eso1224tr — Kurumsal Bülten

İspanya Kralı’ndan ESO'nun Paranal Gözlemevi’ne Ziyaret

07 Haziran 2012

6 Haziran Çarşamba günü İspanya Kralı Majesteleri I. Juan Carlos ESO’nun Paranal Gözlemevi ziyaretinde Şili, Kolombiya, Meksika ve Peru Cumhurbaşkanları ve Dördüncü Pasifik Müttefikleri Zirvesi için Paranal’da bulunan diğer temsilcilerle buluştu.

İspanya Kralı 6 Haziran Çarşamba günü gerçekleşen gözlemevi ziyaretinde ESO Konseyi başkanı Xavier Barcons, ESO Genel Müdürü Tim de Zeeuw, ESO Şili Temsilcisi Massimo Tarenghi ve gözlemevi müdürü Andreas Kaufer tarafından karşılandı.

Tim de Zeeuw, "Majestelerini Paranal'da görmek ve kendisine Şili Atacama Çölünün ortasında misafirperverliğimizi sunmak bizim için büyük bir zevkti." diyor.

Dünya'nun en kuru yerlerinden biri olan 2600 metre yükseklikteki bu çölde bulunan Paranal, yeryüzünden evrenin bilimsel olarak gözlenebileceği en iyi yerlerden biridir. ESO, Çok Büyük Teleskobuna ait dört tane 8.2 metrelik Birim Teleskop ve dört tane 1.8 metrelik Yardımcı Teleskop, VST ve VISTA tarama teleskoplarıyla dünyadaki en üretken yer konuşlu gökbilim gözlemevidir.

Kral, Şili, Kolombiya, Meksika ve Peru başkanları ve o sırada Dördüncü Pasifik Müttefikleri Zirvesi'nde bulunan Kosta Rika, Panama, Kanada, Japonya ve Avustralya temsilcileriyle birlikte Paranal'da öğle yemeğinde buluştu (daha fazla bilgi için eso1223'e bakınız).

Kralın temsilcilerinden biri olan İspanyol Dış İşleri ve İşbirliği bakanı Jose Manuel Garcia - Margallo da İspanya'nın ESO'daki rolünü kısaca gündeme taşıdı.

Kral, Brezilya ve Şili'yi ziyaret ettiği Güney Amerika ziyaretinin son gününde İspanya'ya dönmeden önce Paranal'a geldi.

Son birkaç ayda kraliyet ailelerinden çok sayıda üye Paranal Gözlemevi'ni ziyaret ederek karanlık gökyüzünün keyfini çıkardı. Bunlar arasında Asturias Prensi I. Juan Carlos ve Belçika prensi Philipppe yer
almaktadır. Bununla birlikte kurulduğundan bu yana gözlemevini ilk kez saltanatı devam eden bir kral ziyaret etmiştir.

2012 yılı Avrupa Güney Gözlemevi'nin (ESO) kuruluşunun 50. yılını temsil etmektedir. Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetlerarası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 15 ülke tarafından desteklenmektedir: Avusturya, Belçika, Brezilya, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO varolan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın Avrupalı ortağıdır. ESO şu anda "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak 40-metre sınıfında Avrupa Aşırı Büyük optik/yakın kırmızı ötesi Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmeyi planlıyor.

Özgecan Önal