eso1345tr — Kurumsal Bülten

Şili Devlet Başkanı E-ELT’ye Tahsis Edilen Yerleşke İçin Paranal’ı Ziyaret Etti

28 Ekim 2013

ESO’nun Şili’deki Atacama Çölü’nde bulunan Paranal Gözlemevi’nde dün gerçekleştirilen bir törenle, Cerro Armazones civarındaki yerleşke Şili Hükümet Başkanı Sebastián Piñera tarafından ESO’ya devredildi. Cerro Armazones, ESO’nun Çok Büyük Teleskop’una ev sahipliği yapan Paranal yerleşkesinden 20 km uzaklıkta bulunan 3060 metre yüksekliğinde bir tepe olup, Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu (E-ELT) için gelecekte yerleşke olarak kullanılacaktır.

Başkan Piñera Paranal Gözlemevi’nde ESO Genel Müdürü Tim de Zeeuw, ESO Şili Temsilcisi Fenando Comerón ve La Silla Paranal Gözlemevi Müdür Vekili Ueli Weilenmann tarafından karşılandı. Başkana ziyareti sırasında Dış İşleri Bakanı Alfredo Moreno ve Şili’nin önde gelen temsilcileri de eşlik ettiler.

Gezi programı kapsamında dünyanın en gelişmiş optik teleskopu olan ESO’nun Çok Büyük Teleskop’una (VLT) ev sahipliği yapan Cerro Paranal’ın zirvesi de ziyaret edildi.

Paranal Rezidansı’nda gerçekleştirilen tören sırasında Başkan Piñera yeni imzalanan Cerro Armazones yerleşke tapusunu ESO Genel Müdürü’ne teslim etti.

Törende Şili’nin kuzeyindeki gökyüzünün korunmasının önemine değinen başkan şunları dile getirdi: “Şili’nin dünya gökbilim başkenti olmasının sağlamak için büyük bir adım atıyoruz. Cerro Armazones’teki Aşırı Büyük Teleskop, dünyanın en büyük gözü olacak, Şili’nin göklerinden dikkatle bakan ve Evren’in henüz gözler önüne serilmemiş gizemlerine dalan bir göz. Bugün modern gökbilim için çok önemli bir gün, ve aynı zamanda Şili için de.

ESO Genel Müdürü de bu önemli dönemeç için Şili Hükümeti’ne teşekkürlerini iletti: “ESO ile Şili arasında 50 yıl önce başlayan işbirliği sadece çok verimli ve uzun süren değil, aynı zamanda gelecek için de heyecan verici fırsatlar barındırdığını ispatlamıştır — bunlar ESO üyesi olarak Şili’nin yararına olacak, ve ülkedeki bilim ve teknolojinin gelişimine de katkı sağlayacaktır. E-ELT bunun açık bir ispatıdır.

Anlaşmaya göre, Şili hükümeti E-ELT’nin kurulması için Cerro Armazones etrafındaki 189 kilometre karelik yerleşkeyi tahsis edecek, ve çevredeki alanın 50 yıl süresince korunmasını taahhüt edecek. Bu 362 kilometre karelik daha geniş alan E-ELT’yi ışık kirliliği ve madencilik çalışmalarının etkilerinden koruyacak.Önümüzdeki on yıl içerisinde tamamen aktif olacak olan E-ELT, ESO’nun Paranal Gözlemevi ile birlikte işletilecek.

Tören sonrasında Ekim 2011’de Şili Dış İşleri Bakanı ve ESO tarafından imzalanan anlaşma yürürlüğe girdi.

Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetlerarası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 15 ülke tarafından desteklenmektedir: Avusturya, Belçika, Brezilya, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO varolan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın Avrupalı ortağıdır. ESO şu anda "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak 39-metre ayna çaplı Avrupa Aşırı Büyük optik/yakın kırmızı ötesi Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmeyi planlıyor.

E-posta: vrodrigu@eso.org