eso1219uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Дивлячись крізь пил біля Пояса Оріона

2 травня 2012 р.

Нове зображення ділянки, прилеглої до відбивної туманності Messier 78 на північ від Пояса Оріона, показує хмари космічного пилу, що пронизують її, наче нитка перлів. Спостереження теплового випромінювання міжзоряного пилу, зроблені за допомогою телескопа Atacama Pathfinder Experiment (APEX) [1], вказують астрономам, де саме формуються нові зірки.

Пил може здатися нудним та нецікавим, як шар бруду, що приховує красу речі. Але цей новий образ Messier 78 та її околиць, котрий свідчить про випромінювання космічного пилу на субміліметрових довжинах хвиль, показує, що пил може бути сліпучим. Пил важливий для астрономів, бо щільні газо-пилові хмари є місцями народження нових зірок.

В центрі зображення знаходиться Messier 78, також відома як NGC 2068. Для спостережень у видимому світлі, дана ділянка є відбивною туманністю. Це означає, що ми бачимо блідо-блакитне світло зірок, відбите від хмар пилу. Спостереження від APEX в помаранчевих тонах накладені на зображення у видимому світлі. Прийняті на більш довгих хвилях, вони розкривають легке світіння щільних холодних згущень пилу, декотрі навіть холодніші -250 °С. У видимому світлі, цей пил темний та непрозорий, тому телескопи схожі на APEX мають вельми важливе значення для вивчення пилових хмар, в яких народжуються зірки.

Одне волокно із числа захоплених APEX проявлене у видимому світлі, як темна смуга пилу через Messier 78. Це свідчить про те, що щільний пил знаходиться перед відбивною туманністю, загороджуючи її блакитне сяйво. Інша виразна ділянка сяючого пилу, побачена APEX, збігається з видимим світлом від Messier 78 в її нижньому краї. Відсутність відповідної темної пилової доріжки на зображенні у видимому світлі говорить нам, що ця ділянка повинна знаходитись позаду відбивної туманності.

Спостереження за газом у цих хмарах виявили, що він на високих швидкостях струменить із деяких пилових згущень. Ці потоки викидаються із молодих зірок на протязі їх формування у навколишніх хмарах. Отже їх присутність є доказом активного зореутворення в даних згущеннях.

У верхній частині зображення іще одна відбивна туманність NGC 2071. У той час як ділянки у нижній частині зображення містять тільки молоді зорі малих мас, NGC 2071 містить більш масивну молоду зорю із масою приблизно в п'ять разів більшою ніж у Сонця. Вона є найяскравішим об’єктом в даних спостереженнях від APEX.

Спостереження на APEX, що використовуються в даному зображенні, були проведені на чолі із Томасом Штанке (ESO), Томом Мігісом (Університет Толедо, США) та Емі Штуц (Інститут Астрономії ім. Макса Планка, Гейдельберг, Німеччина). Для отримання додаткової інформації про дану ділянку неба, як її видно у видимому світлі, в тому числі - недавно виявлену змінну туманність МакНіла, дивіться eso1105.

[1] APEX є співпрацею Інституту Радіоастрономії ім. Макса Планка (MPIfR), Космічною Обсерваторією Онсали (OSO) та ESO. Управління APEX на Чахнантор доручено ESO. APEX є шукачем для Великого Міліметрово-субміліметрового Масиву (ALMA) - телескопа наступного покоління, котрий працює та будується на тому ж плато.

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 40 метрового класу Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Email: tstanke@eso.org