eso1204uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

Планет в галактиці достатньо

Планети навколо зірок є швидше правилом, ніж винятком

11 січня 2012 р.

Міжнародна науково-дослідна група, у складі котрої було три астрономи з Європейської Південної Обсерваторії (ESO), використала метод гравітаційного мікролінзування для оцінки того, наскільки планети поширені в Чумацькому Шляху. Після шестирічного огляду мільйонів зірок науковці дійшли до висновку, що планети навколо зірок є скоріше правилом, ніж винятком. Результати досліджень з'являться в журналі Nature за 12 січня 2012 року.

За останні 16 років, астрономи виявили та підтвердили існування більше 700 екзопланет [1] та почали аналізувати спектри (eso1002) і атмосфери (eso1047) цих світів. Хоча вивчення властивостей окремих екзопланет має безсумнівну цінність, залишається набагато більш фундаментальне питання: наскільки планети є звичайним явищем у Чумацькому Шляху?

Більшість відомих у даний час екзопланет були знайдені або шляхом виявлення явища гравітаційного впливу планети на свою зорю, або ж планета була "впіймана" під час проходження перед своєю зорею, через що яскравість останньої трохи зменшилась. Обидва ці методи придатні для масивних планет та для тих, котрі близькі до своїх зірок, або перше та друге разом, через що багато планет не можуть бути виявлені.

Міжнародна група астрономів провела пошук екзопланет із використанням зовсім іншого методу гравітаційного мікролінзування, завдяки якому можливо виявити планети в широкому діапазоні мас та ті, котрі перебувають набагато далі від своїх зірок.

Арно Кассан (Паризький Інститут Астрофізики) провідний автор статті в Nature, пояснює:" Ми шукали докази існування екзопланет в даних за шість років спостережень явищ мікролінзування. Це дивовижно, але дані показують, що планети у нашій галактиці більш поширені, ніж зорі. Ми також виявили, що більш легких планет, таких як "надземлі" або холодні "нептуни", повинно бути більше, ніж важчих".

Астрономи використовували матеріали спостережень дослідних груп PLANET [2] та OGLE [3], котрі виявляють екзопланети шляхом спостережень впливів гравітаційних полів їх зірок у поєднанні з полями можливих планет, котрі проявляються наче лінза, збільшуючи силу світла від далеких фонових зірок. Якщо зірка, котра діє як лінза, має планету на навколишній орбіті, то планета може зробити вагомий внесок в явище підвищення яскравості фонової зорі.

Жан-Філіпп Больє (Паризький Інститут Астрофізики), керівник спільного проекту PLANET, додає: "Науково-дослідне співробітництво PLANET було створене з метою стежити за багато обіцяючими явищами мікролінзування при допомозі світової мережі телескопів, розташованих у південній півкулі: від Австралії та Південної Африки до Чилі. Телескопи ESO зробили великий внесок в ці дослідження".

Мікролінзування є дуже потужним інструментом із можливостями виявлення екзопланет, котрі ніколи не можуть бути знайдені будь-яким іншим способом. Але для спостереження явища мікролінзування потрібна дуже рідкісна можливість розташування зорі фону та зорі-лінзи. Окрім того, щоб під час цього явища виявити планету, також потрібне розташування її орбіти певним чином.

Хоча з цих причин знаходження планети через явище мікролінзування далеко не просте завдання, у базі спостережних даних явищ мікролінзування від груп PLANET та OGLE, що використовувалися для аналізу, наразі було виявлено три екзопланети: одна "надземля" [4] та дві планети із масами порівняними із Нептуном та Юпітером. Згідно критеріїв мікролінзування, це вражаючий улов. У виявленні цих трьох планет астрономам або неймовірно пощастило, наче вони зірвали джекпот незважаючи на величезні шанси проти них, або планети настільки поширені в Чумацькому Шляху, що інакше і не могло бути [5].

Опісля астрономи об'єднали інформацію про три безсумнівних виявлення екзопланет із сімома додатковими виявленнями з більш ранніх робіт, а також із величезною кількістю випадків не виявлення в матеріалах досліджень за шість років. Всі ці випадки не виявлення є набагато більш численні та одинаково важливі для статистичного аналізу. Був зроблений висновок, що одна із шести дослідуваних зірок має планету із масою десь як у Юпітера, у половини планети із масами як у Нептуна, а дві третини мають "надземлі". Дослідження виявляло планети на відстанях від своїх зірок в межах від 75 мільйонів кілометрів до 1.5 мільярда кілометрів (в Сонячній системі цей діапазон буде включати в себе всі планети від Венери до Сатурна) із масами від п'яти мас Землі до десяти мас Юпітера.

Об'єднані результати переконливо свідчать, що середня кількість планет навколо зірок більша за одну. Планети скоріше є правилом, ніж винятком.

"Ми звикли вважати, що Земля може бути унікальною у нашій Галактиці. Але зараз здається, що навколо зірок Чумацького Шляху існують буквально мільярди планет із масами, схожими на масу Землі",- укладає Даніель Кубас, інший провідний співавтор статті.

[1] Місія "Kepler" відкриває гігантську кількість "кандидатів на екзопланети", котрі не входять в це число.

[2] PLANET - Probing Lensing Anomalies NETwork. Більше половини наукових даних від PLANET, використаних у даному дослідженні, були одержані при допомозі Данського 1.54 м телескопа ESO, що в обсерваторії Ла Сілла.

[3] OGLE - Optical Gravitational Lensing Experiment.

[4] "Надземлі" мають маси в межах від двох до десяти мас Землі. Наразі опубліковано дані про 12 планет, виявлених при допомозі явища мікролінзування із використаннях різних спостережних стратегій.

[5]  Астрономи спостерігали мільйонів зірок, щоб виявляти явище мікролінзування. Тільки 3247 таких явищ у 2002-2007 роках були помічені, бо для них необхідне точне взаємне розташування, що дуже малоймовірно. Статистичні результати були виведені з виявлень та не виявлень у типовій підмножині із 440 кривих блиску.

Дане дослідження представлене у статті “One or more bound planets per Milky Way star from microlensing observations”, від A. Cassan та ін.,котра з’явиться у номері журналу Nature за 12 січня. Науково-дослідна група у складі A. Cassan (Institut dʼAstrophysique de Paris, France [IAP]; ESO), D. Kubas (IAP), J.-P. Beaulieu (IAP), M. Dominik (University of St Andrews, United Kingdom), K. Horne (University of St Andrews), J. Greenhill (University of Tasmania, Australia), J. Wambsganss (Heidelberg University, Germany), J. Menzies (South African Astronomical Observatory), A. Williams (Perth Observatory, Australia), U. G. Jørgensen (Niels Bohr Institute, Copenhagen, Denmark), A. Udalski (Warsaw University Observatory, Poland), M. D. Albrow (University of Canterbury, New Zealand), D. P. Bennett (University of Notre Dame, Notre Dame, USA), V. Batista (IAP), S. Brillant (ESO), J. A. R. Caldwell (McDonald Observatory, Fort Davis, USA), A. Cole (University of Tasmania), Ch. Coutures (IAP), K. Cook (Lawrence Livermore National Laboratory, USA), S. Dieters (University of Tasmania), D. Dominis Prester (University of Rijeka, Croatia), J. Donatowicz (Technical University of Vienna, Austria), P. Fouqué (Université de Toulouse, France), K. Hill (University of Tasmania), N. Kains (ESO), S. Kane (NASA Exoplanet Science Institute, Caltech, USA),  J.-B. Marquette (IAP), K. R. Pollard (University of Canterbury, New Zealand), K. C. Sahu (STScI, Baltimore, USA), C. Vinter (Niels Bohr Institute), D. Warren (University of Tasmania), B. Watson (University of Tasmania), M. Zub (Heidelberg University), T. Sumi (Nagoya University, Japan), M. K. Szymański (Warsaw University Observatory), M. Kubiak (Warsaw University Observatory), R. Poleski (Warsaw University Observatory), I. Soszynski (Warsaw University Observatory), K. Ulaczyk (Warsaw University Observatory), G. Pietrzyński (Warsaw University Observatory), Ł. Wyrzykowski (Warsaw University Observatory).

Arnaud Cassan