eso1110uk — Науковий реліз

Дуже холодна пара коричневих карликів

23 березня 2011 р.

Спостереження з Дуже Великим Телескопом Європейської Південної Обсерваторії, поряд з двома іншими телескопами, показали, що з'явився новий кандидат на найхолоднішу із відомих зірок: коричневий карлик в подвійній системі, з приблизно тією ж температурою, що чашка щойно приготованого чаю. Це гаряче з людської точки зору, але надзвичайно холодно для поверхні зірки. Даний об'єкт є достатньо холодним для того, щоб розпочати перехід через розмиту межу, яка відділяє малі холодні зірки від великих гарячих планет.

Коричневі карлики по суті невдалі зірки: вони не мають достатньої маси для гравітаційного запуску ядерних реакцій, від яких зірки сяють. Нещодавно відкритий коричневий карлик, якому присвоїли назву CFBDSIR 1458 +10 В, є слабшим компонентом подвійної системи коричневих карликів, котра розташована всього за 75 світлових років від Землі [1].

За допомогою потужного спектрографа X-Shuter, який на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO, було показано, що компонент виявився дуже холодним, як на мірки коричневих карликів. "Ми були дуже раді бачити, що цей об'єкт був при такій низькій температурі, але ми не могли б здогадатися, що він виявиться подвійною системою, що є іще більш цікаво, ніж холодніший компонент", сказав Філіп Делорм, співавтор статті із Інституту планетології та астрофізики міста Гренобль (CNRS / Університет Джозефа Фур'є). CFBDSIR 1 458 +10 є найхолоднішим подвійним коричневим карликом, знайденим на сьогоднішній день.

Тьмяніший із двох карликів, як це в даний час встановлено, перебуває при температурі близько 100 градусів Цельсія: це температура кипіння води та температура, що не сильно відрізняється від такої усередині сауни [2]. "При таких температурах ми очікуємо, що коричневий карлик має властивості, які відрізняються від раніше відомих коричневих карликів. Він набагато ближче до гігантських екзопланет, ба навіть може мати водяні хмари в своїй атмосфері ", сказав Майкл Лю з Інституту Астрономії Університету Гаваїв, який є провідним автором документа з описом цієї нової роботи. "Насправді, ми тільки починаємо в найближчому майбутньому зйомки газових планет-гігантів навколо зірок сонячного типу. Я сподіваюся, що багато з них будуть виглядати, як CFBDSIR 1458 + 10B ".

Для розплутування таємниці цього унікального об'єкта, було задіяно потужності трьох різних телескопів. Вперше було встановлено, що CFBDSIR 1 458 +10 є подвійним, із використанням Лазерних Опорних Зірок (LGS) адаптивної оптичної системи телескопа Keck II на Гаваях [3]. Лю та його колеги використовували Канадсько-Французько-Гавайський Телескоп, який також на Гаваях, щоб визначити відстань до дуету коричневих карликів через використання інфрачервоної камери [4]. Наприкінці був використаний ESO VLT для дослідження інфрачервоного спектру об'єкта та для вимірювання його температури.

Полювання на холодні об'єкти є дуже активною гарячою астрономічною темою. Космічний телескоп Spitzer нещодавно відзначив два інших дуже слабких об'єкти, як інші можливі претенденти на найхолодніших із числа відомих коричневих карликів, хоча їх температура не вимірювалися достатньо точно. Майбутні спостереження краще визначать, які вони в порівнянні з CFBDSIR 1458+10B. Лю та його колеги планують знову спостерігати CFBDSIR 1458+10B, щоб краще визначити його властивості та відобразити орбіту подвійної системи, що, після приблизно десятиліття спостережень, дозволить астрономам визначити маси компонентів.

[1] CFBDSIR 1458+10 є назвою подвійної системи. Два компоненти, відомі як CFBDSIR 1458+10A та CFBDSIR 1458+10B, із них другий тьмяніший та холодніший. Є думка, що вони обертаються один навколо другого протягом приблизно тридцяти років на відстані приблизно в три рази більшій, ніж відстань між Землею та Сонцем.

[2] В порівнянні із температурою поверхні Сонця, яка становить приблизно 5500 градусів Цельсія.

[3] Адаптивна оптика компенсує більшу частину перешкод земної атмосфери, що поліпшує різкість зображення до десяти разів і дозволяє розділювати дуже тісні подвійні системи.

[4] Астрономи виміряли видимий рух коричневих карликів на тлі більш далеких зірок, викликаний зміною позиції Землі на її навколо сонячній орбіті. Ефект, відомий як паралакс, дозволив їм визначити відстань до коричневих карликів.

Це дослідження було представлено в роботі “CFBDSIR J1458+1013B: A Very Cold (>T10) Brown Dwarf in a Binary System”, Liu et al. яка вийшла в Astrophysical Journal.

Група складається з Michael C. Liu (Institute for Astronomy [IfA], University of Hawaii, USA), Philippe Delorme (Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier, France [IPAG]), Trent J. Dupuy (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, USA), Brendan P. Bowler (IfA), Loic Albert (Canada-France-Hawaii Telescope Corporation, Hawaii, USA), Etienne Artigau (Université de Montréal, Canada), Celine Reylé (Observatoire de Besançon, France), Thierry Forveille (IPAG) та Xavier Delfosse (IPAG).

В даний час, ESO планує 42-метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Michael Liu