eso1205uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Туманність "Равлик" у нових кольорах

19 січня 2012 р.

Телескоп VISTA, що знаходиться в обсерваторії Паранал (ESO, Чилі), захопив нове вражаюче зображення туманності на прізвисько "Равлик". Даний інфрачервономий образ показує волокнисту структуру холодного газу туманності, яку не видно на знімках, зроблених у видимому діапазоні, а також висвітлює багате тло із зірок і галактик.

Туманність "Равлик" є одним з найближчих та найбільш чудових прикладів планетарної туманності [1]. Вона знаходиться в сузір'ї Водолія на відстані близько 700 світлових років від Землі. Цей дивний об'єкт утворився, коли зірка подібна до нашого Сонця перебувала на завершальній стадії свого життя. Будучи не в змозі утримати свої зовнішні шари, перш ніж стати білим карликом - крихітною блакитною точкою в центрі зображення, зірка повільно втратила газові оболонки які і стали туманністю.

Туманність являє собою складний об'єкт, котрий складається з пилу, іонізованої речовини та молекулярного газу. Оповита складним красивим квітчастим візерунком, туманність сяє від шаленого блиску ультрафіолетового світла центральної гарячої зорі.

Широке кільце "Равлика" має близько двох світлових років в поперечнику, що є приблизно половиною відстані між Сонцем та найближчою зорею. Тим не менш, матерія туманності поширюється від зорі принаймні на чотири світлових років. Це особливо ясно видно на цьому інфрачервоному зображенні, оскільки червоний молекулярний газ можна побачити на більшій частині зображення.

Хоча його важко побачити візуально, світіння від розпорошеного газу легко захоплюється спеціальними детекторами VISTA, які дуже чутливі до інфрачервоного випромінювання. 4.1 метровий телескоп також в змозі проявити вражаючу безліч зірок та галактик тла.

Потужна прониклива здатність телескопа VISTA ESO також відкриває тонку структуру в кільцях туманності: інфрачервоне світло показує нам, як саме зорганізований молекулярний газ. Згустки матерії у волокнах, які виходять з центру, своїм виглядом нагадують небесний феєрверк.

Навіть якщо вони виглядають крихітними, ці волокна молекулярного водню, відомі як "кометні вузли", мають розмір нашої Сонячної системи. Молекули в них здатні вижити в високоенергетичному випромінюванні, яке виходить із вмираючої зірки, саме тому, що вони згруповані в ці вузли, котрі в свою чергу захищені пилом та іонізованим газом, що їх видно на оптичних зображеннях. В даний час неясно, як саме ті "кометні вузли" виникли.

[1] Планетарні туманності не мають нічого спільного з планетами. Ця заплутана назва виникла тому, що багато із них виглядають маленькими яскравими дисками під час візуальних спостережень і нагадують зовнішні планети Сонячної системи, такі як Уран і Нептун. Туманність "Равлик", котра також має каталожний номер NGC 7293, є незвичайною, бо виглядає дуже великою, але і дуже слабкою, якщо дивитися на неї через невеликий телескоп.

Назва:Helix Nebula, NGC 7293