Att hitta ett hem

Artist impression of the E-ELTEtt teleskop utöver det vanliga kräver ett exceptionellt läge. Stor hänsyn tas därför för att försäkra sig om att E-ELT:s framtida hem kommer att vara så lämpligt som möjligt. Det innebär framförallt en högt belägen, torr plats, för att i största möjliga mån minska hinder för observationerna. E-ELT:s team för urval av platser har detaljgranskat flera möjliga platser i Argentina, Chile, Marocko och Spanien. Liknande ansträngningar görs av motsvarande team för TMT (Thirty Meter Telescope). Av effektivitetsskäl inkluderas inte TMT:s preliminära urval av platser (alla i Nord- och Sydamerika) i E-ELT-studien, men data delas mellan utredningarna.

Den 2-3 mars 2010 presenterade en kommitté med ansvar för att välja platsen för E-ELT (Site Selection Advisory Committee) en rapport till ESO:s råd. Den bekräftade att samtliga platser som ingick i den slutgiltiga kortlistan (Armazones, Ventarrones, Tolonchar och Vizcachas i Chile, samt La Palma i Spanien) har mycket bra förhållanden för astronomiska observationer, var och en med egna styrkor. Den tekniska rapporten drar slutsatsen att Cerro Armazones nära Paranal framstod som den klart bästa platsen. Detta på grund av att den har det bästa genomsnittet av atmosfärisk kvalitet enligt samtliga faktorer som tagits med i beräkningen. Dessutom kan det drivas på ett integrerat sätt tillsammans med ESO:s Paranalobservatorium.
Cerro Armazones är ett berg 3060 meter över havet i den centrala delen av Chiles Atacamaöken, cirka 130 kilometer söder om staden Antofagasta och ungefär 20 kilometer från Cerro Paranal, hem till ESO:s VLT (Very Large Telescope).

Den 26 april 2010 valde ESO:s råd Cerro Armazones som plats för ett teleskop i 40-meters-klassen: det planerade E-ELT (European Extremely Large Telescope).

Tillbaka            Nästa