Ogłoszenie

Przekazanie teleskopu 2,2-metrowego

Teleskop nadal dostępny dla użytkowników z Max Planck Society

30 września 2013

Od 1 października 2013 r. 2,2-metrowy teleskop MPG/ESO w Obserwatorium La Silla w Chile nie będzie dłużej dostępny dla społeczności ESO. Do tej pory teleskop był zarządzany przez ESO i dostępny dla społeczności ESO, jak również dla użytkowników z Max Planck Society (MPG). W przyszłości ESO nie będzie już oferować czasu na teleskopie, natomiast jego użytkowanie będzie kontynuować Max Planck Society. Teleskop i jego instrumenty były także udostępnione astronomom chilijskim i tak pozostanie w przyszłości.

2,2-metrowy teleskop MPG/ESO był zbudowany przez Max Planck Institute for Astronomy (Heidelberg, Niemcy) i początkowo miał stanąć w Namibii. Nie został tam zainstalowany, natomiast zaoferowano go w ramach porozumienia z ESO. ESO podjęło się zainstalowania teleskopu w Obserwatorium La Silla w Chile – co nastąpiło w 1983 roku – i zarządzało instrumentem.

W ciągu trzydziestu lat 2,2-metrowy teleskop MPG/ESO był wykorzystywany do czołowych badań naukowych, w tym w przełomowych badaniach poświat od błysków gamma, najpotężniejszych eksplozji we Wszechświecie.

Razem ze swoim instrumentarium: kamerą WFI, wielokrotnie używanych spektrografem FEROS, systemem błysków gamma GROND, 2,2-metrowy teleskop MPG/ESO był także miejscem zamontowania kamery podczerwonej oferowanej przez ESO (system IRAC), co miało miejsce w 1988 roku. Wszystkie dane zebrane teleskopem będą nadal dostępne poprzez Archiwum Naukowe ESO.

2,2-metrowy teleskop ESO, szczególnie w konfiguracji z instrumentem Wide Field Imager (WFI), był także jednym z najbardziej efektywnych urządzeń uzyskujących piękne zdjęcia, które ESO publikowało jako zdjęcia prasowe (ponad dwadzieścia zdjęć z top 100). ESO będzie kontynuować tworzenie zdjęć z danych WFI przez najbliższe kilka lat, opierając się na do tej pory zebranych danych. Najnowsze przykłady takich zdjęć prezentują jasne gromady gwiazd NGC 2547 (eso1317) i NGC 3766 (eso1326).

Mozaika zdjęć z 2,2-metrowego teleskopu MPG/ESO