eso1417tr — Kurumsal Bülten

SPHERE Ötegezegen Görüntüleyicisi İle İlk Işık

Devrimsel yeni VLT aygıtı teleskopa kuruldu

04 Haziran 2014

SPHERE — Spektro Polarimetrik Yüksek-karşıtlık Ötegezegen Araştırma aygıtı — ESO’nun Şili’deki Paranal Gözlemevi’nde bulunan Çok Büyük Teleskop’u (VLT) üzerine takıldı ve ilk ışığı alındı. Bu güçlü ve yeni aygıt sayesinde birden fazla gelişmiş ötegezegen araştırma teknolojisi bir araya getirilmiş oldu. Yeni sistem var olan teknolojiden çarpıcı bir şekilde ileride ve ilk gözlem günlerinde bile yakın yıldızların etrafındaki tozlu disklerin etkileyici görüntülerini elde etmiş durumda. SPHERE birçok Avrupa enstitüsü ve konsorsiyumu tarafından geliştirildi, bunlara ESO ortaklığında Fransa’daki Grenoble Gezegenbilim ve Astrofizik Enstitüsü liderlik etti. Artık ötegezegenlerin ve kalıntı disklerinin detaylı çalışmalarında devrimsel yenilikler bekleniyor.

SPHERE Avrupa’daki kabul edilme testini Aralık 2013’te geçti ve Paranal’a doğru yola çıktı. Duyarlı bir şekilde tekrar bir araya getirilme işlemi Mayıs 2014’te tamamlandı ve aygıt şu anda VLT Birim Teleskop 3 üzerine takılmış durumda. SPHERE VLT için üretilen ikinci nesil aygıtların en sonuncusudur (ilk üçü X-shooter, KMOS ve MUSE idi).

SPHERE birçok gelişmiş tekniği bir araya getirerek doğrudan gezegen görüntüleme konusundaki en ileri karşıtlık noktasına ulaşmıştır — ilk kez bir ötegezegeni doğrudan görüntüleyen NACO ile elde edilenin çok ötesine. SPHERE’in bu etkileyici performansa ulaşabilmesi için özellikle uyarlamalı optik, özel dedektörler ve koronograf bileşenlerinde ileri teknolojilerin geliştirilmesi gerekliydi.

SPHERE çok karmaşık bir aygıt. Tasarım, inşa ve kurulum aşamalarında birçok insanın zorlu çalışmaları sayesinde şu anda beklentilerimizi aşmış durumda. Harika!” diyor  SPHERE projesinin ana yürütücüsü Jean-Luc Beuzit, Grenoble Gezegenbilim ve Astrofizik Enstitüsü, Fransa.

SPHERE’in ana hedefi doğrudan görüntüleme ile yakın yıldızların etrafındaki dev ötegezegenleri bulmak ve karakterize etmek [1]. Bu oldukça zorlayıcı bir görev çünkü bu tür gezegenler hem yıldızlarına çok yakınlar hem de oldukça sönükler. Normal bir görüntüde, en iyi koşullarda bile, yıldızdan gelen ışık gezegenden kaynaklanan zayıf ışığı  tamamen örter. Bu nedenle SPHERE’in tüm tasarımı göz kamaştırıcı bir yıldızın etrafındaki gökyüzünün oldukça küçük bir kısmında en yüksek karşıtlığa ulaşabilmeye odaklı olarak gerçekleştirildi.

SPHEE tarafından kullanılan üç yeni tekniğin ilki, yeryüzü atmosferinin etkilerini düzelten aşırı uyarlamalı optiktir, böylece daha keskin görüntüler elde edilmekte ve ötegezegenin karşıtlığı arttırılmaktadır. İkinci olarak, bir koronograf ile yıldızdan gelen ışık örtülerek karşıtlık ölçümünde daha da ileriye gidilmektedir. Son olarak ise, diferansiyel görüntüleme ile yıldız ve gezegenden gelen ışıklar renk ve kutuplanma özelliklerine göre birbirlerinden ayrıştırılmaktadır — ve bu gizli farklar şu anda görünmeyen ötegezegenlere kadar genişletilebilecektir (ann13069, eso0503) [2].

SPHERE şu enstitüler tarafından tasarlanarak üretilmiştir: Grenoble Gezegenbilim ve Astrofizik Enstitüsü; Max-Planck Gökbilim Enstitüsü, Heidelberg; Marsilya Astrofizik Laboratuvarı; Paris Gözlemevi ve Astrofizik Enstrümantasyon Laboratuvarı; Nice Lagrange Laboratuvarı; ONERA; Cenevre Gözlemevi; Padova Gökbilim Gözlemevi koordinatörlüğünde İtalya Ulusal Astrofizik Gözlemevi; ETH Zürih Gökbilim Enstitüsü; Amsterdam Üniversitesi Gökbilim Enstitüsü; Hollanda Gökbilim Araştırmaları Okulu (NOVA-ASTRON) ve ESO.

İlk ışık gözlemlerinde SPHERE’in farklı modlarında birçok test hedefi gözlendi. Bunlar arasında yakın yıldız HR 4796A’nın etrafındaki toz halkasının en iyi görüntüsü de bulunuyor. Görüntüde sadece halkanın olağanüstü belirginliği değil, aynı zamanda SPHERE’in görüntünün merkezindeki parlak yıldız ışığını da nasıl önlediği açık bir şekilde gösteriliyor.

SPHERE’in devam eden test ve bilimsel doğrulama gözlemlerinden sonra, aygıt gökbilim camiasının kullanımına 2014’ten sonra sunulacak.

Bu sadece bir başlangıç. SPHERE eşsiz güçte bir alet ve önümüzdeki yıllarda şaşırtıcı birçok sürprizin ortaya çıkacağından hiç şüphe yok,” diye yorumluyor Jean-Luc Beuzit.

[1] Şu anda bilinen ötegezegenlerin çoğu dolaylı yöntemlerle keşfedildi — bunlar ev sahibi yıldızın dikey hız değişimleri, ya da yıldızın önünden geçiş yapan gezegenin ışık eğrisinde meydana getirdiği azalmaların ölçümüdür. Şimdiye kadar sadece birkaç gezegen doğrudan görüntülenebilmiştir (eso0515, eso0842).

[2] SPHERE tarafından kullanılan basit bir başka hile ise nesnenin birçok görüntüsünü almak ancak her bir görüntü arasında belirgin döndürmeler sağlamaktır. Dönen görüntülerdeki özellik, görüntüleme sürecindeki işlem hatalarıdır, ancak aynı yerde kalan özellikler ise gökyüzündeki gerçek nesnelerdir.

Tel: +90 324 651 48 00 - 1250