Pressmeddelanden

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1323sv — Pressmeddelande (forskning)
Stjärnor blir äldre med natriumsnål kost
29 maj 2013: Astronomer förväntar sig att stjärnor som solen kommer att kasta ut en stor del av materialet i sina utkanter när de närmar sig livets slut. Men nya observationer av en gigantisk stjärnhop gjorda med ESO:s Very Large Telescope visar att de flesta stjärnor – mot alla förväntningar – aldrig ens når denna fas i sin utveckling. Det internationella teamet bakom observationerna fann också att halten av grundämnet natrium i stjärnorna var en perfekt indikation för att förutspå hur stjärnorna dör.
eso1322sv — Bildrelease
ESO:s Very Large Telescope firar femton framgångsrika år
23 maj 2013: ESO firar 15 år av jätteteleskopet VLT (Very Large Telescope), världens mest avancerade teleskop för synligt ljus - med den här spektakulära nya bilden. Här svävar silhuetterna av täta, mörka stoftmoln framför ett rosaskimrande töcken av gas som astronomer kallar IC 2944. Likt droppar av bläck i en jordgubbscocktail, har de märkliga mörka molnen fått sina oregelbundna former av den kraftiga strålningen från stjärnorna i närheten.
eso1321sv — Bildrelease
Orions okända glödande band
15 maj 2013: I den här dramatiska bilden ser kosmiska stoftmoln i stjärnbilden Orion ut att bilda ett glödande band i himlen. Den brandgula färgen representerar det svaga ljuset från små, kalla stoftkorn i rymden mellan stjärnorna. Ljuset har alldeles för lång våglängd för att våra ögon skulle kunna se det men har här avbildats av teleskopet APEX (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile, som drivs av ESO.
eso1320sv — Bildrelease
Anarkisk stjärnbildning på gång
2 maj 2013: En ny, dramatisk bild, tagen med det danska 1,54-metersteleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium, fångar ett område i rymden som kallas NGC 6559. Den visar upp den anarki som härjar där stjärnor bildas inuti ett interstellärt moln.
eso1319sv — Pressmeddelande (forskning)
Tung pulsar ger Einstein rätt - än så länge
25 april 2013: Astronomer har använt ESO:s Very Large Telescope (VLT), tillsammans med radioteleskop över hela världen, för att hitta och studera två mycket underliga stjärnor. Stjärnparet består av den tyngsta neutronstjärna man hittills har hittat, och en vit dvärgstjärna som kretsar omkring den. Denna underliga dubbelstjärna låter forskarna testa Einsteins gravitationsteori - den allmänna relativitetsteorin - på nya sätt som tidigare inte varit möjliga. Än så länge överensstämmer de nya observationerna perfekt med förutsägelserna från den allmänna relativitetsteorin, och stämmer inte med vissa andra alternativa teorier. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 26 april 2013.
eso1318sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA prickar in universums frodigaste galaxer - rekordsnabbt
17 april 2013: Ett astronomteam har använt det nya teleskopet ALMA för att noggrant pricka in positionerna för mer än 100 av de frodigaste galaxerna som vi känner till i det unga universum. ALMA visade upp sin kraft genom att på bara några timmar göra lika många mätningar av dessa galaxer som världens teleskop tillsammans kunnat göra under ett drygt decennium.
eso1317sv — Bildrelease
En spöklik grön bubbla
10 april 2013: I den här spännande nya bilden från ESO:s teleskop VLT ser vi den planetariska nebulosan IC 1295. Denna gröna nebulosa omger en svag och döende stjärna som ligger ungefär 3300 ljusår från oss i stjärnbilden Skölden. Detta är den mest detaljerade bild som någonsin tagits av detta objekt.
eso1316sv — Bildrelease
Unga, heta och blå
27 mars 2013: Den här vackra gruppen av blå stjärnor är den unga stjärnhopen NGC 2547 i den södra stjärnbilden Seglet. Bilden är tagen med kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s observatorium La Silla i Chile.
eso1315sv — Bildrelease
Bleknande supernova gästar vacker spiral
20 mars 2013: Ungefär 35 miljoner ljusår från jorden i stjärnbilden Floden Eridanus ligger spiralgalaxen NGC 1637. År 1999 rubbades galaxens rofyllda uppsyn av en mycket ljusstark supernova. Astronomer som har studerat efterdyningarna efter denna stjärnexplosion med ESO:s Very Large Telescope vid Paranalobservatoriet i Chile har nu gett oss en fantastisk bild av en galax som ligger relativt nära oss.
eso1314sv — Organisationsmeddelande
Danmarks Kronprins besöker ESO:s Paranalobservatorium
15 mars 2013: Den 14 mars 2013 besökte Hans Kungliga Höghet Kronprinsen av Danmark tillsammans med sin hustru, Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan, ESO:s Paranalobservatoriet. Besöket ingick i ett officiellt besök i Chile. ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw visade kronprinsparet runt på ESO:s världsledande anläggning för astronomisk forskning vid Paranal.
eso1313sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA skriver om historien om universums stjärnbabyboom
13 mars 2013: Universums historia är kantad av episoder då många nya stjärnor bildades samtidigt. Nu visar nya observationer gjorda med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) att de mest dramatiska av dessa utbrott skedde långt tidigare än forskare tidigare trott. Forskningsresultaten presenteras i en samling artiklar som publiceras i tidskriften Nature den 14 mars 2013 och även i Astrophysical Journal. De nya rönen är de senaste i en rad upptäckter från det nya internationella observatoriet ALMA, som invigs idag.
eso1312sv — Organisationsmeddelande
Invigning av ALMA inleder en ny tid av upptäckter
13 mars 2013: Idag i en avlägsen del av de chilenska Anderna invigdes ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, under högtidliga former. Ceremonin innebär början på en ny tid: nu är det gigantiska teleskopets alla system i drift och övergången från ett byggprojekt till regelrätt observatorium är avklarad. ALMA är ett partnerskap mellan Europa, Nordamerika och Ostasien i samarbete med Chile.
eso1311sv — Pressmeddelande (forskning)
Kosmisk mätsticka blir bättre än någonsin
6 mars 2013: Det tog nästan ett decennium av noggranna observationer. Nu har ett internationellt astronomteam mätt upp avståndet till vår granngalax, det Stora Magellanska molnet, mer noggrant än någonsin tidigare. Den nya mätningen förbättrar samtidigt vår kunskap om hur snabbt universum expanderar - enligt den så kallade Hubblekonstanten. Dessutom innebär mätningen ett viktigt steg för att förstå den underliga mörka energin som gör att expansionen accelererar. Teamet använde teleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile, samt andra över hela världen. Resultaten publiceras den 7 mars 2013 i tidskriften Nature.
eso1310sv — Pressmeddelande (forskning)
En jätteplanet i vardande
28 februari 2013: Astronomer har använt ESO:s teleskop VLT för att för första gången direkt observera vad som verkar vara en planet som håller att bildas, inbäddad i en tjock skiva av gas och stoft. Om upptäckten bekräftas kommer den innebära ett stort steg framåt i vår förståelse om hur planeter bildas. Dessutom ger den astronomer för första gången möjligheten att jämföra dagens teorier med ett verkligt exempel.
eso1309sv — Bildrelease
VISTA dammar av en kosmisk hummer
20 februari 2013: En ny bild från ESO:s teleskop VISTA visar upp ett himmelskt landskap med lysande gasmoln och stoft som omger unga heta stjärnor. Den infraröda bilden visar upp stjärnbarnkammaren NGC 6357 i nytt ljus. Den togs som en del av VISTA:s kartläggning av hela Vintergatan som görs för att kartlägga galaxens struktur och förklara hur den bildades.
eso1308sv — Pressmeddelande (forskning)
Ledtrådar i jakten på de kosmiska partiklarnas ursprung
14 februari 2013: Noggranna observationer med ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope) av resterna av en tusen år gammal supernova har avslöjat ledtrådar i jakten på de mystiska kosmiska partiklarna. För första gången pekar observationerna på materia i supernovaresten som rör sig fort - och som kan vara föregångare till partiklarna som utgör den kosmiska strålningen. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 14 februari 2013.
eso1307sv — Bildrelease
“En droppe bläck på den lysande himlen”
13 februari 2013: Den här bilden, tagen av kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile, visar upp stjärnhopen NGC 6520 och dess granne, det underliga ödleformade mörka molnet Barnard 86. Bakgrunden till detta kosmiska par utgörs av miljontals stjärnor från de starkast lysande delarna av Vintergatan. Här ligger stjärnorna så tätt att man knappt kan se någon mörk himmel någonstans.
eso1306sv — Bildrelease
Måsnebulosans vingar
6 februari 2013: Den här nya bilden från ESO visar en del av ett moln av gas och stoft som går under namnet Måsnebulosan. Här bildar sköra, avlånga röda moln “vingarna” hos den himmelska fågeln. I bilden framträder en spännande blandning båda mörka och ljusa moln, som en vävnad i olika nyanser av rött mellan stjärnorna. Denna nya bild togs med kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile.
eso1305sv — Organisationsmeddelande
Europeiska politiker besökte Paranal
28 januari 2013: Ett flertal högt uppsatta europeiska delegationer besökte ESO:s Paranalobservatorium i norra Chile under de senaste dagarna. Besöken följde toppmötet CELAC-EU i Santiago den 22-28 januari 2013, där länderna i Latinamerika, Karibien samt Europeiska unionen deltog. Toppmötet är den största sådana tillställning som organiserats i Chile. ESO hade en ledande roll i evenemanget, som gav ett perfekt tillfälle för att visa upp organisationens arbete och dess anläggningar för medlemsstaterna.
eso1304sv — Bildrelease
Mörkret sätts i brand
23 januari 2013: En ny bild från APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile visar en vacker vy mot kosmiska stoftmoln i Orion-nebulosan. För teleskop som endast registrerar synligt ljus är dessa täta moln mörka eller helt dolda. Men APEX och dess kamera LABOCA kan detektera värmestrålningen från stoftkornen i molnen och avslöja de gömda platser där nya stjärnor håller på att bildas - och ett av molnen som inte är vad det verkar vara.
Visar 81-100 av 1063