eso0811tr — Kurumsal Bülten

Avusturya ESO’ya Katılma İsteğini Açıkladı

24 Nisan 2008

Bugün Viyana Üniversitesi Gözlemevi’ndeki basın toplantısında Avusturya Bilim Bakanı Johannes Hahn Avusturya Hükümeti’nin bu yıl 1 Temmuz’dan itibaren üyelik isteğinde bulunma kararını açıkladı.

Bakan Hahn “ESO üyeliği ile Avusturyalı bilim adamları dünyanın gökbilimde lider altyapısına doğrudan erişebilecekler. Bu durum genç araştırmacılar için araştırma alanı ve olanakları sağlayacak, onlar çalışmalarını burada sürdürdüğü için Avusturya güçlenecektir. Bu durumdan hareketle, Avusturya Avrupa’nın bilim ve araştırma altyapısını güçlendirmek için önemli bir adım atıyor.” açıklamasında bulundu.

Karar, yıllardır ESO üyeliğini savunan Avusturyalı bilim adamları için büyük bir atılım teşkil ediyor.ESO’ya üyelik kararı ayrıca Avrupa’nın Lizbon Kriterleri için önemli bir unsur olan Avrupa Araştırma ve Yenilikçilik Alanı’nın daha fazla gelişimesine doğru bir adımdır.

ESO Genel Direktörü Tim de Zeeuw, "ESO Avusturya’nın organizasyonumuza katılma girişimini memnuniyetle karşılamaktadır. Avusturya Hükümeti’ni bu önemli adımı attıkları için saygı ile selamlıyorum ve gelecek yıllarda Avusturyalı dostlarımız ve meslektaşlarımız ile birlikte çalışmak için sabırsızlanıyorum." açıklamasında bulundu.

Avusturyalı gökbilimciler için,ESO üyeliği sadece ESO’nun dünyanın en ileri optik teleskopu olan Çok Büyük Teleskop’u ve yarı-küresel ALMA projesine tam katılım içeren dünya lideri gözlemsel imkânlarına sınırsız erişimi değil, aynı zamandaESO’nun şu an tasarım aşamasında olan Avrupa Aşırı Büyük Teleskop’u (E-ELT) projesinin gerçekleştirilmesinide içeren ESO’nun gelecek projelerinde Avrupalı meslektaşları ile başa baş yer almalarıanlamındadır.

Bütün bu projeler, hafif yapılar, detektörler, optik vs. gibi anahtar alanlardabazı en ileri teknolojileri gerektiriyor.Avusturya’nınkatılımıyla Avusturya endüstrisinin ve ülkenin ana araştırma enstitülerinin bu gibi teknolojilerde ve bunlarla ilişkili potansiyel yan endüstrinin gelişiminde rol oynaması içinESO kapılarını açacaktır.

Avusturya’da gökbilim çalışmaları yapan ana araştırma merkezleri Graz, İnnsbruck ve Viyana Üniversiteleri’dir. Bundan başka matematik, uygulamalı fizik ve bilgisayar bilimi alanlarındaki bilim adamları çalışmalarını ESO’nun gelecekteki projelerindeki ileri teknolojinin gelişimine katkıda bulunmak için zaten ifade edecekler.

Avusturya’nın ESO’ya üyelik girişimi ESO Konseyi tarafından 3-4 Hazirandaki bir sonraki toplantıda resmen görüşülecek ve buna müteakip Avusturya Parlamentosu tarafından onaya sunulacaktır.

Güven Tunç