eso1213uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

VISTA вдивляється глибоко в Космос

Скарбниця нових інфрачервоних даних доступна для астрономів

21 березня 2012 р.

Телескоп VISTA ESO захопив найширше зображення глибокого Космосу із числа коли-небудь одержаних в інфрачервоному світлі. Нова картина нічим не примітної ділянки неба, що показує більше ніж 200 000 галактик, походить із огляду UltraVISTA. Вона є всього лише частиною величезної колекції повністю оброблених зображень з усіх оглядів VISTA, що в даний час надаються ESO астрономам усього світу. UltraVISTA - це скарбниця, яка використовується для вивчення далеких галактик у ранньому Всесвіті, а також і для багатьох інших наукових проектів.

Телескоп VISTA ESO повторно направляли на ту саму ділянку неба, щоб він міг повільно накопичувати дуже тьмяне світло від найбільш далеких галактик. В цілому більше шести тисяч окремих експозицій загальною тривалістю 55 годин, зроблених через п'ять різних кольорових фільтрів, були об'єднані, щоб створити цю картину. Даний образ із огляду UltraVISTA є найглибшим [1] зі всіх інфрачервоних зображень неба подібного розміру.

Телескоп VISTA в обсерваторії Паранал ESO в Чилі є найбільшим в світі оглядовим телескопом та найпотужнішим оглядовим інфрачервоним телескопом із існуючих. Від початку роботи у 2009 році (eso0949) більша частина його часу спостережень була присвячена відкритим оглядам, деякі із котрих охоплюють більшу частину південного неба, а деякі більш зосереджені на малих ділянках. Огляд UltraVISTA було присвячено ділянці COSMOS ([2], eso1124, heic0701), очевидно майже порожній ділянці неба, яка вже добре вивчена за допомогою інших телескопів, в тому числі і Космічним Телескопом Хаббл (NASA/ESA) [3]. На сьогоднішній день UltraVISTA є найглибшим із шести оглядів від VISTA та проявляє найслабші об'єкти.

Дані оглядів від VISTA, загальним обсягом понад 6 терабайт зображень, тепер обробляються в центрах обробки даних у Сполученому Королівстві, а у випадку із UltraVISTA, також і у Франції. Оброблені дані знову надходять до наукового архіву ESO, де стають доступними для астрономів усього світу.

На перший погляд зображення від UltraVISTA виглядає нічим не примітно: кілька яскравих зірок та бризки слабких. Але насправді майже всі ці слабкі об'єкти не є зорями із галактики Чумацький Шлях, але дуже далекими галактиками, кожна з яких містить мільярди зірок. Розширення зображення на весь екран, а також його збільшення відкриває все більше і більше їх. В цілому на зображення більше ніж 200 000 галактик.

Розширення Всесвіту зміщує світло від далеких об'єктів в сторону більших довжин хвиль. Для небесного світла, що йде від найбільш далеких галактик, які ми можемо спостерігати, це означає, що його більша частина потрапляє в інфрачервону сторону спектра, коли світло доходить до Землі. Будучи високочутливим інфрачервоним телескопом із широким полем зору, VISTA однозначно потужний для виявлення далеких галактик у ранньому Всесвіті. Вивчаючи галактики в світлі із червоним зсувом на послідовно зростаючих дистанціях, астрономи можуть також простежити, як ті галактики були утворені та як вони розвивалися протягом історії космосу.

Прискіпливий огляд зображення показує десятки тисяч невідомих раніше червонуватих об'єктів, розкиданих між більш численними галактиками кремового кольору. В основному це дуже далекі галактики, коли вік Всесвіту становив лише невелику частину нинішнього. Перші дослідження зображень від UltraVISTA, в поєднанні із зображеннями від інших телескопів, показали наявність багатьох галактик які видно, коли Всесвіт мав менше мільярда років, а деякі із них бачили навіть в його більш ранні періоди.

Незважаючи на те, що це поточне зображення із UltraVISTA є найглибшим із існуючих інфрачервоних зображень його розміру, спостереження тривають. Остаточний результат, що прийде через кілька років, буде значно глибшим.

Подібні огляди є життєво важливими ресурсами для астрономів, тому ESO розпочала програму [4]. Так що багата спадщина від VISTA та його "побратима" Оглядового Телескопа VLT (VST) (eso1119), буде доступна для астрономів на десятиліття вперед.

[1] Астрономи використовують слово "глибоко" до знімків маючи на увазі знімки, зроблені з дуже довгими загальними експозиціями, які можуть виявити найменші із можливих об'єктів. Зазвичай складаються багато коротких експозицій, що дає кінцеве зображення.

[2] UltraVISTA віобразив ділянку COSMOS в сузір'ї Секстант. Дана ділянка неба була відображена безліччю телескопів, таким чином ряд вивчень та досліджень можуть отримати вигоду з цього багатства даних. UltraVISTA займає 1,5 квадратних градусів, що приблизно у вісім разів більще площі повного Місяця та трохи менше, ніж повне поле COSMOS.

[3] Нові результати від UltraVISTA забезпечують дуже глибокі інфрачервоні спостереження поля COSMOS, які доповнюють спостереження на різних довжинах хвиль світла від інших телескопів як на Землі, так і в космосі.

[4] Дані від телескопів ESO звичайно йдуть безпосередньо у величезний цифровий архів. Але нова ініціатива, звана Phase 3, являє собою збір даних від груп астрономів в Європі з високим ступенем обробки в ESO та робить їх доступними в готовому до використання вигляді. Обробка великих астрономічних зображень, таких як огляд від телескопів, є складним завданням і вимагає значних обчислювальних ресурсів та вміння. Таким чином, надання повністю оброблених і всебічно описаних єдиних даних, а не початкових даних від телескопів, дуже допомагає співтовариству повною мірою їх використовувати.

James S. Dunlop