Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1244sv — Pressmeddelande (forskning)
Kosmiska sprinklers får sin förklaring
8 november 2012: Med ESO:s jätteteleskop VLT har astronomer upptäckt en dubbelstjärna i mitten av en av himlens mest iögonfallande planetariska nebulosor. Upptäckten bekräftar en länge debatterad teori om hur materia som slängs ut i rymden bildar sådana spektakulära och symmetriska former, och vad som styr processen. Forskningsresultaten presenteras i tidskriften Science den 9 november 2012.
eso1243sv — Bildrelease
Gamla stjärnor - i modern tappning?
31 oktober 2012: Den här färgglada bilden av den klotformiga stjärnhopen NGC 6362 är tagen av kameran WFI på MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid ESO:s observatorium La Silla i Chile. Tillsammans med en ny bild av hopens mitt tagen av NASA/ESA:s Hubbleteleskop, ger bilden ny information om en annars ganska okänd stjärnhop. Klotformiga stjärnhopar, eller klothopar, består till huvudsak av tiotusentals mycket gamla stjärnor. De kan också innehålla stjärnor som ser misstänkt unga ut.
eso1242sv — Bildrelease
84 miljoner stjärnor - och fler på väg
24 oktober 2012: Med hjälp av en gigantisk bild, nio gigapixlar stor, har ett internationellt astronomteam skapat en katalog över över 84 miljoner stjärnor i mitten av Vintergatan. Bilden togs i infrarött ljus med kartläggningsteleskopet VISTA vid ESO:s Paranalobservatorium. Jättekatalogen innehåller mer än tio gånger fler stjärnor än tidigare studier och innebär ett stort steg framåt för forskare som vill förstå vår hemgalax. För betraktaren ger den fantastiska bilden dessutom möjligheten att zooma in mot de centrala delarna av vår galax.
eso1241sv — Pressmeddelande (forskning)
Planet upptäckt runt Alfa Centauri
16 oktober 2012: Europeiska astronomer har upptäckt en planet som väger ungefär lika mycket som jorden som finns i stjärnsystemet närmast jorden – Alfa Centauri. Den är dessutom den lättaste exoplaneten som hittills upptäckts runt en stjärna som liknar solen. Fyndet gjordes med instrumentet HARPS på 3,6-metersteleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Forskningsresultaten publiceras online i tidskriften Nature den 17 oktober 2012.
eso1240sv — Organisationsmeddelande
Galatillställning firar 50 år för Europeiska sydobservatoriet
12 oktober 2012: Kvällen den 11 oktober 2012 hölls en galatillställning på palatset München Residenz för att fira Europeiska sydobservatoriets 50-årsdag. Höjdpunkten i firandet var när representanter för ESO:s medlemstater och dess värdland Chile, bland dem sju ministrar och två ambassadörer, samt representanter för observatoriet, signerade en prototypspegel till E-ELT (European Extremely Large Telescope).
eso1239sv — Pressmeddelande (forskning)
Spiral i rymden överraskar astronomer
10 oktober 2012: Med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer upptäckt en helt oväntad spiral i rymden. Spiralstrukturen finns i materian som omger den gamla stjärnan R Sculptoris. Det är första gången som en sådan struktur, tillsammans med ett sfäriskt yttre skal, har hittats runt en röd jättestjärna. Det är också första gången som astronomer har kunnat samla information om hur en sådan spiral ser ut i tre dimensioner. Den underliga formen skapades troligen av en hittills okänd stjärna som kretsar kring den röda jätten. Studien publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature och är en av de första upptäckterna som gjorts med ALMA.
eso1238sv — Organisationsmeddelande
ESO firar sitt 50-årsjubileum
5 oktober 2012: Idag, den 5 oktober 2012, firar Europeiska sydobservatoriet (ESO) att det gått 50 år sedan det bildades. Under de senaste fem decennierna har ESO blivit världens mest produktiva astronomiska observatorium. På morgonen den 5 oktober observerade ESO:s teleskop VLT för första gången någonsin ett objekt på stjärnhimlen som valts ut av allmänheten. Vinnaren av jubileumstävlingen riktade VLT mot den spektakulära nebulosan Tors hjälm, och observationerna direktsändes över Internet. För att fira jubileet anordnar ESO och dess samarbetspartners en mängd andra aktiviteter i ESO:s 15 medlemsländer.
eso1237sv — Bildrelease
Den kosmiska måsens fina färger
26 september 2012: I en ny bild från ESO:s La Silla-observatorium framträder en del av den så kallade Måsnebulosan, ett ställe där nya stjärnor bildas. Detta moln av gas, som har den formella beteckningen Sharpless 2-292, tycks bilda måsens huvud och lyser starkt tack vare strålning från en mycket het och ung stjärna som ligger dold i dess hjärta. Bakom den nya, detaljerade bilden ligger kameran WFI (Wide Field Imager) på MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop.
eso1236sv — Bildrelease
En himmelsk häxkvast?
12 september 2012: På den här nya bilden ser vi det spektakulära gasmolnet Penn-nebulosan. Den är en liten del av en större ring från spillrorna efter en stjärna som exploderade som en supernova för ungefär 11 000 år sedan. Den här detaljerade bilden är tagen av kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2.2 metersteleskop vid ESO:s observatorium La Silla i Chile.

eso1235sv — Bildrelease
En hop med en hemlighet
5 september 2012: På den här nya bilden från ESO:s observatorium La Silla i Chile ser vi den spektakulära klotformiga stjärnhopen Messier 4. Den här bollen utgörs av tusentals uråldriga stjärnor och är en av de närmaste och mest studerade klotformiga hoparna. Ny forskning visar att en av hopens stjärnor har konstiga och oväntade egenskaper, och sitter uppenbarligen inne på hemligheten om evig ungdom.
eso1234sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA gör en söt upptäckt
29 augusti 2012: Ett forskarteam har med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) hittat sockermolekyler i gas omkring en ung stjärna som liknar solen. Detta är första gången man hittat socker runt en sådan stjärna. Upptäckten visar att livets byggstenar finns på rätt plats, vid den rätta tiden, för att kunna ingå i planeter som bildas runt stjärnan.
eso1233sv — Bildrelease
Detta är ingen pipa
15 augusti 2012: René Magritte skrev “Detta är ingen pipa” på sin välkända målning. Det här är inte heller någon pipa, utan en bild av delar av ett vidsträckt stoftmoln som kallas Pipnebulosan. Den här nya och mycket detaljerade bilden av nebulosan, som också kallas Barnard 59, togs av kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop på ESO:s La Silla-observatorium. Av en händelse släpper vi den här bilden på 45 årsdagen av målarens död.
eso1232sv — Organisationsmeddelande
Välj vad VLT ska skåda & twittra dig till VLT!
8 augusti 2012: ESO bygger och driver några av världens mest avancerade jordbaserade teleskop, bland annat Very Large Telescope (VLT) vid Paranalobservatoriet. Dessa gigantiska maskiner har gjort många fantastiska upptäckter om universum. Nu, för första gången någonsin, kan du själv bestämma vad VLT ska observera, och till och med vinna en fantastisk resa till Chiles Atacamaöken för att själv hjälpa till att utföra observationerna.
eso1231sv — Bildrelease
En blå virvel i Floden
1 augusti 2012: Spiralgalaxen NGC 1187 framträder i en ny bild tagen med ESO:s teleskop VLT. Denna imponerande galax ligger ungefär 60 miljoner ljusår från oss i den sydliga stjärnbilden Floden Eridanus. Två supernovor har exploderat i NGC 1187 under de senaste trettio åren, varav den senaste i 2007. Den här bilden av galaxen är den mest detaljerade som någonsin tagits.
eso1230sv — Pressmeddelande (forskning)
De starkaste stjärnorna lever inte ensamma
26 juli 2012: En ny studie med ESO:s jätteteleskop VLT visar att de flesta ljusstarka och tunga stjärnorna inte lever ensamma. Nästan tre fjärdedelar av sådana stjärnor, som spelar en nyckelroll i galaxers utveckling, har en nära följeslagare. Det är mycket vanligare än vad man tidigare trott. De flesta av dessa dubbelstjärnor växelverkar dessutom med varandra, som att material flyttas över från en stjärna till den andra. Ännu en överraskning är att så många som en tredjedel av stjärnparen väntas slutligen att smälta samman till en stjärna. Resultaten publiceras i forskningstidskriften Science den 27 juli 2012.
eso1229sv — Organisationsmeddelande
APEX deltar i skarpaste observationerna någonsin
18 juli 2012: Ett internationellt astronomteam har gjort den skarpaste bilden hittills av hjärtat av en avlägsen kvasar, med en detaljrikedom som är två miljoner gånger bättre än våra ögons. Observationerna gjordes då man för första gången kopplade samman teleskopet APEX [1] med två andra teleskop på olika kontinenter. Det här är första steget mot det spektakulära målet för projektet “Event Horizon Telescope” [2]: att avbilda de supertunga svarta hålen som finns i mitten av Vintergatan och andra galaxer.
eso1228sv — Pressmeddelande (forskning)
Universums mörka galaxer skymtas för första gången
11 juli 2012: En okänd fas i galaxernas utveckling har skymtats för första gången. Så kallade mörka galaxer har förutspåtts av teoretiker men aldrig tidigare observerats. Galaxerna innehåller stora mängder gas men i stort sett inga stjärnor. Ett internationellt forskarteam har nu med ESO:s teleskop VLT upptäckt skenet från dessa svårfångade galaxer som lyser på grund av strålning från en närliggande kvasar.
eso1227sv — Pressmeddelande (forskning)
Ett nytt sätt att undersöka exoplaneters atmosfärer
27 juni 2012: En ny metod har gjort det möjligt för astronomer att detaljstudera en exoplanets atmosfär – trots att den aldrig passerar framför sin stjärna. Ett internationellt forskarlag använde ESO:s jätteteleskop VLT för att direkt fånga det svaga skenet från planeten Tau Boötis b och därmed även studera planetens atmosfär. För första gången sedan planeten upptäcktes för 15 år sedan kunde forskarna dessutom göra pålitliga mätningar av planetens bana och dess massa. Planetens atmosfär verkar vara svalare längre upp, något som överraskat forskarna. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Nature den 28 juni 2012.
eso1226sv — Bildrelease
VLT tittar in i nebulosan NGC 6357
20 juni 2012: ESO:s jätteteleskop VLT har tagit den hittills mest detaljerade bilden på en spektakulär del av en stjärnbarnkammaren som astronomer känner som NGC 6357. Teleskopets blick fångar många unga, heta stjärnor, glödande gasmoln och bisarra stoftstrukturer som huggits fram av ultraviolett strålning och stjärnvindar.
eso1225sv — Organisationsmeddelande
ESO bygger världens största öga mot himlen
11 juni 2012: ESO ska bygga världens största teleskop för synligt och infrarött ljus. Vid ett möte idag i Garching, Tyskland, gav ESO:s råd grönt ljus åt byggplanen för teleskopet E-ELT (European Extremely Large Telescope), förutsatt att fyra så kallade ad referendum-röster [1] bekräftas. Driftstart för E-ELT blir tidigt under nästa årtionde.
Visar 101-120 av 274