E-ELT

Världens största öga mot himlen

Extremt stora teleskop anses världen över som ett av de områden som bör prioriteras högst inom markbaserad astronomi. De ska ta vår astronomiska kunskap till helt nya höjder och möjliggör detaljerade studier inom områden som till exempel planeter runt andra stjärnor, de första objekten i universum, supermassiva svarta hål, den mörka materiens beskaffenhet och fördelning samt den mörka energin som dominerar vårt universum.

ESO har sedan slutet av 2005 jobbat tillsammans med europeiska astronomer och astrofysiker med att definiera det nya jätteteleskopet som kommer att behövas när vi närmar oss mitten av nästa årtionde. Mer än hundra astronomer från hela Europa har varit involverade och hjälpt ESO:s projektkontor med att göra en plan där kostnader, tidsramar och risker noga har utvärderats.

E-ELT är en förkortning för European Extremely Large Telescope. Detta revolutionerande markbaserade observatorium kommer att ha en huvudspegel med diameter i 40-metersklassen. Det blir världens största teleskop för synligt och kortvågigt infrarött ljus: ”världens största öga mot himlen”.

Forskning med E-ELT

När de vetenskapliga observationerna börjar, enligt planen tidigt nästa årtionde, kommer E-ELT ägna sig åt vår tids största vetenskapliga frågor. Man siktar mot att vara först med en rad upptäckter, däribland jordliknande exoplaneter i den "beboeliga zonen" där liv kan existera – en av de heliga graalerna inom den moderna observationella astronomin. Teleskopet kommer också att bedriva "stjärnarkeologi" i näraliggande galaxer och dessutom göra fundamentala bidrag till kosmologin genom att mäta de första stjärnornas och galaxernas egenskaper, samt undersöka den mörka materien och den mörka energin. Utöver allt detta förbereder sig astronomerna på det oväntade: nya och oförutsägbara spörsmål kommer garanterat att dyka upp som en följd av E-ELT:s kommande upptäckter.

Ett besök på Cerro Armazones

Virtual Tour at Cerro Armazones
Klicka på bilden för att göra ett Virtuellt besök på och runt omkring Cerro Armazones.

Mer om E-ELT

Vill du ha mer information om detta fascinerande projekt? Kolla i så fall länkarna nedan:

Läs mer om teleskopet i:

För forskare: för mer information, se våra tekniska sidor.

Nästa