eso0517tr — Kurumsal Bülten

Hollanda Bilim Bakanı Şili’deki ESO Tesislerini Ziyaret Etti

16 Mayıs 2005

Şili’ye seyehat eden Hollanda Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanı Bayan Maria van der Hoeven 13 Mayıs 2005 Cuma öğleden sonra ESO Paranal Gözlemevi’ne vardı.

Başkana ,diğerleri ile beraber, Hollanda’nın Şili Elçisi Bay Hinkinus Nijenhuis ve Hollanda Bilim Müdürü Bay Cornelisvan Bochove eşlik ettiler.

Seçkin ziyaretçiler en gözde Avrupa araştırma tesislerinden birisi, ESO Çok Büyük Teleskop (VLT), hakkında bu uzak sitedeki ziyaretleri esnasında bilgilendirildiler, ve sonra, millimetre-altında önemli dünya tesisi ve millimetre astronomi, Atacama Büyük Milimetre Dizisi (ALMA) hakkında bilgilendirildiler.

Paranal’ da, misafirler ESO Genel Müdürü Dr. Catherine Cesarsky, ESO Konsey Başkanı Prof. Pietvan der Kruit, ESO’nun Şili’deki temsilcisi Prof. Felix Mirabel, La Silla Paranal Gözlemevi Müdürü Dr. Jason Spyromilio, ESO Konsey’inin Hollandalı bir üyesi olan Prof. Tim de Zeeuw, Leiden’ den meşhur astrofizikçi Prof. Ewinevan Dishoek ve ESO çalışanları tarafından karşılandı.

Ziyaretçilere ESO ve Avrupa araştırma enstitüleri arasındaki ortaklıkla inşa edilmiş olan pek çok büyük, gözde VLT astronomik cihazları içeren gözlemevindeki ileri teknoloji cihazlar gösterildi. Açıklamalar ESO astronomları, mühendisleri tarafından yapıldı ve Başkan VLT ile ortaya çıkan geniş kapsamlı heyecan verici araştırma projelerinden çok etkilendi.

Başkan, Paranal’dan güneşin Pasifik Okyonusu üzerinden etkileyici batışına katılıp, 8.2-mlik Teeleskopların ve VLT Girişimölçerin ( VLTI ) işletildiği Kontrol Odasını ziyaret etti.Burada, Başkan Kueyen (UT2) ve Melipal (UT3) teleskopları konsolunda gözlem sırasını takip etmeye davet edildi.

"Çok etkilendim. Sadece teknoloji ve bilimden değil, fakat en çok emeği geçen tüm insanlardan," diye ifade etti Bayan Maria van der Hoeven ziyareti esnasında. "ESO’ da neredeyse eşsiz bir uluslararası işbirliği başarılmış, ve herşey ülke ya da enstitülerinden bağımsız olarak en iyisini kimler yapabilecekse onlar tarafından yapılıyor. Bu mükemmellilik ruhu tüm Avrupa için ama özellikle yeni Avrupa Araştırma Konseyi için bir örnek teşkil ediyor."

Catherine Cesarsky, ESO Genel Müdürü, Hollandalı astronomların başından beri ESO’ nun bir üyesi olduğuna işaret etti: "Hollanda astronomi topluluğu ve endüstrisi Çok Büyük Teleskop ve özellikle onun girişimölçer modunun oluşturulmasında önemli bir rol oynadı. Radyo astronomideki uzun süreli tecrübesi ile, Hollandalı astronomlar bu alanda büyük katkı yapmışlar ve şimdi de ALMA’ nın yapımında önemli bir rol alıyorlar.Bu yüzden Ekselansları Bayan Maria van der Hoeven’ı  ağırlamak özellikle büyük bir mutluluk."

Heyet geceyi gözlemevinde geçirdi. Sonra Şili’ nin daha kuzeyine San Pedro de Atacama dağlarına ve oradan da gelecek ALMA Gözlemevi'nin İşletim Destek Tesisine gittiler.

15 Mayıs Pazar günü delegeler 5000 metredeki Llano de Chajnantor’ a, 2013 yılına kadar tamamlanması gereken 12 metrelik büyük dizi antenlerin inşa edildiği yer, gittiler.Başkan özellikle 12 metrelik APEX (Atacama Yolbulucu Deneyi) teleskobunu ziyaret etti ve teknik yapısını gördü.

"ALMA'daki dünya genelindeki işbirliğinin VLT de olduğu gibi başarılı olacağına güvenim tam ve burada yapılan keşiflerin, içinde yaşadığımız dünya için anlamlı olduğuna inanıyorum ", diye söyledi Bayanvan der Hoeven. "Tarih ve gelecek çok özel bir yol ile kuzey Şili’de beraber ilerliyorlar," diye ekledi. "Eski Atacamalıların bölgesinde, tüm dünyadan bilim insanları evrenin, yıldızların doğumu ve ölümü hakkında çok fazlasını keşfediyorlar. Yeni gezegenler bile bulabilirler. Bunu Paranal’ da VLT ile yapıyorlar ve yakında ALMA bölgesinde de olacak."

Başkan ve heyet öğleden sonra Santiago’ dan ayrıldılar.

Adı:ESO Director General, Meeting