eso1117uk — Науковий реліз

VLT ESO знайшов яскраву одиноку надзірку

25 травня 2011 р.

Надзвичайно яскрава окрема зірка була знайдена в сусідній галактиці. Вона в три мільйони разів яскравіша від Сонця. Всі попередні подібні "надзірки" були знайдені в зоряних скупченнях, але цей яскравий маяк велично сяє на самоті. Походження цієї зірки таємниче: вона утворилася одиначкою, чи була викинута зі скупчення? Будь-який з цих варіантів дасть астрономам розуміння зореутворення.

Міжнародна група астрономів [1] використовувала Дуже Великий Телескоп (VLT) ESO, щоб уважно вивчити зірку VFTS 682 [2] у Великій Магеллановій Хмарі - малій галактиці, сусідній з Чумацьким Шляхом. Аналізуючи світло від зірки із використанням інструменту FLAMES на VLT, вчені виявили, що вона приблизно в 150 разів масивніша від Сонця. До цих пір подібні зірки були знайдені тільки в переповнених центрах зоряних скупчень, але VFTS 682 знаходиться сама по собі.

"Ми були дуже здивовані, виявивши таку масивну зірку саму по собі, а не в багатих зоряних скупченнях "-, відзначає Joachim Bestenlehner, провідний автор нового дослідження та вчений із обсерваторії Арма в Північній Ірландії: "Її походження таємниче".

Ця зірка була помічена раніше в огляді найяскравіших зірок у районі туманності Тарантул у Великій Магеллановій Хмарі. Вона розташована у зоряних яслах: величезному регіоні газу, пилу та молодих зірок, який є найбільш активною областю зореутворення в Місцевій Групі галактик [3]. На перший погляд, VFTS 682 вважалася гарячою, молодою та яскравою, але нічим не примітною. Але нове дослідження з використанням VLT виявило, що велика частина енергії зірки поглинається і розсіюється хмарами пилу, перш ніж вона доходить до Землі. Вона насправді найбільш яскрава, ніж це вважалося раніше, серед найяскравіших відомих зірок.

Червоне та інфрачервоне світло, випромінюване зіркою, ми можемо отримати і через пил. А синє та зелене світло, яке із меншими довжинами хвиль, сильніше розсіюється та втрачається. У результаті зірка виглядає червонуватою, хоча, якщо б світлу нічого не перешкоджало, вона б яскраво сяяла біло-блакитно.

Будучи дуже яскравою, VFTS 682 також дуже гаряча з температурою поверхні близько 50 000 градусів Цельсія [4]. Зірки з такими незвичайними властивостями можуть покласти кінець свого короткого життя не тільки, як наднові, що є нормальним кінцем для зірок із великими масами, але навіть можливий іще більш вражаючий довготривалий спалах гамма-випромінювання [5], котрий є найяскравішим вибухом у Всесвіті.

VFTS 682 перебуває поблизу дуже багатого зоряного скупчення RMC 136 (часто називають просто R 136), в якому знаходиться декілька подібних "надзірок" (eso1030[6]

"Нові результати показують, що VFTS 682 є майже близнючкою однієї з найяскравіших надзірок в центрі зоряного скупчення R 136",- додає Пако Нахарро, член наукової групи з CAB (INTA-CSIC, Іспанія).

Чи можливо, що VFTS 682 утворилася у скупченні, але була викинута з нього? Такі "зірки-втікачі" відомі, але всі вони набагато менші, ніж VFTS 682 і було б цікаво подивитися, як такі масивні зірки могли бути викинуті зі скупчення через гравітаційні взаємодії.

"Здавалося б, найбільшим та найяскравішим зіркам легше формуватися у багатих зоряних скупченнях",- додає Йорік Вінк, інший член групи: "І хоча таке може бути можливим, але його важко зрозуміти, як такі яскраві маяки можуть утворюватися самі по собі. Це робить VFTS 682 дійсно захоплюючим об’єктом".

[1] Дослідження VFTS 682 очолював Jorick Vink, Götz Gräfener та Joachim Bestenlehner з Armagh Observatory.

[2] Назва VFTS - це скорочення від VLT-FLAMES Tarantula Survey, ESO Large Programme на чолі з Christopher Evans з UK Astronomy Technology Centre (Единбург, Великобританія).

[3] Місцева Група - це невелика група галактик, яка включає Чумацький Шлях і Туманність Андромеди, а також Магелланові Хмари і безліч дрібних галактик.

[4] Для порівняння температура поверхні Сонця близько 5500 градусів за Цельсієм.

[5] Гамма-спалахи є одними з найбільш енергетичних явищ у Всесвіті. Випромінювання високої енергії, яке вони виробляють, можуть бути виявленим орбітальними космічними апаратами. Гамма-спалахи тривалістю більше двох секунд, називаються довго тривалими, а з більш короткою тривалістю відомі, як коротко тривалі. Довгі спалахи пов'язані з вибухами наднових масивних молодих зірок в галактиках із поточним зореутворенням. Короткі спалахи не до кінця зрозумілі, але вважається, що вони походять від злиття двох компактних об'єктів, таких, як нейтронні зірки.

[6] Якщо VFTS 682 знаходиться на такій же відстані від Землі, як R 136, то вона лежить близько 90 світлових років від центру скупчення. Якщо відстань істотно відрізняється, то віддалення може бути набагато більшим.

Це дослідження, представлено в роботі “The VLT-FLAMES Tarantula Survey III: A very massive star in apparent isolation from the massive cluster R136”, опубліковане в Astronomy & Astrophysics.

Дослідна група складається з Joachim M. Bestenlehner (Armagh Observatory, UK), Jorick S.Vink (Armagh), G. Gräfener (Armagh), F. Najarro (Centre of Astrobiology, Madrid, Spain), C. J. Evans (UK Astronomy Technology Centre, Edinburgh, UK), N. Bastian (Excellence Cluster Universe, Garching, Germany; University of Exeter, UK), A. Z. Bonanos (National Observatory of Athens, Greece), E. Bressert (Exeter; ESO; Harvard Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, USA), P. A. Crowther (University of Sheffield, UK), E. Doran (Sheffield), K. Friedrich (Argelander Institute, University of Bonn, Germany), V.Hénault-Brunet (University of Edinburgh, UK), A. Herrero (University of La Laguna, Tenerife, Spain; ESO), A. de Koter (University of Amsterdam; Utrecht University, Netherlands), N. Langer (Argelander Institute), D. J. Lennon (ESA; Space Telescope Science Institute, Baltimore, USA), J. Maíz Apellániz (Institute of Astrophysics of Andalucia, Granada, Spain), H. Sana (University of Amsterdam), I. Soszynski (Warsaw University, Poland), and W. D. Taylor (University of Edinburgh).

В даний час, ESO планує 42-метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Joachim M. Bestenlehner