Виберіть мову:

ann13015-uk — Сповіщення

Нове обладнання піднесе інтерферометрію на вищий рівень

Прибув зоряний розділювач

1 березня 2013 р.

ESO щойно отримала останню із серії складних оптико-механічних систем, котра називається зоряний розділювач, для Дуже Великого Телескопа-інтерферометра (VLTI). Ці системи від голландського дослідницького інституту TNO дозволять майбутнім приладам на VLTI проводити спостереження об'єктів набагато слабкіших, ніж наразі це можливо.

Для роботи VLTI потрібна яскрава зоря в якості еталону, щоб він міг враховувати неперервно змінювані атмосферні умови, залишаючись налаштованим із дуже високою точністю. Наразі така яскрава зоря одночасно повинна бути об'єктом спостереження, що обмежує тип об'єктів, котрі астрономи можуть досліджувати із VLTI. Але технологія нового зоряного розділювача дозволяє одночасно спостерігати два об'єкти: яскраву зорю, щоб відслідковувати поточний стан атмосфери, та слабкий об’єкт, котрий досліджується. Інакше кажучи, поправки від яскравого об'єкту застосовуються до слабкого.

Завдяки такому удосконаленню можливостей VLTI, межі використання майбутніх приладів PRIMA і GRAVITY буде значно розширено. Досяжними для вивчення стануть об'єкти майже у двісті разів слабші, ніж в даний час. Це дозволить VLTI вивчити матерію навколо надмасивної чорної діри у центрі Чумацького Шляху та в інших галактиках. Також відкриваються можливості для вивчення планет-гігантів навколо прилеглих зірок та вимірів положень об'єктів із набагато більш високою точністю, ніж це можливо в даний час.

Голландський дослідний інститут TNO працював у тісному співробітництві з ESO майже десять років, виготовивши чотири допоміжних телескопи (AT) та чотири зоряних розділювачі. Перші поставки в ESO мали місце у листопаді 2007 року, а останні - кілька днів тому.

Frederic Derie