Att förbereda en revolution

E-ELT som den kan se ut i framtidenAstronomin upplever just nu en guldålder. Bara det senaste decenniet har fört med sig häpnadsväckande upptäckter som har inspirerat människor från alla samhällsskikt: från de första planeterna som kretsar kring andra stjärnor till det accelererande universum, dominerat av den ännu gåtfulla mörka materian och den mörka energin.

Europa ligger i framkant när det gäller alla områden inom nutidens astronomi, i synnerhet tack vare de världsledande forskningsanläggningarna som drivs av ESO, som är den främsta mellanstatliga vetenskaps- och teknikorganisationen inom astronomin. Utmaningen för framtiden är att befästa och förstärka denna position. Detta kommer att uppnås med ett revolutionärt nytt markbaserat teleskopkoncept, E-ELT (European Extremely Large Telescope), vars prestanda kommer att vara flera storleksordningar bättre än dagens anläggningar. Ett sådant teleskop kan, så småningom, förändra vår bild av universum på samma revolutionerande sätt som Galileis teleskop gjorde för 400 år sedan.

E-ELT, med sin spegel i 40 metersklassen, genomgår just nu en detaljerad designfas. Grönt ljus för bygget väntas under 2011, med driftstart planerad till tidigt nästa årtionde.

Teleskopets ”öga” blir nästan lika långt som en halv fotbollsplan och kommer att samla 15 gånger mer ljus än dagens största teleskop. Teleskopets innovativa femspegelsdesign inbegriper avancerad adaptiv optik för att korrigera för den turbulenta atmosfären och kommer att producera bilder som är 15 gånger skarpare än Hubbleteleskopets. Huvudspegeln kommer att bildas av nästan 1000 sexkantiga segment.

Tillbaka            Nästa