eso1210uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

VLT знову відкриває життя на Землі

спостерігаючи Місяць

29 лютого 2012 р.

Спостерігаючи Місяць в дуже Великий Телескоп ESO, астрономи знайшли докази життя у Всесвіті, а саме на Землі. Пошук життя на нашій планеті може здатися нісенітницею, але справа в іншому: новий підхід міжнародної групи астрономів може привести до майбутніх відкриттів життя десь у Всесвіті. Результати досліджень з’являться у статті в журналі Nature за 1 березня 2012 р.

“Ми пішли на хитрість, щоб спостерігати Землю, наче вона була б екзопланетою: для цього ми використали таке природне явище, як "попелясте" сяйво Місяця",- каже Майкл Стерцік (ESO), провідний автор статті [1]. “Сонце освітлює Землю, а потім світло від неї відбивається до поверхні Місяця. Місячна поверхня діє наче велетенське дзеркало, повторно відбиваючи світло від Землі ізнову до нас. Саме його ми і спостерігали із VLT.”

Астрономи дослідили слабке попелясте світло у пошуках знаків, котрі свідчать про певні поєднання газів в атмосфері Землі [2], які є явними свідоцтвами органічного життя. Цей метод встановлює Землю в якості орієнтиру для майбутніх пошуків життя на планетах за межами нашої Сонячної системи.

Ознаки життя або ж "біосигнатури", важко знайти традиційними методами, але наукова група стала першопрохідцем нової техніки спостережень, яка є більш чутливою. Замість того, щоб просто спостерігати за яскравістю відображеного світла в різних кольорах, науковці також дослідили його поляризацію [3], використавши метод спектрополяриметрії. Застосувавши дану техніку для спостережень попелястого сяйва через VLT, біосигнатури у відбитому від Землі світла проявились дуже чітко.

Співавтор дослідження Стефано Баньюло (Обсерваторія Арма, Північна Ірландія, Великобританія) пояснює переваги: "Світло далекої екзопланети пригнічене блиском її зорі, через що його дуже важко аналізувати. Це трохи схоже на спробу вивчити порошинку поруч із потужною лампою розжарювання. Але світло, відбите від планети є поляризованим в той час як світло від зорі ні. Ось так поляриметричні методи допомагають нам виділити слабке відбите світло екзопланети від сліпучого сяйва зорі".

Досліджувалися як колір так і ступінь поляризації світла від Землі після його відбиття від Місяця, так наче б це світло виходило від екзопланети. Науковцям вдалося вивести, що атмосфера Землі є частково захмарена, що частина її поверхні покрита океанами, а найголовніше те, що на планеті присутня рослинність. Вони навіть змогли виявити зміни в хмарності та кількість рослинності в різних випадках в залежності від того, світло від яких частин Землі відображав Місяць.

"Пошуки життя за межами Сонячної системи залежать від двох речей: чи взагалі воно там існує, та чи є у нас технічна можливість його виявлення",- додає співавтор статті Енрік Палле (Інститут Астрофізики, о.Тенеріфе, Іспанія). "Дана робота є важливим кроком на шляху до досягнення цієї можливості".

"Спектрополяриметрія в кінцевому підсумку може повідомити нам, чи мав місце десь у Всесвіті розвиток простих рослинних форм життя на основі процесів фотосинтезу",- укладає Стерцік. "Але ми, безумовно, не шукаємо ні малих зелених чоловічків, ні ознак розумного життя."

Телескопи наступного покоління, такі як E-ELT (Європейський Надзвичайно Великий Телескоп), цілком можуть принести нам надзвичайні новини про те, що Земля не єдиним носієм життя на просторах Космосу.

[1] Попелясте світло Місяця, яке іноді називають "старий Місяць в обіймах нового", можна легко побачити неозброєним оком, а ще краще за ним спостерігати в бінокль. Його найкраще видно, коли Місяць виглядає наче тонкий серпик близько трьох днів до або після молодика. Тоді окрім  яскравого серпика також видно іншу частину Місяця, тьмяно освітлену сяйвои від Землі.

[2] В атмосфері Землі основні гази, котрі виникли в результаті біологічних процесів - це кисень, озон, метан та вуглекислий газ. Але всі вони можуть виникнути природно в атмосфері планети і без присутності життя. Біосигнатурами є одночасна присутність цих газів в кількостях, які сумісні тільки із наявністю життя. Якби життя раптово зникло і ці гази більше б не поповнювалися, то вони б хімічно прореагували та рекомбінували. Деякі із них швидко б зникли, а разом із ними зникли б і характерні біологічні сигнатури.

[3]  Компоненти електричного і магнітного полів поляризованого світла мають специфічну спрямованість. В неполяризованому світлі ці орієнтації є випадковими і не мають переважного напрямку. Цю особливість поляризованого світла використовуються в деяких 3D-кінотеатрах: кадри зображення, зроблені по-різному у поляризованому світлі, направляються в наші ліві та праві очі через поляризаційні фільтри в спеціальних окулярах. Дослідники виміряли поляризацію за допомогою спеціального інтсрументального режиму FORS2 на VLT.

Дане дослідження було представлене у статті “Biosignatures as revealed by spectropolarimetry of Earthshine”, by M. Sterzik et al. котра вийде в журналі Nature за 1 березня 2012.

Науково-дослідна група у складі Michael F. Sterzik (ESO, Chile), Stefano Bagnulo (Armagh Observatory, Northern Ireland, UK) та Enric Palle (Instituto de Astrofisica de Canarias, Tenerife, Spain).

Michael Sterzik