eso0820tr — Kurumsal Bülten

Dilinizi seçin:

Avusturya ESO’ya 1 Temmuz 2008’de katıldı

30 Haziran 2008

Bugün Viyana da ki törende Avusturya Bilim ve Araştırma Bakanı Johannes Hanh ve ESO Genel Müdürü Tim de Zeeuw bu yılın 1 Temmuz’undan itibaren ESO ya 14.ncü üye statüsünde katılımı anlamında masraflarını ödemek üzere Avusturya ila ESO arasında yasal üyelik sözleşmesi imzalamıştır.

Tim de Zeeuw  "Bu sadece Avusturya astronomi topluluğuna ESO imkanlarına yüksek kalite de tam bir erişim vermiyor Avusturya bilim adamlarına diğer üye ülkelerden ortaklarımızla beraber bilimimizin geleceğini şekillendirme sözü vermektedir. " açıklamasında bulunmuştur.

Sözleşmenin imzalanmasını ESO konseyince 3 Haziran da Prag da yapılan toplantısında ve 35 Haziran da Avusturya Hükümeti tarafından alınan karar sonucunda oybirliği ile verilmiş onayını takip eder.

Tören sırasında Bakan Hahn Avusturyanın ESO ya üyeliğinin temel araştırma ve kısmen de astronomi açısından güçlü bir bağlantı olduğunu vurgulamıştır.  "Bu sürdürülebilir yatırım Avusturya biliminin lider uluslararası araştırma altyapısına erişimi kazandırmakta ve Avusturyanın bir araştırma yeri olması için cazibeli hale gelmesi için önemli bir uyarı sağlamaktadır. " demektedir. Bugün bu onayın imzalanmasıyla mutlu sona uzun bir tartışma getirdik ve Avusturya astronomisini yeni ufuklara ulaştırdık."

Onay uluslararası bir toplantının üyeliği anlamına geldiğinden dolayı onayın simdi tasdiklenmesi için Avustırya Parlamentosuna gönderilmesi gerekmektedir.

Avusturyalı Bakan "Keskin değişimler için planlama yapmamız mümkün değil fakat Avusturya ve Avrupa astronomisini güçlendirecek ideal şartlar bu üyelikle oluşturulacaktır. Şimdi bilim adamları bu fırsatı kullanabilir." demektedir.

ESO Güney Yarımküre'deki Astronomik Araştırmalar için oluşturulmuş Avrupa Organizasyonudur. 1962 de oluşturulan ESO Avrupa gökbilimcilere yeni fikir ve malzeme kullanan araştırma imkanları sağlamakta ve 13 üye devlet tarafından desteklenmektedir.

ESO Şili’deki Atacama çölünde üç gözlem yerleşkesi işletmektedir. La Silla, Santiago de Şili nin 600 km kuzeyinde ve 2400 m lik rakım da ESO pekçok orta boyutlu optik teleskopları işletmektedir. Çok Geniş Teleskop (VLT) Paranal da Antofagasta nın güneyinde 2600 metrelik yükseklikte ki dağda yer almaktadır ki burası ayrıca VLT  Interferometresi ila VST ve VISTA adlı iki araştırma teleskopunu da barındırmaktadır. Üçüncü alan San Pedro de Atacama yakınında 5000 m yükseklikte Llano de Chajnantordır. Burada yeni bir milimetre altı teleskop (APEX) işletimdedir 12 m lik milimetre altı büyük antenler dizisi (ALMA) Kuzey Amerika, Doğu Asya ve Şili işbirliği altında inşa edilmektedir. ESO şuan tasarım çalışmaları için Oldukça Geniş optik yakın kızılötesi teleskopla (E-ELT) işbirliğine girmektedir.

Elif Beklen