Lehdistötiedote

Uusia tähtiä kukkiva galaksi

VLT:n kartoitusteleskooppi VST nappasi laajan näkökentän kuvan NGC 253:sta

15. joulukuuta 2011

VLT:n kartoitusteleskooppi VST on taltioinut läheisen spiraaligalaksi NGC 253:n kauneuden. Uusi muotokuva on luultavasti yksityiskohtaisin koskaan otettu laajan näkökentän näkymä tähän kohteeseen ja sen ympäristöön. Se osoittaa, että ESO:n Paranalin observatorion uusin teleskooppi, VST tuottaa laajoja näkymiä taivaasta samalla kun se tarjoaa kuviin mahtavan tarkkuuden.

NGC 253 säihkyy noin yhdentoista ja puolen miljoonan valovuoden päässä eteläisen taivaan Kuvanveistäjän tähdistössä (Sculptor). Sitä usein kutsutaan Sculptorin eli Kuvanveistäjän galaksiksi, joskin sen muihin englanninkielisiin nimiin lukeutuvat kuvaavat Hopeakolikkogalaksi ja Hopeadollarigalaksi. Sen saa hyvin näkyviin kiikareilla koska se on yksi kirkkaimmista taivaan galakseista Linnunradan läheisimmän suuren galaktisen naapurin, Andromedan galaksin jälkeen.

Tähtitieteilijät ovat huomanneet NGC 253:ssa laajaa ja aktiivista tähtienmuodostusta sekä luetteloineet sen tähtipurkausgalaksiksi (englanniksi starburst galaxy) [1]. Useat kirkkaat galaksia täplittävät möykyt ovat tähtien lastentarhoja, joissa kuumat, nuoret tähdet ovat juuri syttyneet. Näistä valtavista sinivalkoisista vauvoista syöksyvä säteily saa ympäröivät vetykaasupilvet hohtamaan kirkkaina (tässä kuvassa vihreinä).

Tämän läheisen spiraaligalaksin löysi saksalais-brittiläinen tähtitieteilijä Caroline Herschel, kuuluisan tähtitieteilijä William Herschelin sisko, etsiessään komeettoja vuonna 1783. Herschelit olisivat ilahtuneet terävästä, runsaasti yksityiskohtia sisältävästä näkymästä, jonka VST voi NGC 253:sta tarjota.

VST otti tämän viimeisimmän kuvan NGC 253:sta tiedevarmennusvaiheessa - jolloin teleskoopin tieteellinen suorituskyky arvioidaan ennen kuin se otetaan käyttöön. VST:n havainnot yhdistetään VISTA:n infrapunakuviin (eso0949) nuorempien tähtisukupolvien identifioimiseksi NGC 253:ssa. Tämä kuva on halkaisijaltaan yli 12 000 pikseliä ja ESO:n Paranalin observatorion erinomaiset ilmasto-olosuhteet yhdessä teleskoopin tarkan optiikan kanssa tuottavat teräviä tähtiä kautta koko kuvan.

VST on 2.6-metrinen laajan näkökentän kartoitusteleskooppi, jolla on yhden asteen näkökenttä - kaksi kertaa suurempi kuin täysikuu [2]. VST-ohjelma on italialaisen INAFin Napolin Osservatorio Astronomico di Capodimonten ja ESO:n (eso1119) yhteishanke. Sen ytimessä oleva 268 megapikselin OmegaCAM-kamera on suunniteltu kartoittamaan taivasta sekä nopeasti että erittäin tarkalla kuvanlaadulla. VST on maailman suurin erityisesti taivaan kartoitukseen näkyvän valon alueella suunniteltu teleskooppi. Näin se täydentää ESO:n VISTA-infrapunakartoitusteleskooppia, joka sijaitsee myös Paranalilla.

Tähän uuteen kuvaan tarkentaminen ei vain tarjoa erittäin yksityiskohtaista mahdollisuutta tarkastella galaksin tekeillä olevia tähtiä muodostavia spiraalihaaroja, vaan paljastaa myös hyvin rikkaan kudelman paljon kaukaisempia galakseja NGC 253:n taustalla.

[1] Lisätietoja NGC 253:sta on paljastanut ESO:n VLT-teleskooppi yhdessä NASA:n ja ESA:n Hubblen avaruusteleskoopin kanssa. Nämä laitteet osoittivat vuonna 2009, että NGC 253:lla on keskustassaan supermassiivinen musta aukko, jonka ominaisuudet ovat paljolti samanlaiset kuin Linnunradan keskustassa lymyilevällä mustalla aukolla (katso ESO:n lehdistötiedote eso0902).

[2] Tässä esitetty kuva on leikattu alkuperäisestä suuremmasta täyden näkökentän VST-kuvasta.

ESO, Euroopan eteläinen observatorio, on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä VISTA, maailman suurin kartoitusteleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 42-metristä optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Massimo Capaccioli