ELT Konsepti

ELT gökyüzünde dolunayın kapladığı alanın 10'da biri büyüklüğünde bir alana karşılık gelen, 39 metrelik  bir ana ayna çapına sahiptir. Optik tasarım tek başına devrim niteliğindedir; yeni bir tür olan 5-ayna düzeneğine sahiptir ve bu olağandışı bir görüntü kalitesi sunmaktadır. Birincil ayna herbiri 1.4 metre genişliğinde ve sadece 50 mm kalınlığında neredeyse 798 parçadan oluşmaktadır. Optik tasarım gereği dört metre çapında çok büyük bir ikincil ayna kullanılmaktadır, bu ikincil ayna neredeyse La Silla’da bulunan tüm ESO teleskoplarının birincil aynalarının büyüklüğü kadardır.

Uyarlamalı aynalar atmosferik türbülans sebebiyle yıldız görüntülerinde oluşan bulanıklığı gidermek için teleskopların optik sistemlerinde biraraya getiriliyorlar. Bu aynaların herbiri 6000’den fazla erişim düzeneği tarafından destekleniyor ve bu sayede şekilleri saniyede binlerce kez değişebiliyor.

Teleskopun üzerinde çeşitli birçok bilimsel alet olacak. Dakikalar mertebesinde bir ekipmandan diğerine geçiş mümkün olacak. Ayrıca teleskop ve gözlem kubbesi de konumlarını çok kısa sürede değiştirip yeni gözlemlere başlayabilecek.

Optikten orta-kırmızı-ötesine kadar geniş bir dalgaboyu aralığında gözlem yapabilme kabiliyeti sayesinde bilim adamları teleskopun büyüklüğünden sonuna kadar yararlanmış olacaklar.