eso1136uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Помилуйтеся Туманністю "Смажене Яйце"

VLT показав рідкісне явище

28 вересня 2011 р.

За допомогою Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO астрономи отримали зображення колосальної зірки, котра належить до класу жовтих гіпергігантів - одного із найрідкісніших класів зірок у Всесвіті. Нове зображення є найкращим із будь-коли одержаних образів зірок такого класу. Вперше воно показує величезну подвійну оболонку пилу, що оточує центральний гіпергігант. Зірка та її оболонки нагадують яєчний білок навколо жовтка, що й спонукало астрономів дати об'єкту прізвисько "Туманність Смажене Яйце".

Ця велетенська зірка, відома астрономам як IRAS 17163-3907 [1], має діаметр приблизно в тисячу разів більший, ніж наше Сонце. Знаходячись на відстані близько 13 000 світлових років від Землі, вона є найближчим жовтим гіпергігантом із числа знайдених на сьогодні. Нові спостереження показують, що зірка світиться в 500 000 разів яскравіше від Сонця [2].

"Цей об'єкт був відомий більш яскравим світінням в інфрачервоному діапазоні, але дивно, що ніхто раніше не ідентифікував її як жовтий гіпергігант", говорить Ерік Лагадек (Європейська Південна Обсерваторія), який очолював команду, що справила нові образи.

Для спостереження за зіркою та викриття її надовкільних оболонок використовували інфрачервону камеру VISIR на VLT. Попередні зображення цього об'єкта ясно показують матерію навколо нього та виявляють дві майже ідеально сферичні оболонки.

Зовнішня оболонка "Смаженого Яйця" має радіус, котрий в 10 000 разів перевищує відстань від Землі до Сонця. Коли б туманність була розміщена в центрі Сонячної системи, то Земля тоді б знаходилась глибоко всередині самої зірки, а планета Юпітер кружляла би безпосередньо над зоряною поверхнею. Набагато більша навколишня туманність тоді б поглинула всі великі та карликові планети і навіть деякі з комет, котрі далеко за орбітою Нептуна.

Жовтий гіпергігант перебуває в надзвичайно активній фазі своєї еволюції, проходять серію вибухових подій: із зірки викидається речовини на чотири маси Сонця всього за кілька сотень років [3]. Матерія, викинута під час цих сплесків, сформувала велику подвійну оболонку туманності, яка складається із суміші газу та пилу, багатого на силікати.

Ця активність також свідчить, що зірка може скоро померти вибуховою смертю - то буде один з наступних вибухів наднової в нашій Галактиці [4]. Наднові постачають необхідні хімічні речовини для навколишнього міжзоряного середовища, а наслідкові ударні хвилі можуть підштовхнути початок формування нових зірок.

VISIR - інструмент середнього ІЧ-діапазону, встановлений на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO, захопив цей чудовий образ туманності "Смажене Яйце" через три ІЧ-серединні фільтри, світло від яких тут пофарбоване в синій, зелений і червоний кольори [5].

[1] Назва свідчить, що об'єкт вперше був помічений із супутника IRAS у 1983 році, як інфрачервоне джерело. Цифри вказують на місце зірки в небі, котре в центрі Чумацького Шляху, в сузір'ї Скорпіона.

[2] IRAS 17163-3907 є однією з 30 найбільш яскравих зірок в "інфрачервоному" небі. Вона спостерігалася IRAS на довжині хвилі 12 мкм, але була проігнорована, тому що є досить слабким об’єктом у видимому світлі.

[3] Загальна маса цієї зірки оцінюється приблизно в двадцять разів більшою від маси Сонця.

[4] Після згоряння всіх запасів водню, зірки із десятикратними сонячними масами, або більш масивні, стають червоними надгігантами. Цей етап закінчується, коли зірка спалює весь свій гелій. Після цього, деякі з цих масивних зірок проводять всього кілька мільйонів років в фазі жовтих гіпергігантів (відносно короткий період часу в житті зірки), перш ніж швидко розвиваються в інший незвичайний тип зірки, котрий називається "яскраві блакитні змінні". Ці гарячі яскраві зірки безперервно змінюють свою світимість та втрачають речовину через власний сильний зоряний вітер. Але це іще не кінець еволюційних пригод зірки, так як потім вона може стати нестійкою зіркою одного із різних типів, котрі відомі як зірки Вольфа-Райє (http://www.eso.org/public/images/wr124/), перед закінчення свого циклу існування у вигляді сильного вибуху наднової.

[5] Було використано три фільтри серединного ІЧ-діапазону, через які пройшло світло: 8590 nm (синій колір), 11 850 nm (зелений колір) та 12 810 nm (червоний колір).

Дане дослідження представлене у статті “A double detached shell around a post-Red Supergiant: IRAS 17163-3907, the Fried Egg nebula “ by E. Lagadec et al., котра буде опублікована в журналі Astronomy & Astrophysics.

Група дослідників у складі E. Lagadec (ESO, Garching, Germany), A.A. Zijlstra (Jodrell Bank Center For Astrophysics, Manchester, UK), R.D. Oudmaijer (University of Leeds, UK), T. Verhoelst (Instituut voor Sterrenkunde, Leuven, Belgium), N.L.J. Cox (Instituut voor Sterrenkunde), R. Szczerba (N. Copernicus Astronomical Center, Torun, Poland), D. Mékarnia (Observatoire de la Côte d’Azur, Nice, France) та H. van Winckel (Instituut voor Sterrenkunde).

Dr Eric Lagadec