eso1209uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

APEX звертає свій погляд на темні хмари у Тільці

Зореутворення в "темних плямах неба"

15 лютого 2012 р.

Нове зображення від телескопа APEX (Atacama Pathfinder Experiment), котрий розташований в Чилі, показує звивисті нитки космічного пилу довжинами більше ніж десять світлових років. У ньому приховані новонароджені зорі, а щільні хмари газу знаходяться на межі колапсу, щоб сформувати іще більше зірок. Це одна з найближчих до нас областей зореутворення. Частинки космічного пилу настільки холодні, що для виявлення їх слабкого світіння потрібні спостереження на довжинах хвиль близько одного міліметра, як оці зроблені за допомогою камери LABOCA на APEX.

Молекулярна Хмара Тільця перебуває в одноіменному сузір'ї на відстані близько 450 світлових років від Землі. Дане зображення показує дві частини довгої волокнистої структури цієї хмари, що відомі як Barnard 211 та Barnard 213. Їх назви походять із фотографічного атласу "темних плям на небі" Едуарда Емерсона Барнарда, складеного на початку 20 століття. У видимому світлі ці ділянки виглядають як темні смуги, на яких бракує зірок. Барнард вірно стверджував, що це явище було пов'язане із "затемнюючою матерією в космосі".

Сьогодні ми знаємо, що ці темні відмітини насправді є хмарами міжзоряного газу та пилу. Крихітні частки пилу, що схожі на дуже дрібну сажу та пісок, поглинають видиме світло, закриваючи від нас темними хмарами багаті зоряні поля. Молекулярна Хмара Тільця особливо темна на видимих ​​довжинах хвиль, бо їй бракує масивних зірок, які висвітлюють туманності в інших зонах зореутворення, таких як туманність Оріона (див. наприклад eso1103). Частки пилу самі по собі випускають слабке теплове випромінювання, але так як вони дуже холодні із температурою близько -260 градусів за Цельсієм, їх світло можна побачити тільки на довжинах хвиль значно більших ніж у видимого світла: на близько одного міліметра (див. зображення eso1209b та порівняйте його із eso1209ea через наведення курсору миші, як у міліметровому діапазоні з'являються яскраві ділянки, котрі у видимому світлі темні та закриті).

Ці газо-пилові хмари не лише перешкода для астрономів, які бажають спостерігати зорі сховані за ними. Насправді вони є місцями народження нових зірок. Коли хмари стискаються під дією власної гравітації, вони розпадаються на згущення. У межах цих згущень можуть утворюватися густі ядра, в яких водень стає достатньо щільним та гарячим, щоб розпочатися термоядерній реакції: ось так і нарождується нова зоря. Народження зорі оточене коконом із концентрованого пилу, який блокує спостереження у видимому діапазоні. Саме тому спостереження на більш довгих хвилях, таких як міліметрового діапазону, мають важливе значення для розуміння ранніх стадій формування зірок.

Права верхня частина волокнистого утворення, котру ми бачимо на зображенні - то Barnard 211, а в нижня ліва частина є Barnard 213. Спостереження міліметрового діапазону через камеру LABOCA на APEX, які показують теплове випромінювання космічних пилових частинок, представлені тут в помаранчевих тонах. Їх накладено на зображення ділянки у видимому світлі, яке являє багате зорями тло. Яскравою зорею над волокном є φ Тільця, а та, котру частково видно на лівому краї зображення - то HD 27482. Обидві зорі знаходяться до нас ближче ніж волокниста структура і ніяк не пов'язані з нею.

Спостереження показують, що Barnard 213 вже розподілився у густі ядра, про що свідчать яскраві сяючі вузли пилу, і що зореутворення вже відбулося. Проте Barnard 211 перебуває на ранній стадії своєї еволюції; розпад та фрагментація все ще відбуваються, що в майбутньому призведе до зореутворення. Ця ділянка космосу є відмінним місцем для вивчення астрономами того як саме Барнанда "темні плями на небі" грають ключову роль в життєвому циклі зірок.

Спостереження проводилися Альваро Накаром (Національна Астрономічна Обсерваторія - IGN, Мадрид, Іспанія) та співробітниками. Камера LABOCA працює на 12 м телескопі APEX, котрий розташований на плато Чахнантор в чилійських Андах на висоті 5 км. APEX є першопрохідцем для ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) - субміліметрового телескопа нового покоління, який іще будується та частина котрого вже працює на тому ж плато.

APEX є співробітництвом між Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка(MPIfR), Космічною Обсерваторією Онсали (OSO) та ESO. Телескоп керується ESO.

ALMA є міжнародним астрономічним комплексом у партнерстві Європи, Північної Америки та Східної Азії у співпраці з Республікою Чилі. Будівництво та управління ALMA від імені Європи проводить ESO, від імені Північної Америки - Національна Радіоастрономічна Обсерваторія (NRAO), від імені Східної Азії - Національна Астрономічна Обсерваторія Японії (NAOJ). Спільна Обсерваторія ALMA (JAO) забезпечує єдине керівництво та управління будівництвом, введення в експлуатацію та експлуатацію ALMA.

Alvaro Hacar González