Kids

eso1201tr — Görüntülü Bülten

Omega Bulutsusu’nun Dumanlı Pembe Çekirdeği

04 Ocak 2012

ESO’nun Çok Büyük Teleskopu (VLT) tarafından çekilen Omega Bulutsusu’nun yeni görüntüsü, yer gözlemi ile bugüne kadar çekilen en keskin görüntüsüdür. Bu görüntü, meşhur yıldız oluşum bölgesinin toz pembesi renkli merkez kısmını göstermekte ve gaz bulutlarının, tozlarının ve yeni doğan yıldızların kozmik manzaralarındaki olağanüstü detayı ortaya koymaktadır.

Omega Bulutsusu’nun renkli gaz ve koyu tozları yeni nesil yıldızların oluşumu için ham madde olarak hizmet etmektedir. Bulutsunun bu belirli kısmında, görüntünün göz kamaştıracak kadar parlak ve mavi-beyaz renkte ışıldayan yeni yıldızları tüm grubu aydınlatmaktadır. Bulutsunun dumanlı görünen toz şeritleri parlayan gaza karşı silüet şeklinde durmaktadır. Hidrojen gazından ortayan çıkan ve bulut şeklinde büyüyen bu kısmın baskın kırmızımsı renkler, sıcak genç yıldızlardan çıkan yoğun morotesi ışınların etkisi altında büyümektedir.

Omega Bulutsusu kimin gözlediğine ne zaman ve gözlendiğinde ne düşündürdüğüne bağlı olarak pek çok isimle anılmıştır. Bu diğer isimler Kuğu Bulutsusu, At Nalı ve hatta Istakoz Bulutsusu isimlerini de içermektedir. Bu sistem, Messier 17 (M17) ve NGC 6618 olarak da kataloglarda yer almıştır. Bulutsu, 5 000 ila 6 000 ısık yılı uzaklıkta Yay takımyıldızında (Sagittarius) yer almaktadır.

Gökbilimcilerin popüler hedeflerinden biri de olan, Samanyolu’nun büyük kütleli yıldızları içinden bu ışıklı gaz ve toz alanı en genç ve en aktif yıldız oluşumlarından biri sayılmaktadır.

Görüntü, VLT’nin dört Birim Teleskop’undan biri olan Antu üzerindeki FORS aygıtı ile alınmıştır. Birkaç bulutlanmaya rağmen büyük teleskopa ek olarak gözlemler sırasındaki son derece kararlı hava bu görüntünün netliğini mümkün kılmaya yardımcı olmaktadır [1]. Sonuç olarak bu yeni görüntü yerden çekilmis Omega Bulutsusu’nun bu kısmının en keskin halidir.

Bu görüntü, ESO Kozmik Mücevher programının bir parçası olarak ilk üretilen görüntüdür [2].

[1] Dünya atmosferinin bozucu etkisini ölçmek için gökbilimciler tarafından kullanılan bir terim olan "görüş" gözlem gecelerinde çok iyiydi. Görüş için ortak ölçüm teleskop ile gozlemlenirken yıldızın görünür çapıdır. Bu gözlemde, görüş olağanüstü elverişliydi, 0.45 yaysaniyesi değeri, bakılan nesnenin az miktar bulanıklık ve titreme göstermesidir.

[2] Bu resim, ESO Kozmik Mücevherler programının bir parçası olarak üretilmiştir. Bu, gökbilim görüntülerinin eğitim ve hakla ilişkiler amaçlı kullanımı için geliştirilen yeni girişimdir. Program çoğunlukla gökyüzü koşullarının bilimsel gözlemler için uygun olmadığı zamanları, görsel olarak ilginç, merak uyandırıcı ve ilgi çekici cisimlerin fotoğraflarını çekmek için kullanıyor. Veriler ayrıca ESO'nun bilim arşiviyle profesyonel gökbilimciler için de uygun hale getiriliyor.

2012 yılı Avrupa Güney Gözlemevi'nin (ESO) kuruluşunun 50. yılını temsil etmektedir. Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetlerarası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 15 ülke tarafından desteklenmektedir: Avusturya, Belçika, Brezilya, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO varolan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın Avrupalı ortağıdır. ESO şu anda "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak 40-metre sınıfında Avrupa Aşırı Büyük optik/yakın kırmızı ötesi Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmeyi planlıyor.

Elif Beklen