eso1108uk — Науковий реліз

Найвіддаленіше зріле скупчення галактик

Молоде, але напрочуд розвинене

9 березня 2011 р.

Астрономи використали армаду телескопів на Землі та в космосі, в тому числі Дуже Великий Телескоп обсерваторії ESO Паранал в Чилі, щоб виявити та виміряти відстань до найбільш віддалених зрілих скупчень галактик із числа вже знайдених. Хоча це скупчення явлене від часу, коли Всесвіту було менше однієї чверті від його сучасного віку, воно виглядає дивно схожим на скупчення галактик в поточному Всесвіті.

"Ми виміряли відстань до найвіддаленішого, із коли-небудь знайдених, зрілого скупчення галактик ", говорить Рафаель Гоба (Raphael Gobat) (CEA, Париж) - провідний автор дослідження, в якому були використані спостереження з VLT ESO. "Дивна річ, що коли ми уважно дивимося на це скупчення галактик, то воно не виглядає молодим: багато з галактик сталими і не схожими на звичайні зоряні галактики, котрі явлені у ранньому Всесвіті "

Скупчення галактик є найбільшими структурами Всесвіту, які тримаються разом під впловом сили тяжіння. Астрономи сподіваються, що ці скупчення зростатимуть із плином часу, а отже масивні скупчення були рідкістю в ранньому Всесвіті. Хоча іще більш віддалені скупчення були помічені, вони, по всій видимості, є іще молодими у процесі свого формування, а не сталими зрілими системами.

Міжнародна група астрономів використовувала потужні інструменти VIMOS та FORS2 Дуже Великого Телескопа ESO (VLT) для вимірювання відстаней до деяких із крапель в дивних фрагментах дуже слабких червоних об'єктів, котрі вперше спостерігалися з космічного телескопа Спітцер. Це угрупування, назване J1449 +0856 CL [1], мало всі ознаки того, щоб бути вельми віддаленим скупчення галактик [2]. Результати показали, що ми дійсно бачимо скупчення галактик, якими вони були, коли Всесвіт мав близько трьох мільярдів років - менше однієї чверті від його сучасного віку [3].

Як тільки група взнала відстань до цього дуже рідкісного об'єкту, вона уважно подивилася на складові галактики, як із використанням Космічного Телескопа Хаббл NASA / ESA, так і наземних телескопів, у тому числі VLT. Було виявлено свідчення того, що більшість з галактик в скупченні не формують зірки, а вже складаються із зірок, які віком близько одного мільярда років. Це робить його зрілим об'єктом, по масі подібним до Скупчення Діви, найближчого до Чумацького Шляху багатого скупчення галактик.

Ще один доказ того, що це зріле скупчення, виходить із рентгенівських спостережень об’єкта CL J1449 +0856, проведених космічною обсерваторією XMM-Newton (ESA). Скупчення випускає рентгенівське випромінювання, котре повинно виходити з дуже гарячої хмари розрідженого газу, який заповнює міжгалактичний простір та сконцентрований в центрі скупчення. Це ще одна ознака зрілого скупчення галактик, міцно скріплених власною гравітацією, бо в дуже молодих скупчень не було часу, щоб вловити газ подібним чином.

Гоба робить висновок: "Ці нові результати підтверджують ідею, що зрілі скупчення існували, коли Всесвіту було менше однієї чверті від його нинішнього віку. Очікується, що такі скупчення, у відповідності з сучасною теорією, будуть дуже рідкісні. Нам дуже пощастило виявити одне із них. Але якщо подальші спостереження знайдуть багато подібних об’єктів, то це може означати, що наше розуміння раннього Всесвіту повинне бути переглянуте. "

[1] Дивна назва відноситься до позиції об'єкта в небі.

[2] Галактики в зображенні червоного кольору почасти тому, що вони, як вважається, в основному  складаються із холодних червоних зірок. Крім того, розширення Всесвіту від моменту, коли світло покинуло ці віддалені системи, дало збільшення довжина хвилі настільки, що воно, коли доходить до Землі, в основному розглядається, як інфрачервоне випромінювання.

[3] Астрономи виміряли відстань до скупчення шляхом поділу світла на складові кольори в спектрографі. Потім вони порівняли цей спектр зі спектром подібного об'єкту в ближній частині Всесвіту. Це дозволило їм виміряти червоне зміщення далеких галактик, наскільки Всесвіт розширився від моменту, коли світло покинуло галактики. Червоне зміщення виявилося 2.07. Це означає, що скупчення виникло близько трьох мільярдів років після Великого Вибуху.

Це дослідження було представлено в роботі  “A mature cluster with X-ray emission at z = 2.07”, by R. Gobat et al., опублікованій в журналі Astronomy & Astrophysics.

Група складається із R. Gobat (Laboratoire AIM-Paris-Saclay, France), E. Daddi (AIM-Paris), M. Onodera (ETH Zürich, Switzerland), A. Finoguenov (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik [MPE], Garching, Germany), A. Renzini (INAF–Osservatorio Astronomico di Padova), N. Arimoto (National Astronomical Observatory of Japan), R. Bouwens (Lick Observatory, Santa Cruz, USA), M. Brusa (MPE), R.-R. Chary (California Institute of Technology, USA), A. Cimatti (Università di Bologna, Italy), M. Dickinson (NOAO, Tucson, USA), X. Kong (University of Science and Technology of China), and M.Mignoli (INAF – Osservatorio Astronomico di Bologna, Italy).

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 42-метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Dr Raphael Gobat