vid ESO:s Paranalobservatorium den 5 juni 2012.
eso1249sv — Pressmeddelande (forskning)
Galax lyser av ekon från det förflutna
5 december 2012: En ny typ av galax har upptäckts tack vare observationer gjorda med ESO:s jätteteleskop VLT tillsammans med teleskopet Gemini South och Canada-France-Hawaii-teleskopet. På grund av deras märkliga utseende har galaxerna fått smeknamnet “gröna bön-galaxer”. Bakom galaxernas lyskraft ligger den intensiva strålningen som skickas ut från områdena kring gigantiska svarta hål. Dessa galaxer är bland de mest sällsynta i universum.
eso1248sv — Pressmeddelande (forskning)
Stenplaneter kan växa även kring bruna dvärgar
30 november 2012: Astronomer har med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) gjort en överraskande upptäckt i en skiva av stoft och damm som omger en brun dvärg. Där hittade de tecken på millimeterstora stoftkorn som påminner om kornen som har tidigare hittats i de tätare skivor som omger nyfödda stjärnor. Fyndet är en utmaning för teorier om hur stenplaneter av samma storlek som jorden bildas, och tyder på att stenplaneter kan vara ännu mer vanligt förekommande än någon tidigare trott.
eso1247sv — Pressmeddelande (forskning)
Svart hål smäller högst
28 november 2012: Astronomer har använt ESO:s Very Large Telescope (VLT) och hittat en kvasar vars utflöden är de mest energirika hittills, åtminstone fem gånger kraftigare än något som tidigare observerats. Kvasarer är extremt ljusstarka galaxkärnor vars kraftkällor är supertunga svarta hål. Många kvasarer skickar ut stora mängder material i sina värdgalaxer och dessa utflöden spelar en viktig roll i galaxernas utveckling. Men fram till nu har de utflöden man observerat inte varit lika kraftfulla som teoretiker har förutspått.
eso1246sv — Pressmeddelande (forskning)
Dvärgplaneten Makemake saknar atmosfär
21 november 2012: Astronomer har använt tre teleskop vid ESO:s observatorier i Chile för att observera dvärgplaneten Makemake när den passerade framför en avlägsen stjärna och blockerade dess ljus. Med de nya observationerna har man för första gången kunnat kontrollera om denna kyliga lilla himlakropp, som kretsar långt ut i solsystemet, har en egen atmosfär. Forskarna trodde att Makemake precis som Pluto skulle ha en egen atmosfär (eso0908), men mätningarna visar att så inte är fallet. Dessutom har forskarna för första gången mätt Makemakes täthet. De nya resultaten publiceras i tidskriften Nature den 22 november 2012.
eso1245sv — Pressmeddelande (forskning)
På rymmen i rymden: planet utan solsystem hittad
14 november 2012: Astronomer har med hjälp av ESO:s Very Large Telescope samt Canada-France-Hawaii Telescope identifierat vad som sannolikt är en planet som rör sig genom rymden utan en stjärna att kretsa omkring. Bland planetkandidater av den här typen är den den mest spännande som hittills upptäckts. Den ligger också närmast vårt solsystem, på ett avstånd av ungefär 100 ljusår. Tack vare planetens närhet till oss samt avsaknaden av en stjärna nära den har forskarna också kunnat detaljstudera dess atmosfär. Upptäckten ger astronomerna en försmak av exoplaneterna som framtida instrument ska observera runt andra stjärnor än solen.
Visar 81-100 av 274