eso1823tr — Görüntülü Bülten

Renkli Göksel Manzara

11 Temmuz 2018

ESO’nun Çok Büyük Teleskopu ile yapılan yeni gözlemler yıldız kümesi RCW 38’i tüm ihtişamıyla gözler önüne seriyor. Bu görüntü HAWK-I kamerasının GRAAL uyarlamalı optik sistemi ile birlikte yapılan testi sırasında alınmıştır. Görüntüde RCW 38 ve çevresinde ışıldayan gaz bulutları, bir araya gelen bu genç yıldızların merkezlerini saran karanlık toz filizleriyle ayrıntılı bir şekilde görülüyor.

Görüntüde ESO’nun Şili’deki Çok Büyük Teleskopu (VLT) üzerindeki kırmızı-ötesi görüntüleyici HAWK-I ile yakalanan RCW 38 yıldız kümesi görülüyor. Kırmızı-ötesi dalgaboyunda gözlem yapabilen HAWK-I RCW 38 gibi tozla kaplı yıldız kümelerini görüntüleyerek, iç kısımlarda oluşan yıldızların benzersiz görüntülerini elde edebiliyor. Yüzlerce genç, sıcak ve büyük kütleli yıldız içeren bu küme Yelken takımyıldızı doğrultusunda, yaklaşık 5000 ışık-yılı uzaklıkta yer almaktadır.

RCW 38’in parlak, mavi-renkli bölge olarak görülen merkezi halen oluşmaya devam eden çok sayıda genç yıldız ve öncül-yıldıza ev sahipliği yapmaktadır. Bu yeni oluşan yıldızlardan çıkan yoğun ışınım çevredeki gazın parlamasına yol açmaktadır. Bu parıldama daha soğuk olan, koyu kırmızı ve turuncu gölgeli renklere sahip bölgedeki kozmik tozla zıt renklerdedir. Bu zıtlık sayesinde dikkat çekici bir manzara ortaya çıkmaktadır — sanatsal bir gökyüzü parçası.

Bölgenin daha önce optik dalgaboyunda alınan görüntüleri dikkat çekici bir şekilde farklı — optik görüntüler yıldızlarca daha boş görünüyor çünkü gaz ve toz kümeyi görmemizi engelliyor.  Bununla billikte, kırmızı-ötesinde yapılan gözlemler optik bölgede görüntüyü engelleyen toz boyunca görüş sağladığından yıldız kümesinin merkezine dair bilgiler sağlayabiliyor.

HAWK-I VTL’nin Birim Teleskopu 4’ün (Yepun) üzerine kurulmuştur ve yakın-kırmızı-ötesi dalgaboylarında çalışmaktadır. Yakın gökadalar ya da büyük bulutsuların yanı sıra tekil yıldızlar ve ötegezegenleri görüntülemek gibi bir çok bilimsel görevi vardır. GRAAL ise HAWK-I’e bu dikkat çekici görüntüleri alabilmesi için yardımcı olan bir uyarlanabilir optik modülüdür. Gökyüzüne dört lazer ışını yollayarak kaynak yıldızlar gibi davranmakta ve daha keskin görüntüler elde edilebilmesi için atmosferik çalkantının etkilerini düzeltmek için kullanılmaktadır.

Bu görüntü HAWK-I ve GRAAL için gerekli olan test gözlemleri serisinin bir parçası olarak alınmıştır — bilimsel doğrulama olarak bilinen bir süreç. Bu testler VLT üzerine takılması planlanan yeni bir aygıtın teslim alınması sırasında gerekli olan sürecin bir parçasıdır ve yeni aygıtın yeteneklerini sergileyen temel bilimsel gözlemleri içermektedir.

Bu harika görüntünün elde edilmesini sağlayan gözlem projesinin yürütücüsü Koraljka Muzic’tir (CENTRA, University of Lisbon, Portekiz). Ekibinde yer alan kişiler ise Joana Ascenso (CENTRA, University of Porto, Portekiz), Amelia Bayo (University of Valparaiso, Şili), Arjan Bik (Stockholm University, İsveç), Hervé Bouy (Laboratoire d’astrophysique de Bordeaux, Fransa), Lucas Cieza (University Diego Portales, Şili), Vincent Geers (UKATC, BK), Ray Jayawardhana (York University, Kanada), Karla Peña Ramírez (University of Antofagasta, Şili), Rainer Schoedel (Instituto de Astrofísica de Andalucía, İspanya), ve Aleks Scholz (University of St Andrews, BK) olmuştur.

HAWK-I ve GRAAL uyarlamalı optik modülünün Bilimsel Doğrulama testleri bir makale olarak ESO’nun üç ayda bir yayımlanan Messenger dergisinde HAWK-I GRAAL Science Vericification başlığı ile sunulmuştur.

Bilimsel doğrulama ekibinde hepsi ESO’dan olan; Bruno Leibundgut, Pascale Hibon, Harald Kuntschner, Cyrielle Opitom, Jerome Paufique, Monika Petr-Gotzens, Ralf Siebenmorgen, Elena Valenti ve Anita Zanella yer almıştır.

Avrupa Güney Gözlemevi ESO, Avrupa'daki en önemli hükümetler-arası gökbilim kuruluşudur ve dünyanın en üretken gökbilim gözlemevidir. 15 Üye Ülke: Avusturya, Belçika,  Çekya, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Finlandiya, Almanya, İtalya, Hollanda, Polonya, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve İngiltere ile ev sahibi Şili ve stratejik ortak Avustralya tarafından desteklenmektedir. Tasarıma, inşaya ve önemli bilimsel keşiflere olanak sağlayan güçlü yer tabanlı gözlem faaliyetlerine odaklanan iddialı bir program yürütmektedir. ESO ayrıca gökbilim araştırmalarında teşvik edici ve düzenleyici bir dayanışma konusunda öncü bir rol oynamaktadır. ESO Şili'nin Atacama Çölü bölgesinde benzeri olmayan üç adet birinci sınıf gözlem yerleşkesi işletmektedir: La Silla, Paranal ve Chajnantor. ESO Paranal'da dünyanın en gelişmiş optik gökbilim gözlemevi olan Çok Büyük Teleskop'u (Very Large Telescope), ve iki tarama teleskopu işletmektedir. Kırmızı ötesi gözlem teleskopu VISTA dünyanın en büyük tarama teleskopudur ve VLT tarama teleskopu (VST) ise sadece görünür ışıkta gökyüzünü taramak için tasarlanan dünyanın en büyük teleskopudur. ESO var olan en büyük gökbilim projesi ve devrimsel gökbilim teleskopu ALMA'nın ana ortağıdır. ESO şu anda Paranal civarındaki Cerro Armazones’te 39-metre çaplı "gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü" olacak Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu, E-ELT'yi inşa etmektedir.

Adı:RCW 38