eso1143uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

Спостереження гамма-спалахів через VLT показують несподівані складники ранніх галактик

2 листопада 2011 р.

Міжнародна наукова група астрономів скористалася короткотривалим, але яскравим світлом від далекого гамма-спалаху як зондом для дослідження складу дуже далеких галактик. Нові спостереження, зроблені з Дуже Великим Телескопом (VLT) ESO, несподівано виявили дві галактики в молодому Всесвіті, які багатші від Сонця важкими хімічними елементами. Ці дві галактики можуть бути в процесі злиття. Такі події в ранньому Всесвіті керуватимуть утворенням безлічі нових зірок та можуть бути "спусковим гачком" для гамма-спалахів

Гамма-спалахи є найяскравішими вибухами у Всесвіті [1]. Вони спершу відзначаються орбітальними обсерваторіями, котрі виявляють початковий короткий спалах гамма-променів. Після того, коли їх положення були чітко визначені, спалахи тут же вивчалися за допомогою великих наземних телескопів, котрі можуть виявити видиме світло та інфрачервоне післясвітіння, яке спалахи випромінюють протягом наступних годин і днів. Одним із таких вибухів, званий GRB 090323 [2], спочатку був помічений Космічним Гамма-телескопом Фермі (NASA). Дуже скоро після цього він був захоплений детектором рентгенівського випромінювання на супутнику Swift (NASA) та системою GROND на 2.2 м телескопі MPG/ESO в Чилі (eso1049), а після його вивчили в найдрібніших подробицях із використанням Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO на наступний день після вибуху.

Спостереження із VLT показують, що яскраве світло від гамма-спалаху пройшло через власну галактику та через іншу галактику неподалік. Ці галактики виглядають такими, як вони були близько 12 млрд. років тому [3]. Такі далекі галактики дуже рідко бувають спіймані в яскравому світлі від гамма-спалаху.

"Коли ми вивчали світло від цього гамма-спалаху, то не знали, що могли б знайти. Це було дивно, що холодний газ в цих двох галактиках із раннього Всесвіту виявився із таким несподіваним хімічним складом", пояснює Сандра Савальйо (Інститут Позаземної Фізики ім. Макса Планка, Гархінг, Німеччина), провідний автор статті, в якій описано нові результати. "Ці галактики мають більше важких елементів, ніж ми коли-небудь бачили в галактиці на такому ранньому етапі еволюції Всесвіту. Ми не очікували, що Всесвіт буде настільки зрілим, щоб хімічно еволюціонувати в такі ранні часи".

Коли світло від гамма-спалаху пройшло через галактики, газ там вів себе як фільтр, що поглинув частину цього світла на визначених довжинах хвиль. Без гамма-спалаху ці слабкі галактики були б невидимими. Ретельно аналізуючи сигнали "відбитків пальців" від різних хімічних елементів, науковці змогли визначити склад холодного газу в цих дуже далеких галактиках і зокрема те, наскільки вони були багаті важкими елементами.

Очікувалося, що в галактиках із раннього Всесвіту буде виявлена ​​невелика кількість більш важких елементів, ніж в галактиках сьогодення, таких як Чумацький Шлях. Більш важкі елементи утворюються в ході життя та смерті поколінь зірок, поступово збагачуючи галктичний газ [4]. Астрономи можуть скористатись хімічним збагаченням в галактиках, щоб вказати як довго вони існують. Але нові спостереження на диво встановили, що деякі галактики були вже дуже багаті важкими елементам менш ніж через два мільярди років після Великого Вибуху. Це щось немислиме до недавнього часу.

Нововиявлена пара молодих галактик повинна була формувати нові зірки із величезною швидкістю, щоб збагатити холодний газ так сильно та швидко. Оскільки дві галактики знаходяться близько одна до одної, вони можуть бути в процесі злиття, який також може спровокувати формування зірок, коли стикаються газові хмари. Нові результати також підтримують ідею, що гамма-спалахи можуть бути пов'язані з енергійним утворенням масивних зірок.

Енергійні зореутворення у схожих галактиках могли б припинитися на ранніх етапах історії Всесвіту. Дванадцять мільярдів років по тому, тобто у наші часи, залишки таких галактик будуть містити велику кількість "зоряних залишків", таких як чорні діри та холодні зірки-карлики, утворюючи цим важку для виявлення популяцію "мертвих галактик", котрі є тільки слабкими тінями того, якими ті були в часи своєї яскравої галактичної юності. Пошук таких "мерців" у наші дні є проблемою.

"Нам дуже пощастило спостерігати GRB 090323, коли він був ще досить яскравим, щоб можна було отримати неймовірні детальні спостереження із VLT. Гамма-спалахи залишаються яскравими тільки протягом дуже короткого часу і отримання якісних даних є дуже важким. Ми сподіваємося знову спостерігати ці галактики в майбутньому, коли у нас буде багато більш чутливих приладів. Вони були б відмінними об’єктами для E-ELT", підсумовує Савальйо.

[1] Гамма-спалахи тривалістю більше двох секунд називаються довготривалими, а із коротшою тривалістю відомі як короткотривалі. Довготривалі спалахи, в тому числі один у цьому дослідженні, пов'язані з вибухами наднових масивних молодих зірок в зонах зореутворення галактик. Короткотривалі спалахи не до кінця зрозумілі, але вважається, що вони походять від злиття двох компактних об'єктів, таких як нейтронні зірки.

[2] Назва відноситься до дати, на яку вибух був виявлений. В даному випадку він був помічений 23 березня 2009.

[3] Галактики були помічені із червоним зсувом 3.57. Це означає, що їх бачили такими, якими вони були через 1.8 млрд. років після Великого Вибуху.

[4] Матерія, вироблена Великим Вибухом, 13.7 мільярда років тому була майже повністю із водню та гелію. Більшість важких елементів, таких як кисень, азот і вуглець, були вироблені пізніше під час термоядерних реакцій всередині зірок. Після смерті зірок, ці елементи поповнюють запаси газу в галактиках. Таким чином очікується, що кількість важких елементів в більшості галактик поступово зростає із віком Всесвіту.

Дане дослідження було представлено у статті "Super-solar Metal Abundances in Two Galaxies at z ~ 3.57 revealed by the GRB 090323 Afterglow Spectrum", котра з'являться в Monthly Notices Королівського Астрономічного Товариства.

Sandra Savaglio