eso1809tr — Görüntülü Bülten

ALMA Yıldız-doğumevinin Ağ Yapısını Ortaya Çıkardı

07 Mart 2018

Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizgesi (ALMA) ve diğer teleskoplarla alınan yeni veriler Avcı Bulutsusu’ndaki iplikçik ağlarının bu etkileyici görüntüsünü oluşturmak için kullanıldı. Bu özellikler bu etkileyici görüntüde kırmızı-sıcak ve kızgın gibi görülmelerine ragmen gerçekte o kadar soğukturlar ki, gökbilimcilerin onları görebilmeleri için ALMA gibi teleskopları kullanmaları gerekmektedir.

Bu dikkat çekici ve alışılmadık görüntü Dünya’dan yaklaşık 1350 ışık-yılı uzaklıkta bulunan ünlü yıldız oluşum bölgesi Avcı Bulutsusu’nun bir parçasıdır. Görüntüyü oluşturmak için kırmızı ile gösterilen, Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizgesi (ALMA) ve IRAM 30-metrelik teleskopu ile milimetre dalgaboyunda alınan gözlemler ve mavi ile gösterilen, kırmızı ötesinde ESO’nun Çok Büyük Teleskopu üzerindeki HAWK-I aygıtı ile alınan daha tanıdık görüntüler birleştirilmiştir. Sol üst kısımdaki parlak mavi-beya yıldız grubu Trapezium Kümesi’ne aittir ve sadece birkaç milyon yıl yaşındaki sıcak genç yıldızlardan oluşmaktadırlar.

Bu geniş görüntüde narin, lif-benzeri şekle sahip yapılar soğuk gazdan oluşan uzun iplikçiklerdir ve sadece milimetre dalgaboyu aralığında çalışan teleskoplarca görülebilmektedirler. Hem optik hem de kırmızı-ötesi dalgaboyunda görülemeyen bu yapıları çalışmak isteyen gökbilimciler için ALMA sadece bu işi yapabilen aygıtlardan birisi durumundadır. Bu gaz yeni doğan yıldızlara yakıt sağlamakta ve zamanla kendi kütleçekimi altında çökerek, yeterince sıkıştığı anda bir öncül yıldızı meydana getirmektedir.

Bu görüntüyü oluşturan verileri bir araya getiren bilimciler buradaki iplikçikleri araştırarak yapıları ve bileşenleri hakkında daha fazla bilgi edinmek istiyorlar. Bunların bir kısmını oluşturan diazenylium adlı gazın izlerini ALMA teleskopu ile araştırıyorlar. Bu araştırma sayesinde ekip 55 tane iplikçikten oluşan bir ağın varlığını ortaya çıkarmayı başardı.

Avcı Bulutsusu Dünya’ya en yakın büyük kütleli yıldız oluşum bölgesidir ve bu nedenle yıldızların ilk birkaç milyon yıl içerisinde nasıl oluşup evrimleştiklerini anlamak isteyen gökbilimciler tarafından yoğun olarak gözlenmektedir. ESO’ya ait teleskoplar da bu ilginç bölgeyi çok defa gözlemiştir ve siz de daha önceki keşiflere buradan, buradan ve buradan ulaşabilirsiniz.

Bu görüntü için toplamda ALMA ve IRAM teleskoplarıyla oluşturulan 296 farklı very seti bir araya getirilmiştir ve bu sayede bir yıldız oluşum bölgesinin milimetre dalgaboylarındaki en yükek çözünürlüklü görüntülerinden biri oluşturulmuştur [1].

[1] Avcı’nın daha önceki birleştirilmiş milimetre dalgaboylarındaki görüntüleri APEX gibi tekil-çanaklı teleskoplarla alınmıştı.ALMA ve IRAM ile alınan yeni gözlemlerde ise daha ince ayrıntılar için çoklu, geniş-aralıklı antenlerden gelen sinyaller girişim-ölçüm yöntemiyle bir araya getirilmiştir.

Alvaro Hacar González