Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu

Gökyüzünü İzleyen Dünya’nın En Büyük Gözü

Aşırı Büyük Teleskoplar dünya genelinde yer temelli gökbilimde en yüksek önceliklerden birisi olarak düşünülür. Astrofiziksel bilginin ilerletilmesini sağlayacak olan bu teleskoplar, diğer yıldızların etrafındaki gezegenlerin, Evrendeki ilk nesnelerin, süper-kütleli karadeliklerin, Evrene hakim olan karanlık enerji ve karanlık maddenin doğası ve dağılımı konularının detaylı olarak incelenmelerine imkan sağlayacaktır.

2005 yılından bu yana ESO topluluğu ile sanayi sektörü aşırı büyük optik/kırmızı-ötesi teleskoplar geliştirmek üzere birlikte çalışmaktadır.

ELT olarak adlandırılan Avrupa Aşırı Büyük Teleskopu, 39-metre çaplı ana aynaya sahip devrimsel bir yer-tabanlı teleskop konsepti olacak ve “gökyüzünü izleyen dünyanın en büyük gözü”, dünyadaki en büyük optik/yakın kırmızı-ötesi teleskop olacak.

ELT programı 2012 yılında onaylanmış olup, inşası için verilen yeşil ışık kararı 2014 yılında alınmıştır ve teleskopun ilk ışığını 2024 yılında alması planlanlanmaktadır.

ELT ile Bilim

ELT zamanımızın en büyük bilimsel zorluklarını çözmeye çalışacak, ve modern gözlemsel gökbilimin kutsal kaselerinden birisi olan hayatın varolabileceği yaşam bölgelerinde, diğer yıldızların etrafındaki Dünya-benzeri gezegenleri hedef alacaktır. Aynı zamanda yakın gökadalarda yıldız arkelojisini inceleyecek, bunun yanında karanlık madde ve karanlık enerjiyi araştırarak, ilk yıldız ve gökadaların özelliklerini ölçerek evrenbilime temel katkılar yapacak. Bunun da ötesinde, gökbilimciler beklenmeyeni de planlıyorlar, ELT ile yapılan yeni keşifler açık bir şekilde yeni ve umulmadık soruları da ortaya çıkaracak.

Bilimsel hedefler

Genel amaçlı oldukça büyük bir açıklığa sahip optic/kırmızı-ötesi bir teleskop. Bazı bilimsel araştırma alanları yüksek kırmızıya kayma değerlerine sahip gökadalar, yıldız oluşumu, ötegezegenler ve öncül-gezegen sistemleridir.

Canlı görüntü

Cerro Armazones'i, Cerro Paranal'dan alınan canlı görüntülerle takip edin. Gün içerisinde her saat başında yenilenmektedir. Büyütmek için görüntüye tıklayınız.

Webcam | 25 Nov 2015 20:00 CET
Last image before nightfall

Aşırı Büyük Teleskop hakkında daha fazla bilgi

Tanıtım filmini izleyin

00:00

Bu tanıtım filmine ait diğer biçimleri Video Arşivinden indirebilirsiniz

Cerro Armazones'te bir tur

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Cerro Armazones ve yakınlarında bir Sanal Tura çıkmak için görüntüye tıklayınız.

ELT