eso1123uk — Науковий реліз

В космосі знайдено перекис водню

6 липня 2011 р., В космосі знайдено перекис водню

Вперше в міжзоряному просторі були виявлені молекули перекису водню. Відкриття дає підказки про хімічний зв’язок між двома життєво важливими молекулами води та кисню. На Землі перекис водню відіграє ключову роль в хімії води та озону нашої атмосфери. Також він добре знайомий в якості засобу дезинфекції та як відбілювач волосся. А на разі астрономи, використавши телескоп APEX (ESO, Чилі), виявили перекис водню в космосі.

Міжнародна астрономів зробила відкриття при допомозі Експериментального Дослідного Телескопа Атакама (APEX), котрий розташований на високому (висота 5 км) плато Чахнантор в чилійських Андах. Вчені спостерігали область неподалік від зірки Ро Змієносця, котра знаходиться в нашій галактиці на відстані близько 400 світлових років від Землі. Регіон містить дуже холодні (близько -250 градусів за Цельсієм) щільні хмари космічного газу і пилу, в котрих народжуються нові зірки. Ці хмари складені в основному з водню, але також містять сліди інших хімічних речовин, котрі і є головними цілями для астрономів, які полюють на молекули в космосі. Телескопи, подібні до APEX, котрі спостерігають світло в міліметровому і субміліметровому діапазонах довжин хвиль, ідеально підходять для виявлення сигналів від цих молекул.

Дослідна група знайшла характерні риси світла, котре випромінює перекис водню з частини хмари Ро Змієносця.

"Ми були дуже раді виявити ознаки перекису водню при допомозі APEX. Із лабораторних експериментів нам було відомо, на яких довжинах хвиль потрібно шукати. Але його концентрація в хмарі така, що лише одна молекула перекису водню припадає на кожні десять мільярдів молекул водню, тому для виявлення були потрібні дуже ретельні спостереження", говорить Per Bergman, астроном із Onsala Space Observatory в Швеції. Bergman є провідним автором дослідження, яке опубліковано в журналі Astronomy & Astrophysics.

Перекис водню (H2O2) є однією з ключових молекул як для астрономів, так і для хіміків. Її утворення тісно пов'язане з двома іншими знайомими молекулами кисню та води, які мають вирішальне значення для життя. Оскільки більша частина води на нашій планеті, як це вважають, спочатку утворилася в космосі, вчені прагнуть зрозуміти, як саме вона утворюється [1].

Перекис водню, як зараз вважають, в космосі утворюється на поверхні космічних порошин (це дуже дрібні частинк, схожі на пісок і кіптяву), коли водень (H) долучається до молекули кисню (O2). Подальші реакції перекису водню з воднем є одним із варіантів утворення води (H2O). Описане відкриття перекису водню допоможе астрономам краще зрозуміти появу води у Всесвіті.

"Ми досі не розуміємо, як деякі з найбільш важливих молекул, присутніх на Землі, утворюються у космосі. Але наше відкриття перекису водню, зроблене при допомозі APEX, показує нам, що космічний пил є важливим інградієнтом в процесі", говорить Bérengère Parise, керівник групи Emmy Noether дослідження формування зірок та астрохімії в Інституті Радіоастрономії ім. Макса Планка (Німеччина) та один із авторів статті.

Для вияснення того, як саме переплітається походження цих важливих молекул, потрібно більше спостережень Ро Змієносця та інших областей утворення зірокз майбутніми телескопами, подібними до Великий Міліметрового та субміліметрового Масиву Атакама (ALMA) та допомога хіміків в лабораторіях на Землі.

APEX є результатом співпраці між Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка (MPIfR), Космічної Обсерваторії Онсали (OSO) та ESO. Телескоп знаходиться під управлінням ESO.

[1] Нове відкриття перекису водню може допомогти астрономам зрозуміти іншу міжзоряного загадку: чому молекули кисню так важко знайти в космосі. Тільки в 2007 році молекули кисню були вперше виявлені в космосі штучним супутником Odin.

Дослідження опубліковане в журналі Astronomy & Astrophysics.

Дослідна група у складі P. Bergman (Onsala Space Observatory, Chalmers University of Technology, Onsala, Sweden), B. Parise (Max-Planck Institute for Radio Astronomy, Bonn, Germany), R. Liseau (Chalmers University of Technology, Onsala, Sweden), B. Larsson (Stockholm University, Sweden), H. Olofsson (Onsala Space Observatory, Chalmers University of Technology), K. M. Menten (Max-Planck Institute for Radio Astronomy) та R. Güsten (Max-Planck Institute for Radio Astronomy).

Per Bergman