ann15014-uk — Сповіщення

ESO залишається найпродуктивнішою у світі наземною обсерваторією

5 березня 2015 р.

Огляд ряду рецензованих наукових статей, опублікованих у 2014 році з використанням даних від телескопів та приладів ESO, засвідчив, що ESO залишається найпродуктивнішою у світі наземною обсерваторією. Астрономи, використавши спостережні дані від обсерваторій ESO, у минулому році написали 864 реферованих статей, зрівнявшись із рекордно високим рівнем їх числа у 2012. Кількість статей, опублікованих за даними ESO у 2014 році, навіть трохи перевершує число робіт, котрі складені на основі даних від Космічного Телескопа Хаббл (NASA/ESA).

Майже 65% всіх робіт, зарахованих на ESO у 2014 році, опираються на дані від Дуже Великого Телескопа (VLT), або VLT-інтерферометра. Найбільш продуктивними приладами VLT, з точки зору термінології статей, є UVES, FORS2, а також VIMOS. Окрім них, прилади GIRAFFE та SINFONI також показують сильні тенденції зростання їх застосувань.

Оглядовий телескоп VISTA на Параналі забезпечив дані для майже у два рази більшої кількості робіт, ніж у 2013 році. Також видно зростання застосування приладів FEROS, SOFI та камери WFI, у той час як HARPS залишається найбільш результативним приладом в обсерваторії ESO Ла Сілла. Технічна база в Ла Сілла забезпечила даними більше 260 статей в цілому.

Загальна кількість статей, заснованих на європейських спостереженнях з Великим Міліметрово-субміліметровим Масивом Атакама (ALMA), суттєво виросла до 104 у кінці 2014.

Телескоп APEX (Atacama Pathfinder Experiment telescope), який ESO використовує на плато Чахнантор у регіоні Атакама (Чилі), котрий є співпрацею між Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка, Космічною Обсерваторією Онсали та ESO, також побачив невелике збільшення публікацій, у порівнянні з минулим роком: при цьому більше половини всіх опублікованих статей опираються на результати спостережень власне ESO.

Методи, використовувані для отримання цих статистичних даних, варіюються між різними обсерваторіями, так що ті числа не завжди можуть бути точними у порівняннях. Не зважаючи на це, ESO продовжує значно перевершувати будь-яку іншу наземну обсерваторію, а також залишається небагато попереду від Комічного Телескопа Хаббл (NASA/ESA). Ці результати свідчать про значний внесок ESO на ниву астрономічних досліджень. Статистика публікацій дає уявлення про рівні наукової роботи із даними від окремих обсерваторій, але не вирішує, який загальний вплив вони роблять на науку.

Ці цифри взяті із щорічного видання Basic ESO Publication Statistics [1], опублікованого бібліотекою Європейської Південної Обсерваторії. Статистика розрахована із використанням ESO Telescope Bibliography (telbib) - бази даних, що містить рецензовані видання, котрі використали спостережні дані від ESO [2]. ESO робить значні зусилля по виявленню всіх рецензованих робіт, що використовують її дані і вважає telbib практично повною.

Інтерактивні графіки окремих статистичних даних також доступні тут. Вони відображають весь вміст бази даних telbib [3], в якому містяться записи публікацій від 1996 року і по теперішній час. Вони можуть бути використані для вивчення стану розробки наукових праць, що використовують дані від приладів ESO, про застосування архівних даних, а також про середню кількість авторів і програм ESO на кожну статтю.

[1] Basic ESO Publication Statistics