eso1141uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

VISTA знаходить нові кульові зоряні скупчення

та бачить крізь ядро Чумацького Шляху

19 жовтня 2011 р.

Двоє нещодавно відкритих кульових скупчень були додані до загалу 158 нині відомих кульових скупчень нашої Галактики. Вони були знайдені на нових зображеннях від оглядового телескопа VISTA, які є частиною огляду Via Lactea (VVV). Цей огляд також показав перше зорячне скупчення, що знаходиться далеко за межами центру Чумацького Шляху і світло якого повинне було подорожувати крізь пил і газ, що в серці нашої галактики, щоб дістатися до нас.

Сліпуче кульове скупчення, зване UKS 1, домінує в правій частині першого нового інфрачервоного зображення від оглядового телескопа VISTA, котрий знаходиться в обсерваторії Паранал (ESO, Чилі). Але якщо ви можете відволікти свій погляд, то на цьому дуже рясному зоряному полі на вас чекає несподіванка - слабше кульове скупчення, яке було виявлене в результатах одного із оглядів VISTA. Вам потрібно буде уважно подивитися, щоб побачити інше зоряне скупчення, яке називається VVV CL001: це мала купка зірок у лівій половині зображення.

Але VVV CL001 це тільки перше кульове скупчення, відкрите VISTA. Та ж сама наукова група знайшла другий об'єкт, що отримав назву VVV CL002, видимий на зображенні b [1]. Це невелике слабке угруповання також може бути кульовим скупченням, найближчим до центру Чумацького Шляху із числа всіх відомих. Відкриття нового кульових скупчень в нашому Чумацькому Шляху бувають дуже рідко. Останнє було відкрите в 2010 році. Всього 158 кульових скупчень були відомі в нашій галактиці до ось цих нових відкриттів.

Ці нові скупчення належать до ранніх відкриттів VISTA Variables в рамках огляду Via Lactea (VVV), котрий проводиться для систематично вивчення центральної частини Чумацького Шляху в інфрачервоному світлі. Дослідну групу VVV очолює Данте Мінніті (Чилійський Папський Католицький Університет) та Філіп Лукас (Центр Астрофізичних Досліджень, Університет Хартфордширу, Великобританія).

Окрім кульових скупчень, VISTA знаходить багато розсіяних скупчень, які зазвичай містять менше зірок, котрі молодші, ніж зірки у кульових скупченнях. Такі скупчення є більш поширеними (eso1128). Інше недавно оголошене скупчення VVV CL003 ймовірно є розсіяним. Воно знаходиться у напрямку до центру Чумацького Шляху, але набагато далі від нього - десь приблизно 15 000 світлових років відстані. Це перше таке скупчення, виявлене ​​на дальній стороні Чумацького Шляху.

Враховуючи слабкість нововиявлених скупчень, зовсім не дивно, що вони залишалися так довго прихованими. Аж до декількох років томуUKS 1 (видиме на зображенні а), яке із легкістю затьмарює новачків, було фактично відомим найтьм'янішим кульовиим скупченням в Чумацькому Шляху. Через поглинання і почервоніння світла зірок міжзоряним пилом, ці об'єкти можна побачити тільки в інфрачервоному світлі, тому VISTA - найбільший в світі оглядовий телескоп, ідеально підходить для пошуку нових скупчень, прихованих за пилом в центральній частині Чумацького Шляху [2].

Цілком ймовірно, що VVV CL001 гравітаційно пов'язане із UKS 1. Коли так, то ці дві зоряні групи були б першим подвійним кульовим скупченням Чумацького Шляху. Але це може бути просто ефектом прямої видимості скупчень, насправді розділених величезною відстанню.

Дані зображення від VISTA були створені зі знімків, зроблених через фільтри світла ближнього ІЧ-діапазону: J (синій колір), H (зелений колір) і Ks (червоний колір). Розмір зображень показує тільки невелику частину повного поля зору VISTA.

[1] Про відкриття цих нових скупчень було тільки-но оголошено в Сан-Хуан (Аргентина), протягом першої міжнаціональної зустрічі аргентинських та чилійських астрономічних товариств.

[2] Крихітні частинки пилу, які утворюють величезні хмари в галактиках, розсіюють синє світло набагато сильніше, ніж червоне та інфрачерве. У результаті чого, астрономи можуть бачити крізь пил набагато ефективніше, якщо вони будуть досліджувати інфрачервоне світло, а не звичайне видиме випромінювання, до якого чутливі наші очі.

Pontificia Universidad Católica de Chile