eso1128uk — Науковий реліз

VISTA знаходить 96 зоряних скупчень, прихованих за космічним пилом

Інфрачервоний оглядовий телескоп ESO глибоко проникає в області зореутворення нашого Чумацького Шляху

3 серпня 2011 р.

Використавши дані від інфрачервоного оглядового телескопа VISTA обсерваторії ESO Паранал, міжнародна дослідницька група астрономів відкрила 96 розсіяних скупчень, котрі приховані космічним пилом в Чумацькому Шляху. Ці маленькі слабкі об'єкти були невидимі для попередніх досліджень, але вони не могли уникнути чутливих інфрачервоних детекторів на найбільшому оглядовому телескопі світу, котрий може зазирнути за завісу пилу. Перший раз в історії астрономії, так багато слабких малих скупчень були виявлені відразу.

Даний результат з’явився тільки через рік після початку VISTA Variables в програмі Via Lactea (VVV) [1], котра є одним із шести відкритих обстежень неба на новому телескопі. Результати будуть опубліковані в журналі Astronomy & Astrophysics.

"Це відкриття вказує на величезний потенціал VISTA та огляду VVV для пошуку зоряних скупчень, особливо тих, які переховуються в пилових регіонах зореутворення в диску Чумацького Шляху. VVV просувається набагато глибше, ніж інші дослідження", говорить Jura Borissova, провідний автор дослідження.

Більшість зірок із масами, більшими від половини маси нашого Сонця, утворюються у групах, які називаються розсіяними скупченнями. Ці скупчення є будівельними блоками галактик. Вони мають життєво важливе значення для формування та еволюції галактик, як наприклад наша. Однак, зоряні скупчення формуються в дуже запилених областях, котрі розсіюють та поглинають більшу частину видимого світла, котре випромінюють молоді зірки, тим самим роблячи їх невидимими для більшості оглядів неба, але не для 4.1 м інфрачервоного телескопа VISTA.

"Для того, щоб простежити формування молодого зоряного скупчення, ми зосередили пошуки на відомих областях зореутворення. У регіонах, які виглядали порожніми в попередніх обстеженнях у видимому світлі, чутливі інфрачервоні детектори VISTA виявили багато нових об'єктів", додає Dante Minniti, провідний науковець огляду VVV.

За допомогою ретельно налаштованого комп'ютерного програмного забезпечення, група науковців була в змозі видалити фонові зірки, котрі фігурують, неначе ширма перед кожним скупченням. Це потрібно для того, щоб побачити справжні складники скупчення. Після цього, вони провели візуальну експертизу зображень з метою вимірювань розмірів скупчень, а також, для більш густонаселених скупчень, вони зробили інші виміри, такі, як відстань, вік та величина почервоніння зоряного світла, викликаного міжзоряним пилом між ними та нами.

"Ми виявили, що більшість зі скупчень дуже малі і налічують лише близько 10-20 зірок. У порівнянні з типовими розсіяними скупченнями, це дуже слабкі і компактні об'єкти. Космічний пил, котрий ці скупчення закриває від нашого погляду, робить їх від 10 000 до 100 мільйонів разів слабкішими у видимому світлі. Не дивно, що вони були заховані", пояснює Radostin Kurtev, іще один член науково-дослідної групи.

З часів античності, всього лише 2500 скупчень були виявлені в Чумацькому Шляху, але астрономи оцінюють їх кількість в значно більше, ніж 30 000. Десь приблизно стільки скупчень до цих пір ховається за завісою космічного пилу та газу. Хоча яскраві великі розсіяні скупчення легко помітити, це перший випадок, коли так багато слабких малих скупчень були виявлені відразу.

Більше того, ці нові 96 розсіяних скупчень можуть бути лише верхівкою айсберга. "Ми тільки почали використовувати більш складне автоматичне програмне забезпечення для пошуку менш концентрованих та старіших скупчень. Я впевнена, що багато нового вже не за горами", додає Borissova.

[1] З 2010 року, завданням VISTA Variables в програмі Via Lactea (VVV) було уважне вивчення центральної частини Чумацького Шляху та південної площини галактичного диска в інфрачервоному світлі. Цій програмі було надано в цілому 1929 годин спостережень за п'ятирічний період. Via Lactea - це латинська назва Чумацького Шляху.

Дане дослідження, яке представлено у статті “New Galactic Star Clusters in the VVV Survey”, з’явиться в журналі Astronomy & Astrophysics.

Науково-дослідна група у складі J. Borissova (Universidad de Valparaíso, Chile), C. Bonatto (Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil), R. Kurtev (Universidad de Valparaíso), J. R. A. Clarke (Universidad de Valparaíso), F. Peñaloza (Universidad de Valparaíso), S. E. Sale (Universidad de Valparaíso; Pontificia Universidad Católica, Chile), D. Minniti (Pontificia Universidad Católica, Chile), J. Alonso-García (Pontificia Universidad Católica), E. Artigau (Département de Physique and Observatoire du Mont Mégantic, Université de Montréal, Canada), R. Barbá (Universidad de La Serena, Chile), E. Bica (Universidade Federal do Rio Grande do Sul), G. L. Baume (Instituto de Astrofísica de La Plata, Argentina), M. Catelan (Pontificia Universidad Católica), A. N. Chenè (Universidad de Valparaíso; Universidad de Concepción, Chile), B. Dias (Universidade de Sao Paulo, Brazil), S. L. Folkes (Universidad de Valparaíso), D. Froebrich (The University of Kent, UK), D. Geisler (Universidad de Concepción), R. de Grijs (Peking University, China; Kyung Hee University, Korea), M. M. Hanson (University of Cincinnati), M. Hempel (Pontificia Universidad Católica), V. D. Ivanov (European Southern Observatory), M. S. N. Kumar (Universidade do Porto; Portugal), P. Lucas (University of Hertfordshire, UK), F. Mauro (Universidad de Concepción), C. Moni Bidin (Universidad de Concepción), M. Rejkuba (European Southern Observatory), R. K. Saito (Pontificia Universidad Católica), M. Tamura National Astronomical Observatory of Japan, Japan), та I. Toledo (Pontificia Universidad Católica).

Jura Borissova