Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1235sv — Bildrelease
En hop med en hemlighet
5 september 2012: På den här nya bilden från ESO:s observatorium La Silla i Chile ser vi den spektakulära klotformiga stjärnhopen Messier 4. Den här bollen utgörs av tusentals uråldriga stjärnor och är en av de närmaste och mest studerade klotformiga hoparna. Ny forskning visar att en av hopens stjärnor har konstiga och oväntade egenskaper, och sitter uppenbarligen inne på hemligheten om evig ungdom.
eso1234sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA gör en söt upptäckt
29 augusti 2012: Ett forskarteam har med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) hittat sockermolekyler i gas omkring en ung stjärna som liknar solen. Detta är första gången man hittat socker runt en sådan stjärna. Upptäckten visar att livets byggstenar finns på rätt plats, vid den rätta tiden, för att kunna ingå i planeter som bildas runt stjärnan.
eso1233sv — Bildrelease
Detta är ingen pipa
15 augusti 2012: René Magritte skrev “Detta är ingen pipa” på sin välkända målning. Det här är inte heller någon pipa, utan en bild av delar av ett vidsträckt stoftmoln som kallas Pipnebulosan. Den här nya och mycket detaljerade bilden av nebulosan, som också kallas Barnard 59, togs av kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop på ESO:s La Silla-observatorium. Av en händelse släpper vi den här bilden på 45 årsdagen av målarens död.
eso1232sv — Organisationsmeddelande
Välj vad VLT ska skåda & twittra dig till VLT!
8 augusti 2012: ESO bygger och driver några av världens mest avancerade jordbaserade teleskop, bland annat Very Large Telescope (VLT) vid Paranalobservatoriet. Dessa gigantiska maskiner har gjort många fantastiska upptäckter om universum. Nu, för första gången någonsin, kan du själv bestämma vad VLT ska observera, och till och med vinna en fantastisk resa till Chiles Atacamaöken för att själv hjälpa till att utföra observationerna.
eso1231sv — Bildrelease
En blå virvel i Floden
1 augusti 2012: Spiralgalaxen NGC 1187 framträder i en ny bild tagen med ESO:s teleskop VLT. Denna imponerande galax ligger ungefär 60 miljoner ljusår från oss i den sydliga stjärnbilden Floden Eridanus. Två supernovor har exploderat i NGC 1187 under de senaste trettio åren, varav den senaste i 2007. Den här bilden av galaxen är den mest detaljerade som någonsin tagits.
eso1230sv — Pressmeddelande (forskning)
De starkaste stjärnorna lever inte ensamma
26 juli 2012: En ny studie med ESO:s jätteteleskop VLT visar att de flesta ljusstarka och tunga stjärnorna inte lever ensamma. Nästan tre fjärdedelar av sådana stjärnor, som spelar en nyckelroll i galaxers utveckling, har en nära följeslagare. Det är mycket vanligare än vad man tidigare trott. De flesta av dessa dubbelstjärnor växelverkar dessutom med varandra, som att material flyttas över från en stjärna till den andra. Ännu en överraskning är att så många som en tredjedel av stjärnparen väntas slutligen att smälta samman till en stjärna. Resultaten publiceras i forskningstidskriften Science den 27 juli 2012.
eso1229sv — Organisationsmeddelande
APEX deltar i skarpaste observationerna någonsin
18 juli 2012: Ett internationellt astronomteam har gjort den skarpaste bilden hittills av hjärtat av en avlägsen kvasar, med en detaljrikedom som är två miljoner gånger bättre än våra ögons. Observationerna gjordes då man för första gången kopplade samman teleskopet APEX [1] med två andra teleskop på olika kontinenter. Det här är första steget mot det spektakulära målet för projektet “Event Horizon Telescope” [2]: att avbilda de supertunga svarta hålen som finns i mitten av Vintergatan och andra galaxer.
eso1228sv — Pressmeddelande (forskning)
Universums mörka galaxer skymtas för första gången
11 juli 2012: En okänd fas i galaxernas utveckling har skymtats för första gången. Så kallade mörka galaxer har förutspåtts av teoretiker men aldrig tidigare observerats. Galaxerna innehåller stora mängder gas men i stort sett inga stjärnor. Ett internationellt forskarteam har nu med ESO:s teleskop VLT upptäckt skenet från dessa svårfångade galaxer som lyser på grund av strålning från en närliggande kvasar.
eso1227sv — Pressmeddelande (forskning)
Ett nytt sätt att undersöka exoplaneters atmosfärer
27 juni 2012: En ny metod har gjort det möjligt för astronomer att detaljstudera en exoplanets atmosfär – trots att den aldrig passerar framför sin stjärna. Ett internationellt forskarlag använde ESO:s jätteteleskop VLT för att direkt fånga det svaga skenet från planeten Tau Boötis b och därmed även studera planetens atmosfär. För första gången sedan planeten upptäcktes för 15 år sedan kunde forskarna dessutom göra pålitliga mätningar av planetens bana och dess massa. Planetens atmosfär verkar vara svalare längre upp, något som överraskat forskarna. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Nature den 28 juni 2012.
eso1226sv — Bildrelease
VLT tittar in i nebulosan NGC 6357
20 juni 2012: ESO:s jätteteleskop VLT har tagit den hittills mest detaljerade bilden på en spektakulär del av en stjärnbarnkammaren som astronomer känner som NGC 6357. Teleskopets blick fångar många unga, heta stjärnor, glödande gasmoln och bisarra stoftstrukturer som huggits fram av ultraviolett strålning och stjärnvindar.
eso1225sv — Organisationsmeddelande
ESO bygger världens största öga mot himlen
11 juni 2012: ESO ska bygga världens största teleskop för synligt och infrarött ljus. Vid ett möte idag i Garching, Tyskland, gav ESO:s råd grönt ljus åt byggplanen för teleskopet E-ELT (European Extremely Large Telescope), förutsatt att fyra så kallade ad referendum-röster [1] bekräftas. Driftstart för E-ELT blir tidigt under nästa årtionde.
eso1224sv — Organisationsmeddelande
Spaniens kung besöker ESO:s Paranalobservatorium
7 juni 2012: Onsdagen den 6 juni besökte Spaniens kung, hans majestät Kung Juan Carlos I, ESO:s Paranalobservatorium. Där mötte han presidenterna i Chile, Colombia, Mexiko och Peru, samt andra högt uppsatta representanter som deltog i Stillahavsalliansens fjärde toppmöte.
eso1223sv — Organisationsmeddelande
ESO värd för det fjärde toppmötet i Stillahavsalliansen
6 juni 2012: Presidenterna i Chile, Colombia, Mexiko och Peru möttes idag på ESO:s Paranalobservatorium i Atacamaöknen i Chile, och fick uppleva de världsledande teleskopen och tekniken bakom dem på ESO:s främsta observationsplats. Presidenterna samlades vid Paranal för det fjärde toppmötet i Stillahavsalliansen, där de undertecknade alliansens strukturella överenskommelse.
eso1222sv — Bildrelease
ALMA vänder blicken mot Centaurus A
31 maj 2012: Det nya observatoriet ALMA har tagit sin första bild av den särpräglade galaxen Centaurus A. Med ALMA kan astronomer nu med bättre kvalitet än någonsin se igenom damm och stoft mot mitten av galaxen. Trots att ALMA fortfarande är under uppbyggnad och gör just nu sina första observationer är det redan världens kraftfullaste teleskop i sitt slag. Nu efterlyses dessutom nya projekt från världens astronomer som kan ta vara på teleskopets utökade färdigheter.
eso1221sv — Bildrelease
Centaurus A: en lång exponering av en underlig galax
16 maj 2012: I den här nya bilden från ESO syns den underliga galaxen Centaurus A. Med en exponeringstid på över 50 timmar är det här antagligen den bästa bilden som tagits av detta spektakulära och märkliga ställe i rymden. Bilden togs med kameran WFI på MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop som finns på ESO:s La Silla-observatorium i Chile.
eso1220sv — Bildrelease
VISTA ser en enorm stjärnboll
9 maj 2012: Den här nya infraröda bilden av Messier 55, tagen med ESO:s kartläggningsteleskop VISTA, visar tiotusentals stjärnor som är hoppackade som en bisvärm. Stjärnorna är inte bara ovanligt ihopträngda. De är också ovanligt gamla, bland de äldsta universum. Astronomer studerar Messier 55 och andra liknande objekt, som kallas klothopar, för att förstå hur galaxer utvecklas och hur stjärnor åldras.
eso1219sv — Bildrelease
Stjärnstoftet nära Orions bälte
2 maj 2012: I en ny bild tagen med teleskopet APEX framträder moln av kosmiskt stoft som trätts genom en nebulosa som pärlor på ett halsband. Bilden visar området omkring reflektionsnebulosan Messier 78, som ligger strax norr om Orions bälte. Observationerna, som är känsliga för värmestrålning från interstellära stoftkorn, visar för astronomer platserna där nya stjärnor håller på att bildas.
eso1218sv — Bildrelease
En stjärnhop inuti en stjärnhop
25 april 2012: Stjärnhopen NGC 6604 framträder i en ny bild som är tagen med kameran WFI på MPG/ESO:s 2,2 meters-teleskop vid La Silla-observatoriet i Chile. På himlen ligger NGC 6604 bara ett vingslag bort från sin mer framträdande granne, Örnnebulosan (även känd som Messier 16). Den vackra inramningen i den här bilden, med stjärnhopen i ett landskap av gas och stoftmoln, visar att NGC 6604 är ett vackert objekt på egna meriter.
eso1217sv — Pressmeddelande (forskning)
Mörk materia saknas i solens närhet
18 april 2012: Den mest noggranna studien hittills av hur stjärnorna i Vintergatan rör sig har inte hittat några bevis för mörk materia i ett stort område runt solen. Enligt dagens allmänt accepterade teorier borde rymden i vår närhet vara fylld av mörk materia. Detta mysteriska och osynliga ämne kan bara detekteras med indirekta metoder, tack vare dess gravitationella effekt. Men en ny studie gjord av astronomer i Chile har funnit att teorierna inte kan stämma överens med observationerna. Det kan betyda att experiment som försöker att detektera mörk materie-partiklar på jorden sannolikt kommer att misslyckas.
eso1216sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA avslöjar hur en grannstjärnas planetsystem fungerar
12 april 2012: Ett nytt teleskop som fortfarande håller på att byggas har gjort ett stort genombrott för förståelsen av en grannstjärnas planetsystem. Observationerna har också gett värdefulla ledtrådar om hur sådana system bildas och utvecklas. Astronomerna har med hjälp av teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) upptäckt att eventuella planeter som kretsar kring stjärnan Fomalhaut måste vara mycket mindre än vad man tidigare har trott. Det här är de första publicerade resultaten från ALMA:s första observationsperiod som var öppen för astronomer från hela världen (cykel 0).
Visar 101-120 av 265