Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1333sv: Snö i ett ungt solsystem — En frostig milstolpe för planet och kometbildning. För första gången har astronomer observerat snögränsen i ett ungt och avlägset solsystem. Denna gräns, som ligger i skivan som omger den solliknande stjärnan TW Hydrae, lovar att berätta mer om för oss om hur planeter och kometer bildas, vad ...

Läs på webben
Europeiska
sydobservatoriet
Nyheter från ESO
18 juli 2013

För första gången har astronomer observerat snögränsen i ett ungt och avlägset solsystem. Denna gräns, som ligger i skivan som omger den solliknande stjärnan TW Hydrae, lovar att berätta mer om för oss om hur planeter och kometer bildas, vad som bestämmer deras innehåll, och till och med vårt eget solsystems historia. Resultaten publiceras idag i Science Express.

Pressmeddelandet med bilder och filmer finns på:

Översättningar finns på ditt lands sida: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

med vänliga hälsningar,
ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktade aktiviteter