eso1106uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

Формування планет в дії?

Астрономи можливо знайшли перший об'єкт, котрий розчищує свій шлях у протопланетному диску, який оточує молоду зірку

24 лютого 2011 р.

Використавши Дуже Великий Телескоп ESO, міжнародній групі астрономів вдалося вивчити короткоживучий диск матерії навколо молодої зірки, яка знаходиться на ранніх етапах утворення планетної системи. У перший раз може бути виявлено менший супутник, котрий є ймовірною причиною великого розриву, знайденого в диску. Майбутні спостереження визначать, чи буде цей супутник планетою, або ж коричневим карликом.

Планети формуються з матеріалу протопланетних дисків навколо молодих зірок, але перехід від пилового диску до планетної системи є швидким і вже кілька об'єктів спіймано під час цієї фази [1]. Одним із таких об'єктів є T Хамелеона (T Cha) - слабка зірка в невеликому південному сузір'ї Хамелеон, яку можна порівняти з Сонцем, але дуже близько до початку його життя [2]. T Cha знаходиться приблизно за 350 світлових років від Землі і має лише близько семи мільйонів років віку. До цих пір не було знайдено факту формування планет в таких молодих дисках, хоча планети в більш зрілих дисках були помічені раніше (eso0842, heic0821).

"Попередні дослідження показали, що T Cha була відмінною ціллю для вивчення того, як формуються планетні системи", відзначає Йохан Олофссон (Інститут Астрономії ім. Макса Планка, Гейдельберг, Німеччина), один з провідних авторів двох статей в журналі Astronomy & Astrophysics, що описують нову роботу. "Але ця зірка є досить далекою і потрібна була повна потужність Дуже Великого Телескопа-Інтерферометра (VLTI), щоб розділити дуже малі деталі та подивитися, що відбувається в пиловому диску."

Астрономи вперше спостерігали T Cha із використання інструменту AMBER і VLTI [3]. Вони виявили, що деяка частка матерії дисків формується в вузьке пилове кільце на відстані лише 20 мільйонів кілометрів від зірки. Крім цього внутрішнього диску, вони виявили зони, позбавлені пилу, в зовнішній частині диску,  котрий простягається приблизно на 1,1 мільярда кілометрів від зірки.

Нурія Гільямо (Centro де Astrobiología, ESAC, Іспанія), провідний автор другої статті, веде розповідь: "Для нас розрив у пиловому диску навколо Т Cha був явною ознакою і ми запитали себе: може ми є свідками того, як супутник розчищує свій шлях всередині протопланетного диска? "

Проте, виявлення слабких супутників настільки близьких до яскравої зірки є величезною проблемою і група повинна була використовувати інструмент NACO VLT в новаторський та ефективний спосіб, який називається “розсіяне апертурне маскування” (SAM), щоб досягти своєї мети [4]. Після ретельного аналізу, вчені виявили явні свідчення існування об'єкта, розташованого в межах щілини в пиловому диску, на відстані близько одного мільярда кілометрів від зірки, поблизу зовнішнього краю прогалини. Це трохи далі, ніж перебування Юпітера в межах нашої Сонячної системи. Це перше виявлення об'єкта значно меншого від зірки, в прогалині протопланетного диску навколо молодої зірки. Дані свідчать про те, що супутній об'єкт ніяк не може бути нормальною зіркою [5], але це може бути або коричневий карлик [6] в оточенні пилу або, що найбільш цікаво - нещодавно сформована планета.

Гільямо робить висновок: "Це чудове спільне дослідження, яке поєднує в собі два різних сучасних інструменти обсерваторії ESO Паранал. Майбутні спостереження дозволять нам дізнатися більше про супутник та диск, а також зрозуміти, що є причиною внутрішнього кільця пилу. "

[1] Диски в фазі переходу можуть спостерігатися у зв'язку з тим, що вони менше випромінюють в середньому інфрачервоному діапазоні довжин хвиль. Зникнення пилу поблизу зірки та створення прогалин і дір можуть пояснити цю відсутність випромінювання. Нещодавно сформовані планети можливо створили ці прогалини, хоча є й інші теорії.

[2] T Cha є зіркою типу Т Тільця. Це дуже молода зірка, яка все ще стискується до головної послідовності.

[3] Астрономи використовували інструмент AMBER (Астрономічний Багатопроменевий Об’єднувач) та VLTI, для об'єднання світла від всіх чотирьох 8,2 м телескопів групи VLT, щоб створити "віртуальний телескоп" 130 метрів в поперечнику.

[4] NACO (або NAOS-CONICA повністю) є приладом адаптивної оптики, прикріпленим до Дуже Великого Телескопа ESO. Завдяки адаптивній оптиці, астрономи можуть видалити більшу частину впливу атмосферного розмивання й отримати дуже чіткі зображення. Група для пошуку супутника використовувала NACO новим способом, який називається “розсіяне апертурне маскування” (SAM). Це тип інтерферометрії, де замість об'єднання світла від декількох телескопів, як це робить VLTI, використовуються різні частини дзеркала одного телескопа (в даному випадку, це було дзеркало 4-го телескопа групи VLT). Цей новий метод особливо хороший для пошуку тьмяних об'єктів у безпосередній близькості від яскравих. VLTI / AMBER краще підходить для вивчення структури внутрішнього диска і є менш чутливим до виявлення далекого супутника.

[5] Астрономи шукали супутник, використовуючи NACO у двох різних спектральних смугах: близько 2,2 мкм і 3,8 мкм. Супутник видно тільки на більшій довжини хвилі. Це означає, що об'єкт або холодний, як планета, або пил огорнув коричневого карлика.

[6] Коричневі карлики за розмірами є об'єктами між зірками та планетами. Вони не досить масивні, щоб запалити водень в своїх ядрах, але більші, ніж планети-гіганти типу Юпітера.

Це дослідження було представлено в роботі: Olofsson et al. 2011, “Warm dust resolved in the cold disk around TCha with VLTI/AMBER”, and Huélamo et al. 2011, “A companion candidate in the gap of the T Cha transitional disk”, опублікованій в журналі  Astronomy & Astrophysics.

Команда складається із J. Olofsson (Max-Planck-Institut für Astronomie [MPIA], Heidelberg, Germany), M. Benisty (MPIA), J.-C. Augereau (Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble [IPAG], France) C. Pinte (IPAG), F. Ménard (IPAG), E. Tatulli (IPAG), J.-P. Berger (ESO, Santiago, Chile), F. Malbet (IPAG), B. Merín (Herschel Science Centre, Madrid, Spain), E. F. van Dishoeck (Leiden University, Holland), S. Lacour (Observatoire de Paris, France), K. M. Pontoppidan (California Institute of Technology, USA), J.-L. Monin (IPAG), J. M. Brown (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Garching, Germany), G. A. Blake (California Institute of Technology), N. Huélamo (Centro de Astrobiología, ESAC, Spain), P. Tuthill (University of Sydney, Australia), M. Ireland (University of Sydney), A. Kraus (University of Hawaii) та G. Chauvin (Université Joseph Fourier, Grenoble, France).

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 42-метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Dr. Nuria Huélamo