eso1101uk — Фото-реліз

VISTA глибоко вдивляється в Блакитну Лагуну

5 січня 2011 р.

Це нове інфрачервоне зображення туманності Лагуна було одержане в рамках п'ятирічного вивчення Чумацького Шляху із використання телескопа VISTA , котрий знаходиться в обсерваторії ESO на горі Паранал (Чилі). Це невелика частина набагато більшого зображення області навколо туманності, яка, у свою чергу, є лише частиною величезного огляду.

Астрономи в даний час використовують Видимий та Інфрачервоний Оглядовий Астрономічний Телескоп ESO (VISTA), щоб обшукувати центральні ділянки Чумацького Шляху на предмет мінливих об'єктів та для створення мапи його структури, більш докладної, ніж коли-небудь раніше. Це величезне обстеження називається VISTA Змінні в Чумацькому Шляху (VVV) [1].

Нове інфрачервоне зображення, представлене тут, було отримане в рамках даного дослідження. На ньому зображені зоряні ясла, які називаються туманність Лагуна (також відома, як Месьє 8, див. eso0936), котрі знаходяться приблизно за 4000-5000 світлових років від Землі в сузір'ї Стрільця.

Інфрачервоні спостереження дозволяють астрономам заглянути за завісу пилу, котра заважає їм побачити небесні об'єкти у видимому світлі. Це тому, що довжини хвиль видимого світла є приблизно таких же розмірів, як і сильно розпорошені частинки пилу, але більші довжини хвиль інфрачервоного світла дозволяють йому пройти через пил майже неушкодженим. VISTA з його 4,1 м дзеркалом, є найбільшим оглядовим телескопом в світі, призначений для глибоких та швидких зйомок великих ділянок неба в ближньому інфрачервоному діапазоні. Тому він ідеально підходить для вивчення процесів зореутворення.

Зірки зазвичай формуються в великих молекулярних хмар газу і пилу, які руйнуються під дією власної ваги. Однак туманність Лагуна також є домівкою для ряду набагато більш компактних областей колапсуючого газу і пилу, котрих називають глобули Бока [2]. Ці темні хмари настільки щільні, що навіть в інфрачервоному діапазоні вони можуть перешкоджати зоряному світлу від далеких зірок. Найвідомішою темною рисою в туманності, від якої походить її назва, є пилова доріжка у формі лагуни, що торує свій шлях через світні хмари газу.

Гарячі молоді зірки, котрі випромінюють інтенсивне ультрафіолетове світло, відповідальні за яскраве світіння туманності. Туманність Лагуна також є домом для більш молодих зоряних “немовлят”. Новонароджені зірки, котрі були виявлені в туманності, настільки молоді, що вони і досі перебувають в оточенні своїх материнських акреційних дисків. Такі новонароджені зірки іноді викидають зі своїх полюсів струмені речовини . При цьому, коли викинута речовина торує собі шлях в навколишньому газі, то утворюються недовговічні яскраві смуги, які називають об'єктами Хербіга-Аро [3], що допомагає легко виявляти новонароджені зірки. В останні п'ять років, кілька об'єктів Хербіга-Аро були виявлені в туманності Лагуна. Так що зоряний “бебі-бум” тут явно триває.

[1] Даний огляд, котрий є одним із шести поточних оглядів VISTA, буде багаторазово, на протязі п’яти років, одержувати зображення центральної частини Чумацького Шляху. Це дасть можливості знайти величезну кількість нових змінних об'єктів.

[2] Барт Бок був голландсько-американським астроном, який провів більшу частину своєї довгої кар'єри в США та Австралії. Він першим зауважив темні плями, котрі тепер носять його ім'я, в регіонах зореутворення і припустив, що вони можуть бути пов'язані із ранніми стадіями формування зірок. Приховані новоутворені зірки вдалося безпосередньо спостерігати лише при інфрачервоній техніці через кілька десятиліть.

[3] Хоча астрономи Джордж Хербіг і Гільєрмо Аро були не першими, хто побачив такі об'єкти, та вони детально провели перші дослідження спектрів цих дивних об'єктів і зрозуміли, що то були не просто скупчення газу й пилу, які відбивають світло, або ж світяться під впливом ультрафіолетових променів від молодих зірок, а новий клас об'єктів, пов'язаних з зореутворенням.

Наукова група VVV включає в себе Dante Minniti (Universidad Catolica, Chile), Phil Lucas (University of Hertfordshire, UK), Ignacio Toledo  (Universidad Catolica) та Maren Hempel  (Universidad Catolica).

В даний час, ESO планує 42-метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Назва:Lagoon Nebula, Messier 8