eso1135uk — Фото-реліз

Небесний Полум’яний Птах

Нове зображення туманності Лямбда Центавра від ESO

21 вересня 2011 р.

Нове зображення від Камери Широкого Поля (WFI) 2.2 м телескопа MPG/ESO викриває туманність Лямбда Центавра - хмару сяючого водню та новонароджених зірок в сузір'ї Центавра. Туманність, також відома як IC 2944, інколи звана "Курча, що біжить" через птахоподібний вигляд, котрий деякі люди вбачають в її найяскравішій зоні.

У туманності, яка знаходиться на відстані близько 6500 світлових років від Землі, гарячі новонароджені зірки, що утворились з хмар водню, яскраво сяють ультрафіолетовим світлом. Це інтенсивне випромінювання, в свою чергу, збуджує навколишню водневу хмару, що робить її світіння із характерним відтінком червоного кольору. Подібний відтінок є типовим для регіонів зореутворення, відомим прикладом яких є туманність Лагуна (eso0936).

Декотрі люди бачать курячі форми в зображеннях цієї червоної області зореутворення, через котрі й дають туманності її прізвисько: хоча є деякі розбіжності в тому, які саме частини туманності мають схожі форми. Хай так, а ви самі подивіться на зображення та пошукайте різні птахоподібні абриси [1].

Окрім світного газу, іще однією ознакою зореутворення в IC 2944 є ряд непрозорих чорних згустків, котрі вимальовуються на червоному тлі в частині цього зображення. Це взірці одного типу об'єктів, котрі називаються "глобули Бока". Вони виглядають темними, оскільки поглинають світло від сяючого тла. Проте спостереження цих темних хмар за допомогою інфрачервоних телескопів, котрі здатні бачити крізь пил, який зазвичай затримує видиме світло, показали, що зірки формуються в середині багатьох із них.

Найбільш визначним скупченням глобул Бока в цьому образі, є Глобули Теккерея, названі на честь південноафриканського астронома, що відкрив їх в 1950-х. Видимі серед групи яскравих зірок у верхній правій частині зображення, ці "кульки" є особливістю знаменитого образу, прийнятого Космічним Телескопом Хаббл NASA/ESA (link).

Хоча Хаббл пропонує більш докладне зображення цієї невеликої площі, Камера Широкого Поля на 2.2 телескопі MPG/ESO в обсерваторії Ла-Сілла ESO надає набагато більшу панораму, котра охоплює область неба розміром приблизно із повний Місяць [2]. Подібно до того, як об'єктив зі змінним фокусом дозволяє фотографу вибрати найбільш відповідний кут огляду при зйомці, різні точки зору, пропоновані різними телескопами, можуть надати додаткові дані для вчених, що вивчають астрономічні об'єкти, котрі займають протяжні ділянки неба.

Якщо зірки в коконі Глобули Теккерея на стадії "визрівання", то зірки скупчення IC 2948, котрі "вбудовані" в туманність, є їхніми старшими "сестрами". Але будучи молодими, як для зірок (всього кілька мільйонів років!), вони яскраво світять, забезпечуючи своїм ультрафіолетовим випромінюванням більшу частину енергії, від якої сяє туманність. Подібні світні туманності є порівняно коротко живучими за астрономічними мірками (як правило, кілька мільйонів років). Це означає, що туманність Лямбда Центавра в кінцевому рахунку зникне, бо втратить свій газ та ультрафіолетове випромінювання.

[1] Ваші рисунки із припущеннями щодо того, де саме на зображенні знаходиться абрис курки, можуть бути надіслані до групи Your ESO Pictures. Це ваш шанс виграти цікаві призи!

[2] Дане зображення було вироблено в рамках програми "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems). Це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

Назва:IC 2944, Running Chicken Nebula