eso1148uk — Науковий реліз

Зоря-вампір відкриває свої таємниці

7 грудня 2011 р.

Астрономи отримали найкращі за всю історію знімки зорі, яка втратила більшу частину своєї матерії через вампіра-компаньйона. Об'єднавши світло, що потрапило на чотири телескопи обсерваторії Паранал (ESO), вони створили віртуальний телескоп 130 метрів в поперечнику з роздільною здатністю в 50 разів гострішою, ніж у Космічного Телескопа Хаббл (NASA/ESA). Дивно, але нові результати показують, що перенесення речовини від однієї зорі до іншої в цій подвійній системі слабіше, ніж очікувалося.

"Тепер ми можемо об'єднати світло від чотирьох телескопів VLT та створити надчітке зображення набагато швидше, ніж раніше", каже Ніколя Блінд (Nicolas Blind) (IPAG, Гренобль, Франція), котрий є провідним автором статті про результати: "Зображення настільке гостре, що ми можемо не тільки спостерігати зорі, що обертаються одна навколо іншої, але й виміряти розмір більшої з двох".

Астрономи спостерігали [1] незвичайну систему SS Lep в сузір'ї Зайця, котра складається із пари зірок, що обертаються одна навколо іншої за 260 днів. Зорі розділені трохи більше, ніж відстань між Землею та Сонцем, у той час як більша та холодніша із двох зірок поширюється на чверть цієї відстані (для прикладу: у Сонячній системі це було б приблизно до орбіти Меркурія). Через цю близькість більш гарячий компаньйон вже "розкуркулив" близько половини маси більшої зорі.

"Ми знали, що ця подвійна зоря була незвичайною і що матерія текла від однієї зорі до іншої", говорить співавтор Анрі Боффін із ESO. "Однак наразі ми виявили, що механізм переносу маси швидше за все докорінно відрізняється від попередніх моделей цього процесу. "Укус" зорі-вампіра дуже ніжний, але вельми ефективний".

Нові спостереження є досить гострими, щоб показати, що гігантська зоря менша, ніж це вважалося раніше, а це значно ускладнює пояснення того, як червоний гігант передає речовину своєму супутнику. Наразі астрономи вважають, що не стільки потік від однієї зорі до іншої, як зоряний вітер виштовхнув речовину із гіганта, опісля чого вона була захоплена гарячим компаньйоном.

"Ці спостереження показали нові можливості одержання зображень Дуже Великим Телескопом Інтерферометром. Вони прокладають шлях для багатьох подальших захоплюючих досліджень взаємодіючих подвійних зірок", - укладає співавтор Жан-Філіпп Бергер.

[1] Зображення були створені зі спостережень, зроблених із Дуже Великим Телескопом Інтерферометром (VLTI) в обсерваторії Паранал (ESO). За допомогою чотирьох 1.8 м Допоміжних Телескопів світло було направлене в новий інструмент, котрий називається PIONIER (див. ann11021).

PIONIER було розроблено в LAOG / КГІС в Греноблі (Франція) та передано для тимчасового використання в обсерваторію Паранал. PIONIER фінансується за рахунок Університету Джозефа Фур'є, IPAG, INSU-CNRS (ASHRA-PNPS-PNP) ANR 2G-VLTI та ANR Exozodi. IPAG є частиною Обсерваторії Гренобля (OSUG).

VLTI інженерам довелося контролювати відстань, пройдену світлом від віддалених один від одного телескопів, із точністю близько однієї сотої товщини людської волосини. Як тільки світло потрапляло в PIONIER, воно скеровувалося в серце приладу: дивовижну оптичну схему, за розмірами меншу за кредитну картку, котра в кінцевому результаті в дуже точний спосіб зводила до купи світлові хвилі від різних телескопів, щоб вони могли інтерферувати. У результаті роздільна здатність масиву телескопів забезпечила різкість не окремих 1.8 м Допоміжних Телескопів, але як у набагато більшого "віртуального телескопа" близько 130 метрів в поперечнику, котрий обмежується тільки тим, наскільки далеко один від одного можуть бути розміщені телескопи.

Роздільна здатність Космічного Телескопа Хаббла становить близько 50 кутових мілісекунд, тоді як для VLTI вона становить близько однієї кутової мілісекунди (відповідає видимому із Землі кутовому розміру астронавта на поверхні Місяця).

Дане дослідження було представлено у статті “An incisive look at the symbiotic star SS Leporis — Milli-arcsecond imaging with PIONIER/VLTI”, автор N. Blind та ін. опублікованій в журналі Astronomy & Astrophysics.

Науково-дослідна група у складі Nicolas Blind (UJF-Grenoble 1/CNRS-INSU, Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble, France [IPAG]), Henri Boffin (ESO, Chile), Jean-Philippe Berger (ESO, Chile), Jean-Baptiste Le Bouquin (IPAG, France), Antoine Mérand (ESO, Chile), Bernard Lazareff (IPAG, France) та Gérard Zins (IPAG, France).

Nicolas Blind