Är vi ensamma?

Artist impression of the E-ELTE-ELT tar astronomin ett steg framåt. Som teleskop i 40-metersklassen och med adaptiv optik inbyggd i designen kommer E-ELT leda till många genombrott inom det här forskningsområdet.

E-ELT har antagit utmaningen att leta efter exoplaneter – planeter som kretsar runt andra stjärnor. Det innefattar inte bara att upptäcka planeter med massa så liten som jordens genom indirekta mätningar av den vaggande rörelsen av stjärnor påverkade av planeterna som ligger i bana runt dem, utan även att ta direkta bilder på större planeter och kanske till och med att karakterisera deras atmosfärer.

Dessutom kommer E-ELT:s instrumentpark att göra det möjligt för astronomer att utforska de tidigaste stadier när planetsystem bildas såväl som att kunna detektera vatten och organiska molekyler i protoplanetära skivor runt nyfödda stjärnor. E-ELT kommer därmed att svara på fundamentala frågor angående hur planeter bildas och utvecklas och ta oss ett steg närmare svaret på frågan: är vi ensamma? Utöver det uppenbara vetenskapliga intresset skulle detta motsvara ett stort genombrott för mänskligheten.

Tillbaka            Nästa