eso1131uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

VLT дивиться в Очі Діви

24 серпня 2011 р.

Дуже Великий Телескоп (VLT) ESO захопив цей вражаючий образ красивої, але своєрідної пари галактик, на прізвисько "Очі". Більша із них, NGC 4438 - колись спіральна галактика, стала дуже спотвореною через зіткнення із іншими галактиками на протязі останніх кількох сотень мільйонів років. Дане зображення є першим випуском наукової програми "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) - почину, в котрому ESO надав робочий час, присвячений спостереженням із метою пропаганди астрономії.

Ці "Очі" перебувають на відстані близько 50 мільйонів світлових років від Землі в сузір'ї Діви. Їх розділяють 100 000 світлових років. Прізвисько походить від позірної схожості між ядрами цієї пари галактик, коли на них дивитися в середнього розміру телескоп: два білі овали, які нагадують пару очей, котрі світяться в темряві.

Не зважаючи на те, що центри цих двох галактик схожі, їх околиці можуть бути дуже різними. Галактика у правому нижньому куті, відома, як NGC 4435, компактна і на вигляд майже позбавлена газу та пилу. На відміну від неї, у великій галактиці NGC 4438, котра у верхньому лівому куті, смугу затемнюючого пилу видно трохи нижче її ядра. Молоді зірки можна побачити зліва від її центру, а газ поширюється принаймні до країв зображення.

Галактика NGC 4438 була позбавлена свого вмісту шляхом насильницького процесу: через зіткнення з іншою галактикою. Це зіткнення спотворило спіральну форму галактики, що так само може статися з Чумацьким Шляхом, коли він зіткнеться із сусідньою галактикою Андромеди через три-чотири мільярди років.

Винуватцем може бути галактика NGC 4435. Деякі астрономи вважають, що збиток, заподіяний нею галактиці NGC 4438 в результаті їх зближення на протязі приблизно 16 000 світлових років, мав місце близько 100 мільйонів років тому. У той час, як більша галактика була пошкоджена, менша постраждала від зіткнення значно більше. Гравітаційні припливи цього зіткнення ймовірно відповідальні за порушення вмісту NGC 4438 та за зниження маси NGC 4435 через видалення великої частини її газу та пилу.

Інша можливість полягає в тому, що гігантська еліптична галактика Messier 86, котра подалі від "Очей" і котру не видно на цьому зображені, несе відповідальність за шкоду, заподіяну NGC 4438. Недавні спостереження знайшли волокна іонізованого водню, що з'єднують дві великих галактики, вказуючи на те, що вони ймовірно зіткнулися в минулому.

Еліптична галактика Messier 86 та "Очі" належать до Скупчення Діви - дуже багатого угрупування галактик. У такій тісноті, зіткнення галактик досить часте. Тому ймовірно, що NGC 4438 постраждала від зіткнень із NGC 4435 та із Messier 86.

Дане зображення є першим випуском програми "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems). Це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

У нашому випадку, хоча на небі мало місце трохи хмар, атмосфера була виключно спокійною, що дозволило захопити дуже малі деталі, які явлені на цьому зображенні, зробленому з використанням інструменту FORS2 VLT [1]. Для створення зображення, були використані експозиції, котрі одержані через два різних фільтри: червоний (світло червоного кольору) та зелено-жовтий (світло синього кольору). Час експозицій був 1800 секунд та 1980 секунд відповідно.

[1] FORS2 - це редуктор фокусу VLT та низько дисперсійний спектрограф (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph), котрий працює в оптичному діапазоні світла та в ближньому ультрафіолеті. Його встановлено на телескопі №1 Дуже Великого Телескопа (VLT’s Unit Telescope 1).

ESO, Science Liaison, education and Public Outreach Department