ann12033-tr — Duyuru

ESOcast 43: Keskin Görüş

50. yıl özel bölümü #3

10 Mayıs 2012

Ekim 2012’de ESO'nun 50 Yıldönümüne ulaştığımız bu günlerde, “Avrupadan Yıldızlara” filminden birer bölüm olarak sekiz tane özel ESOcast yayınlıyoruz.

Bu özel serinin üçüncü bölümü — ESOcast 43 — ESO'nun amiral gemisi teleskobu — Çok Büyük Teleskop (VLT) — hakkında. Bu bölümde gökbilimcilere evrenin eşsiz görüntüsünü sunan bu teleskobun arkasında yatan en son teknoloji ürünü araçları keşfe çıkacağız.

Gökyüzünün keskin görüntülerini elde etmek için VLT, gökcisimlerin görüntülerini bozan iki önemli etki ile başa çıkmak zorundadır. Bunlardan birincisi, aynanın kendi büyüklüğünden kaynaklanan ayna deformasyonu yani aynanın bozulması. Bu problem bilgisayar kontrollü destek ünitesi — aktif optik — denilen bir sistemle düzeltilip, aynanın her koşulda aynı özellikte kalmasını sağlar. İkinci etki ise Dünya’nın atmosferi nedeniyle ortaya çıkar ve teleskop ne kadar büyük olursa olsun yıldızların ışığı hep bulanık görünür. Uyarlamalı (adaptive) optik sistemi, bilgisayar kontrolü ile aynaları saniyede yüzlerce kez hareket ettirilerek atmosfer tarafından bozulan bu görüntüleri gerçek zamanlı olarak düzeltir.

Gücünün bir göstergesi olarak uyarlamalı optik sisteminin yardımıyla VLT’nin hassas kırmızı-ötesi kameraları, Samanyolu'nun merkezini görmemizi engelleyen kalın toz bulutlarını geçip görmemizi mümkün kılmıştır. Yıllardır çekilen görüntüler aslında gökbilimcilere gökadamızın merkezinde yatan canavar karadeliğin etrafında dolanan yıldızları izlemesini sağladı. Hatta bu karadeliğin içine düşen gaz bulutlarının enerjik fışkırmalarını algılamak bile mümkün oldu.

Çok Büyük Teleskop’un neden gökyüzünün en keskin gözü olduğunu keşfetmek için bu bölümü izleyiniz.

ESOcast size ESO’nun  — Avrupa Güney Gözlemevi —  en son haber ve araştırmalarını sunan bir video yayını dizisidir.

ESO’nun en son haberleri takip etmek için video yayınına abone olunuz: ESOcast HD ve SD olarak iTunes üzerinden ulaşılabilir. Aynı zamanda videoları HD de dahil olmak üzere birçok formatta YouTube, Vimeo ve dotSUB websitelerinden de bilgisayarınıza indirilebilirsiniz.

• ESOcast 43'ü buradan izleyin ve indirin