eso1220uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

VISTA роздивляється величезну зоряну кулю

9 травня 2012 р.

Нове зображення Messier 55 від оглядового інфрачервоного телескопа VISTA (ESO) показує десятки тисяч зірок, котрі з’юрмилися, наче рій бджіл. Крім того, що ці зорі "упаковані" у відносно невеликому просторі, вони також є одними із найстаріших у Всесвіті. Астрономи вивчають Messier 55 та інші подібні старі об'єкти, звані кульовими скупченнями, щоб дізнатися, як розвиваються галактики та як старіють зорі.

Кульові скупчення утримуються в межах виразної сферичної форми через дію сили тяжіння. В Messier 55 зорі перебувають у надзвичайно тісній компанії: приблизно 100 000 зірок не виходять за межі сфери діаметром усього близько в 25 разів більше відстані від Сонця до найближчої зоряної системи Альфа Центавра.

Близько 160 кульових скупчень були помічені в оточенні нашої галактики Чумацького Шляху, в основному навколо її опуклого центру. Недавно було оголошено про відкриття двох нових скупчень при допомозі телескопа VISTA (eso1141). Найбільші галактики можуть мати навколо себе тисячі подібних зоряних скупчень.

Спостереження зірок у кульових скупченнях показують, що вони устворились із однієї газової хмари за відносно короткий проміжок часу десь приблизно більше 10 мільярдів років тому. У цей період становлення, що мав місце через кілька мільярдів років після Великого Вибуху, майже всім наявним газом був водень - найпростіший, найлегший та найпоширеніший у Всесвіті: поряд із ним була деяка кількість гелію та набагато менша кількість більш важких хімічних елементів, таких як кисень та азот.

Будучи в основному із водню, зорі в кульових скупченнях відрізняються від тих, що народилися в більш пізніх епохах як наше Сонце, бо у складі останніх присутні більш важкі елементи, утворені в попередніх поколіннях зірок. Сонце запалало близько 4,6 мільярда років тому, через що його вік становить половину віку старих зірок в більшості кульових скупчень. Хімічний склад хмари, із якої утворилося Сонце, відображено в поширеності елементів, що знаходяться по всій Сонячній системі - в астероїдах, на планетах та в наших власних тілах.

Спостерігачі неба можуть знайти Messier 55 у сузір'ї Стрільця. Це особливо велике скупчення на вигляд майже дві третини видимого розміру повного Місяця, тому його зовсім не важко побачити у невеликий телескоп, не зважаючи на те, що воно перебуває на відстані близько 17 000 світлових років від Землі.

Французький астроном Ніколя Луї де Лакайль вперше задокументував дане зоряне скупчення десь у 1752 році, а близько 26 років по тому інший французький астроном Шарль Мессьє заніс дане скупчення у свій знаменитий астрономічний каталог під номером 55. Об'єкт також зазначено як NGC 6809 в New General Catalogue - часто цитованому більш великому астрономічному каталозі, створеному в кінці дев'ятнадцятого століття.

Дане нове зображення було одержане в інфрачервоному світлі при допомозі 4.1 м Оптичного та Інфрачервоного Оглядового Телескопа для Астрономії (VISTA, eso0949) в обсерваторії ESO Паранал, котра в північній частині Чилі.

Так само, як зорі в Messier 55, даний образ від VISTA також захопив багато галактик далеко за межами скупчення. Особливо помітна спіральна галактика (помаранчевого кольору), котру видно із ребра правіше та вище від центру зображення.

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 40 метрового класу Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Назва:Messier 55