eso1214uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

Багато мільярдів кам'янистих планет в зонах життя навколо червоних карликів Чумацького Шляху

28 березня 2012 р.

Новий результат від шукача планет HARPS Європейської Південної Обсерваторії свідчить, що кам'янисті планети дещо більші від Землі дуже поширені в зонах життя навколо слабких червоних зірок. Міжнародна науково-дослідна група вважає, що в нашій галактиці Чумацький Шлях існують принаймі десятки мільярдів таких планет, і ймовірно біля ста в безпосередній близькості від Сонця. Це перше пряме вимірювання повторюваності над-Земель навколо червоних карликів, на які припадає 80% всіх зірок Чумацького Шляху

Це перша пряма оцінка кількості "легких" планет, котрі обертаються навколо червоних карликів, тільки що була оголошена міжнародною науково-дослідною групою, яка проводила спостереження із спектрографом HARPS на 3,6-метровому телескопі в обсерваторії Ла Сілла ESO (Чилі) [1]. Нещодавне повідомлення (eso1204) про те, що планети широко поширені в нашій галактиці, грунтувалося на іншому методі їх виявлення, котрий не чутливий до цього важливого класу екзопланет.

Команда HARPS перебуває у пошуку екзопланет, що обертаються навколо найбільш поширеного типу зірок Чумацького Шляху - червоних карликів (також відомих як М-карлики [2]). Вони більш слабкі та холодніші в порівнянні із Сонцем, але дуже часто довговічні, саме тому на них доводиться 80% всіх зірок у нашій галактиці.

"Наші нові спостереження з HARPS передвіщують, що близько 40% всіх червоних карликів мають над-Землі в своїх зонах життя, де на поверхні планети може існувати рідка вода",- говорить Ксавьє Бонфі (IPAG, Observatoire des Sciences de l'Univers de Grenoble, France), очільник групи. "Через те що червоних карликів доволі багато (близько 160 мільярдів у Чумацькому Шляху), це приводить нас до дивного результату, що в нашій галактиці існують десятки мільярдів таких планет".

Група HARPS на протязі шести років дослідила ретельно підготовлену збірку із 102 червоних карликових зірок південного неба. Було знайдено у цілому дев'ять над-Земель (планет із масами від однієї до десяти разів більше маси Землі), в тому числі дві всередині зони життя Gliese 581 (eso0915) та Gliese 667 C. Астрономи змогли оцінити, наскільки планети масивні та на якій відстані від своїх зірок вони обертаються.

Поєднавши всі дані, у тому числі спостереження зірок, які не мають планет та приймаючи до уваги частину існуючих планет, які можуть бути виявлені, група була в змозі обчислити та узагальнити різні види планет навколо червоних карликів. Астрономи виявили, що частота появ супер-Земель [3] у зонах життя становить 41% в діапазоні оцінок від 28% до 95%.

З іншого боку, більш масивні планети, схожі на Юпітер і Сатурн в нашій Сонячній системі, були визнані рідкісними навколо червоних карликів. Менше 12% таких зірок повинні мати планети-гіганти із масами від 100 до 1000 мас Землі.

Оскільки поблизу Сонця існує багато червоних карликових зірок, нова оцінка означає, що ймовірно близько ста над-Земель перебувають в зонах життя навколо зірок, котрі віддалені від нас на відстанях менших 30 світлових років [4].

"Зона життя навколо червоного карлика, де температура підходить для існування рідкої води на поверхні планети, знаходиться набагато ближче до зірки, ніж Земля до Сонця",- говорить дослідник Стефан Удрі (Женевська обсерваторія). "Але червоні карлики, як відомо підвладні зоряним виверженням або спалахам, які можуть "зрошувати" планети рентгенівським або ультрафіолетовим випромінюванням, через що знижується ймовірність існування життя за таких умов".

Однією із планет, виявлених в дослідженнях червоних карликів із HARPS, є Gliese 667 Cc [5]. Це друга планета в цій потрійний зоряній системі (про першу див. eso0939) і на те подібно, що вона знаходиться в безпосередній близькості від середини зони життя. Незважаючи на те, що ця планета більш ніж в чотири рази масивніша за Землю, вона найбільше подібна до Землі із числа всіх знайдених планет і напевно має сприятливі умови для існування рідкої води на її поверхні. Це вже друга над-Земля в зоні життя червоного карлика, виявлена в ході цього дослідження із HARPS, після того, як про Gliese 581d було оголошено в 2007 році та підтверджено в 2009 році.

"Тепер, коли ми знаємо, що навколо найближчих червоних карликів є багато над-Земель, ми повинні відшукати більше їх як з використанням HARPS, так і майбутніх інструментів. Очікується, що деякі з цих планет на своїх орбітах будуть проходити перед своїми зорями. Це відкриває захоплюючі можливості вивчення атмосфери планет та пошуків ознак життя",- укладає Ксавьє Дельфосс, іще один дослідник із групи (eso1210).

[1] HARPS вимірює радіальну швидкість зірки з надзвичайною точністю. Планета на орбіті навколо зірки змушує її регулярно коливатися до та від відносно віддаленого спостерігача на Землі. Завдяки ефекту Доплера, ця радіальна зміна швидкості викликає зсув спектру зірки в довгохвильову область по мірі віддалення (це називається червоним зсувом) та фіолетовий зсув (в сторону коротких довжин хвиль), коли вона наближається до нас. Цей крихітний зсув спектру зірки може бути виміряний з високою точністю спектрографом HARPS, із чого потім можна зробити висновок про наявність планети.

[2] Ці зірки називаються М-карликами, тому що вони мають спектральний клас М. До нього належать найбільш холодні зорі із семи класів найпростішої схеми класифікації зірок згідно зниженням їх температур та вигляду їх спектрів.

[3] Планети із масою від однієї до десяти разів більше маси Землі, називають над-Землі. Таких планет в нашій Сонячній системі нема, але вони дуже часто зустрічаються навколо інших зірок. Відкриття подібних планет в зонах життя навколо зірок дуже захоплююче, тому що якби планета була кам'яниста та мала воду як на Землі, то вона б потенційно могла бути обителлю життя.

[4] Астрономи використовували десять парсеків як межу для визначення "близькості". Вони відповідні приблизно 32.6 світловим рокам.

[5] Назва означає, що планета є другою із виявлених (с) на орбіті третього компонента (С) потрійної зоряної системи Gliese 667. На небі Gliese 667 Cc сяють яскраві зіркові компаньйони Gliese 667 А та В. Відкриття Gliese 667 було незалежно оголошене Guillem Anglada-Escude та його колегами в лютому 2012 року, приблизно через два місяці після появи в Інтернеті електронного препринту від Bonfils та співавторів. Підтвердження планет Gliese 667 Cb та CC групою Anglada-Escudе було в значній мірі основане на спостереженнях із HARPS та на обробці даних європейською командою, а після віддане гласності через архів ESO.

Дане дослідження було представлене у статті “The HARPS search for southern extra-solar planets XXXI. The M-dwarf sample”, від Bonfils та ін. котра вийде в журналі Astronomy & Astrophysics.

Науково-дослідна група у складі X. Bonfils (UJF-Grenoble 1 / CNRS-INSU, Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble, France [IPAG]; Geneva Observatory, Switzerland), X. Delfosse (IPAG), S. Udry (Geneva Observatory), T. Forveille (IPAG), M. Mayor (Geneva Observatory), C. Perrier (IPAG), F. Bouchy (Institut d’Astrophysique de Paris, CNRS, France; Observatoire de Haute-Provence, France), M. Gillon (Université de Liège, Belgium; Geneva Observatory), C. Lovis (Geneva Observatory), F. Pepe (Geneva Observatory), D. Queloz (Geneva Observatory), N. C. Santos (Centro de Astrofísica da Universidade do Porto, Portugal), D. Ségransan (Geneva Observatory), J.-L. Bertaux (Service d’Aéronomie du CNRS, Verrières-le-Buisson, France), and Vasco Neves (Centro de Astrofísica da Universidade do Porto, Portugal and UJF-Grenoble 1 / CNRS-INSU, Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble, France [IPAG]).

Université Joseph Fourier - Grenoble 1/Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble