Dilinizi seçin:
italiano Nederlands Português español English español Íslenska Русский
Evrenin her yerinden yeryüzündeki tüm çocuklara haberlerimiz var

Kozmik Kökenlerimizi Arama İşlemi Başladı

13 Mart 2013

Bugün ALMA adlı yeni bir teleskop gözlerini açıyor. Bu dev teleskop dünyanın en büyüğü: elli-dört tane 12-metrelik çanak anten (dört katlı bir bina büyüklüğünde!) ve oniki tane diğer daha küçük antenlerden oluşuyor (7 metrelik). Bu 66 çanak bir arada çalışarak yeryüzündeki en güçlü teleskopu meydana getirecekler. ALMA evrendeki en uzak nesneleri görebilecek ve Evren’in erken dönemine ait detayları ortaya çıkaracak. Bu harika görüntü Şili’deki Atacama Çölü’ne kurulmuş olan ALMA teleskopunu gösteriyor.

Evrenin çok genç olduğu dönemde her yer soğuk hidrojen gazından oluşan kalın bir dumanla kaplıydı. Bu nedenle bu dönemi ‘görünür ışık’ teleskopları ile incelemek çok zordur. Ancak ALMA, evreni ‘radyo ışığı’ denilen farklı tür bir ışıkla görebilen özel gözlere sahiptir. Bu sayede teleskop bu toz boyunca gözlem yapabilecek ve görülmeyen bu gizemli bölgeleri ilk kez açığa çıkarabilecektir.

ALMA aynı zamanda Evren’deki en soğuk bazı nesneleri gözleyecek. Mutlak sıfırın — mümkün olan en düşük sıcaklık (-273°C) — sadece birkaç derece üzerindeki karanlık gaz ve toz bulutları boyunca sinyal alabilecektir. Gökbilimciler bu karanlık bulutların içerisinde gizemli yeni gezegenler ve parlak bebek yıldızlar bulmayı ümit ediyorlar.

Eğer sizlerde kozmik kökenlerimizle ilgili ALMA’nın yapacağı keşifleri ilk duyanlardan biri olmak istiyorsanız Uzay Gazetesi’nin önümüzdeki aylarda çıkacak yeni sayılarını takip edin!

İlginç Gerçek: ALMA yeryüzünün en kuru yerlerinden biri olan Şili’deki Atacama Çölü’nde 5000 metre yükseklikte inşa edildi. Yerleşkenin engin yükseklik ve kuruluğu gözlemleri engelleyecek bulut tabakasının çok az olduğu anlamına geliyor. Ancak 5000 metrede, hava oldukça ince olduğundan buraya insan erişimi sıfıra yakın olacak şekilde düzenleniyor.

Bu eso1312 numaralı ESO Basın Bülteninin çocuklar için hazırlanmış halidir..