eso1145uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Холодні хмари сузір’я Кіля

APEX дає нам новий погляд на зореутворення в туманності Кіля

16 листопада 2011 р.

Спостереження, виконані із телескопом APEX в субміліметровому діапазоні довжин хвиль, показали холодні пилові хмари в туманності Кіля в котрих формуються зірки. Ця зона дуже активного зореутворення є домівкою для деяких найбільш масивних зірок нашої Галактики. Вона являється ідеальною ареною для вивчення взаємодій між цими молодими зірками та їх материнськими молекулярними хмарами.

Використавши камеру LABOCA на Експериментальному Дослідницькому Телескопі Атакама (APEX) котрий на плато Чахнантор в чилійських Андах, група астрономів на чолі з Томасом Прейбішом (Universitäts–Sternwarte München, Ludwig-Maximilians-Universität, Germany) в тісній співпраці з Карлом Ментеном та Фредеріком Шуллером (Інститут Радіоастрономії ім. Макса Планка, Бонн, Німеччина) одержали зображення регіону теми в субміліметровому світлі. На цих довжинах хвиль велика частина свіла походить від слабкого теплового світіння космічних порошин. Тому зображення показує хмари пилу та молекулярного газу (головним чином - водень) з яких можуть утворюватися зірки. При -250° C, частинки пилу дуже холодні, тому слабке світіння, що виходить із них, можна побачити тільки в субміліметровому діапазоні довжин хвиль, котрі значно довші, ніж у видимого світла. Таким чином, субміліметрове світло - це ключ до вивчення того, як формуються зірки та як вони взаємодіють зі своїми материнськими хмарами.

Показані тут спостереження від LABOCA APEX замальовані в помаранчеві тони в поєднанні із зображеннями видимого світла від телескопа ім. Кертіс Шмідта в Міжамериканській Обсерваторії Сьєрро Тололо. Результатом цього поєднання є чудове зображення із широким полем зору, яке являє надзвичайно чудовий образ зон зореутворення в туманності Кіля. Туманність містить зірки із загальною масою еквівалентною понад 25 000 Сонць, а маса газу та пилу в хмарах становить десь близько 140 000 Сонць.

Однак, тільки частка газу в туманності Кіля знаходиться в досить щільних хмарах, щоб стиснутися та сформувати нові зірки в найближчому майбутньому (за астрономічними мірками, тобто протягом наступного мільйона років). У більш довгостроковій перспективі, сильний вплив масивних зірок в регіоні на навколишні хмари може прискорити темп зореутворення.

Зірки із високими масами живуть лишень не більше кілька мільйонів років (це дуже коротка тривалість життя в порівнянні із десятьма мільярдами років у Сонця), але вони дуже впливають на своє оточення протягом усього їхнього життя. Будучи молодими, ці зірки створюють сильні зоряні вітри та випромінювання, котріі впливають на навколишні хмари, стискаючи їх достатньо, щоб сформувати нові зірки. При кінцях своїх життів, зірки дуже нестабільні, будучи схильними до викидів зоряної речовини до кінця життєвого циклу у вигляді вибухів наднових.
Яскравим прикладом цих інтенсивних зірок є Ета Кіля - яскрава жовтувата зірка у верхній лівій від центру частині зображення. Вона більш ніж в 100 разів масивніша від нашого Сонця і є однією з найяскравіших відомих зірок. Протягом наступного мільйона років або близько того, Ета Кіля вибухне як наднова, а потім в цьому регіоні буде іще більше вибухів наднових від інших масивних зірок.
Ці шалені вибухи проносяться через молекулярні хмари газу в їх безпосередньому оточенні. Після того, як ударні хвилі пройшли більше ніж десять світлових років, вони стають слабшими, і мають можливість щоб стиснути хмари які трохи далі, цим викликаючи утворення нових поколінь зірок. Наднові також можуть виробляти короткоживучі радіоактивні атоми, які сприяють колапсу хмар. Є вагомі докази того, що подібні радіоактивні атоми увійшли в хмару, котра сколапсувала і утворила наше Сонце та планети. Саме тому туманність Кіля може надати нам додаткове розуміння процесів утворення нашої Сонячної системи.

Туманність Кіля перебуває одноіменному сузір'ї на відстані 7500 світлових років від нас. Це одна з найяскравіших туманностей в небі через її велике число масивних зірок. Приблизно 150 світлових років у поперечнику, вона у декілька разів більша, ніж відома туманність Оріона. Хоча туманність в кілька разів далі, ніж туманність Оріона, їх видимі розміри на небі майже одинакові, що робить її однією з найбільших туманностей на небі.

12 м в діаметрі телескоп APEX є слідопитом для ALMA, Великого Міліметрового та субміліметрового Масиву Атакама - революційно нового телескопа, котрий ESO разом зі своїми міжнародними партнерами в даний час будує та використовує на плато Чахнантор. APEX заснований на прототипі антени, сконструйованої для проекту ALMA, в той час як ALMA буде масивом із 54 антен 12 м в діаметрі та іще додатково 12 антен по 7 м. Хоча ALMA матиме набагато вищу кутову роздільну здатність, ніж APEX, його поле зору буде набагато менше. Ці два телескопа доповнюють один одного: наприклад, APEX знайде багато цілей, котрі ALMA буде мати можливість вивчити в найменших подробицях.

APEX використовується в співробітництвом із Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка(MPIfR), Космічною Обсерваторією Онсали (OSO) та ESO. Телескоп керується ESO.

ALMA є міжнародним астрономічним проектом у партнерстві Європи, Північної Америки та Східної Азії у співпраці з Республікою Чилі. Будівництво та управління ALMA від імені Європи проводить ESO, від імені Північної Америки - Національна Радіоастрономічна Обсерваторія (NRAO), яка управляється корпоративною Асоціацією Університетів (AUI), від імені Східної Азії - Національна Астрономічна Обсерваторія Японії (NAOJ). Спільна Обсерваторія ALMA (JAO) забезпечує єдине керівництво та управління будівництвом, введення в роботу та експлуатацію ALMA.

Дані спостереженя із LABOCA описані в статті “A deep wide-field sub-mm survey of the Carina Nebula complex” by Preibisch et al., A&A, 525, A92 (2011): http://adsabs.harvard.edu/abs/2011A%26A...525A..92P