Görünür ve Kırmızı-ötesi Gökbilim Tarama Teleskopu

VISTA ― Görünür ve Kırmızı-ötesi Gökbilim Tarama Teleskopu ― ESO’nun Paranal Gözlemevi’nin bir parçasıdır. VISTA yakın-kırmızı-ötesi dalgaboylarında çalışmaktadır ve dünyanın en büyük tarama teleskopudur. Büyük aynası, geniş görüş alanı ve oldukça duyarlı algılayıcıları ile güney gökküresinin yeni görünüşünü tamamen gözler önüne serecektir.

Teleskop ESO’nun Çok Büyük Teleskop’una (VLT) ev sahipliği yapan tepeye komşu zirvede yer alıyor ve aynı olağanüstü gözlem koşullarını paylaşıyor.

VISTA 4.1 metre genişliğinde bir ana aynaya sahip. Fotoğraf terminolojisinde 67 megapiksel bir dijital kameraya 13 000 mm uzunluğunda f/3.25 oranlı aynalı merceğin takılmış olduğu düşünülebilir.

Teleskopun kalbinde 16 son teknoloji ürünü duyarlı dedektörden oluşan üç tonluk dev bir kamera bulunuyor.

VISTA ile Bilim

VISTA’nın gözlem zamanı tamamen gökyüzünü sistematik olarak haritalama işine adanmış olup, altı dev erişime açık tarama teleskopun ilk beş yıllık gözlem zamanının çoğunu almaktadır. Bazıları gökyüzündeki küçük bir alanda olağanüstü sönük nesneleri araştırmakta bazıları da tüm güney gökküresini haritalamaya çalışmaktadır. Bu gözlemlerle kendi Güneş Sistemi’mizdeki küçük nesnelerden karanlık madde ve karanlık enerjinin doğasını inceleyen kozmolojik araştırmalara kadar değişen birçok gökbilimsel proje için kullanılabilir çok miktarda veri toplanacak. Gökadamız içerisinde, VISTA çok sayıda yeni nesne keşfetmekte ve karanlık maddenin doğası hakkındaki fikirleri test etmektedir. Gökbilimciler VISTA verilerini kullanarak tüm gözlenebilir Evren’in % 5’inin üç-boyutlu haritasını çıkarmayı başarabilecekler. Ek olarak, uzak kuasarları keşfeden güçlü bir araç olan VISTA, gökadaları ve gökada kümelerinin evrimlerini de araştırmaktadır. Çok uzak gökada kümelerini bularak karanlık enerjinin doğasının anlaşılmasına yardımcı olmaktadır.

VISTA, İngiltere’deki Queen Mary, Londra Üniversitesi liderliğinde 18 üniversiteden oluşan bir konsorsiyum tarafından tasarlanıp geliştirilmiştir ve İngiltere’nin katılım anlaşmasının bir parçası olarak ESO’ya katkı olarak verilmiştir. Teleskopun tasarımı ve inşası için proje yönetimi Bilim ve Teknoloji Tesisleri Konseyi İngiltere Gökbilim Teknoloji Merkezi (STFC, UK ATC) tarafından üstlenilmiştir.

Teleskopu ESO tarafından duruma bağlı olarak 10 Aralık 2009’da kabul edilmiştir ve şimdi ESO tarafından işletilmektedir.

Bilim Hedefleri

Gökyüzü taramalarına adanmıştır. Değişen yıldızlar, derin uzay taramaları, kahverengi cüceler, uzak Güneş Sistemi nesneleri (TNO, KBO).

VISTA hakkında daha fazla bilgi