eso1208uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

VLT одержує найбільш детальне інфрачервоне зображення туманності Кіля

8 лютого 2012 р.

Дуже Великий Телескоп ESO передав нам наразі найдетальніше інфрачервоне зображення зоряних ясел в туманності Кіля. Явлено багато раніше прихованих подробиць, розкиданих по усьому цьому чудовому небесному краєвиду із космічного газу, пилу та молодих зірок. Це одне із найбільш захоплюючих зображень із числа коли-небудь створених при допомозі VLT.

Глибоко в серці південної частини Чумацького Шляху знаходяться зоряні ясла, що називаються туманністю Кіля. Вони розташовані на відстані близько 7500 світлових років від Землі в сузір'ї Кіля [1]. Ця хмара сяючого газу та пилу є одним з найближчих до Землі інкубаторів дуже масивних зірок і включає в себе кілька найбільш яскравих і найбільш масивних зірок із числа відомих. Одна із них, таємнича та украй нестабільна зоря Ета Кіля, була другою за яскравістю зорею на всьому нічному небі протягом декількох років в 40-х роках XIX cт.Цілком ймовірно, що вона вибухне як наднова в найближчому майбутньому (за астрономічними мірками). Туманність Кіля є ідеальною лабораторією для астрономів, що вивчають активне зореутворення та початок життя зірок.

Хоча ця туманність виглядає привабливо на зображеннях у звичайному видимому світлі (eso0905), багато її таємниць приховані за густими хмарами пилу. Щоб проникнути за цю завісу, європейська група астрономів на чолі з Томасом Прейбішом (Університетська обсерваторія, Мюнхен, Німеччина), використала силу Дуже Великого Телескопа ESO, котра себе проявила через чутливу інфрачервону камеру із назвою HAWK-I [2].

Сотні окремих зображень були об'єднані, щоб створити дану картину, яка є найбільш детальною інфрачервоною мозаїкою туманності та одним із ефектних зображень, коли-небудь створених із даними від VLT. Вона показує нам не тільки яскраві масивні зорі, а й сотні тисяч набагато слабкіших зірок [3], які раніше були невидимими.

Сліпуча зірка Ета Кіля знаходиться в лівому нижньому кутку нового зображення. Вона перебуває в оточенні хмар газу, котрі сяють під натиском жорсткого ультрафіолетового випромінювання. На картині є також багато компактних згустків темної матерії, які залишаються непрозорими навіть в інфрачервоному діапазоні. Це пилові кокони, в яких утворюються нові зорі.

За останні кілька мільйонів років, дана частина неба сформувала велику кількість зірок як окремих, так і в скупченнях. Яскраве зоряне скупчення недалеко від центру зображення називається Трамплер 14. Хоча цей об'єкт добре видно у видимому світлі, на нашому інфрачервоному зображенні в ньому можна побачити багато інших слабкіших зірок. А на лівій стороні видно малу концентрацію жовтих зірок. Дане угрупування вперше було побачене на цих нових даних від VLT, оскільки ці зірки не взагалі не видно у видимому світлі. Це лише один із багатьох нових об'єктах, виявлених вперше на цій захоплюючій панорамі.

[1] Сузір'я Кіль веде своє походження від міфологічного корабля Арго, на якому Ясон із аргонавтами здійснили чимало подвигів.

[2] Пилові ділянки космосу поглинають та розсіюють короткохвильове синє світло сильніше, ніж довгохвильове червоне. Даний ефект також пояснює, чому під час заходу Сонце стає червоним, а особливо коли атмосфера запилена. В деяких пилових ділянках космосу, зокрема в зонах зореутворення подібних до туманності Кіля, даний ефект настільки сильний, що видиме світло поглинається повнстю. Астрономи подолати цю проблему шляхом спостереження в інфрачервоному діапазоні за допомогою спеціальних камер, таких як HAWK-I на VLT ESO або із Оглядовим Інфрачервоним Телескопом VISTA.

[3] Однією з основних цілей астрономів є пошук зірок у цій частині неба, які були б були набагато слабкіші та менш масивні, ніж Сонце. Зображення також досить глибоке, щоб виявити молоді коричневі карлики.

Thomas Preibisch