Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1313sv: ALMA skriver om historien om universums stjärnbabyboom — Vatten rekordlångt ut i universum ett av fynden bland avlägsna galaxer. Universums historia är kantad av episoder då många nya stjärnor bildades samtidigt. Nu visar nya observationer gjorda med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) att de mest dramatiska av dessa utbrott skedde långt tidigare än forskare tidigare trott. Forskningsresultaten presenteras ...

Läs på webben
Europeiska
sydobservatoriet
Nyheter från ESO
13 mars 2013

Universums historia är kantad av episoder då många nya stjärnor bildades samtidigt. Nu visar nya observationer gjorda med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) att de mest dramatiska av dessa utbrott skedde långt tidigare än forskare tidigare trott. Forskningsresultaten presenteras i en samling artiklar som publiceras i tidskriften Nature den 14 mars 2013 och även i Astrophysical Journal. De nya rönen är de senaste i en rad upptäckter från det nya internationella observatoriet ALMA, som invigs idag.

Pressmeddelandet med bilder och filmer finns på:

Översättningar finns på ditt lands sida: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

med vänliga hälsningar,
ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktade aktiviteter